۱۶ دی: معرفی تلگراف

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۷۹ سال پیش در چنین روزی، ساموئل مورس برای اولین بار از سیستم انتقال پیام تلگراف رونمایی کرد.
تبلیغات

۱۷۹ سال پیش در چنین روزی، برابر با ۶ ژانویه‌ی سال ۱۸۳۸، ساموئل مورس از فناوری تلگراف رونمایی کرد. این مراسم رونمایی در اسپیدول آیرون ورکس در نیوجرسی برگزار شد.

تلگراف دستگاهی بود که از پالس‌های الکتریکی برای انتقال پیام استفاده می‌کرد. در سال ۱۸۴۴، این فناوری به‌صورت عمومی مورد استفاده قرار گرفت و مورس با استفاده از کدی که به نام خودش ثبت کرده بود، حروف و اعداد را  در قالب نقطه و خط‌های کوتاه ارسال کرد. اولین پیام رسمی تلگراف در می سال ۱۸۴۴ از واشنگتن به بالتیمور ارسال شد.

در ادامه شرکت‌های خصوصی متعددی با استفاده از پتنت مورس، خطوط تلگراف را در شمال شرقی آمریکا توسعه دادند. در سال‌های بعدی خطوط وسیعی که شرق و غرب آمریکا را به هم متصل می‌کردند تأسیس شدند و تا پایان قرن ۱۹، سیستم تلگراف تا آفریقا، آسیا، اروپا و استرالیا نیز وسعت یافته بود. اوج محبوبیت این سیستم پیام‌رسان در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ و در خلال جنگ‌های جهانی بود. در نهایت سیستم‌های جدید مانند تلفن، فکس و ایمیل، جایگزین تلگراف شدند. شرکت وسترن یونیون که از پیشگامان صنعت تلگراف بود، آخرین پیام این فناوری را در ژانویه‌ی سال ۲۰۰۶ ارسال کرد.

از دیگر اتفاقات مهم این روز در دنیای فناوری می‌توان به معرفی سیستم‌عامل Mac OS X توسط اپل در سال ۲۰۰۰ اشاره کرد. جابز در زمان معرفی این سیستم عامل بیان کرد که انقلاب دیگری در صنعت کامپیوتر ایجاد خوهد شد. معرفی Mac OS X بار دیگر محبوبیت اپل را افزایش داد. از آنجایی که این سیستم عامل پایه و اساس آی‌او‌اس شد، می‌توان ادعا کرد که پیش‌بینی استیو جابز مبنی بر انقلابی بودن آن، صحیح بوده است.

۶ ژانویه برای اپل با اتفاق تاریخی دیگری نیز همراه بوده است. این شرکت در سال ۲۰۰۴ با معرفی آیپاد مینی، نسل جدیدی از پخش‌کننده‌های صوتی خود را با قیمت پایین‌تر به نمایش گذاشت. آیپاد مینی شروع اپل برای معرفی و فروش دستگاه‌هایی بود که با وجود ابعاد کم، به اندازه‌ی آیپادهای معمولی حافظه داشتند. نسل بعدی با توسعه‌ی حافظه‌های فلش معرفی شد و آیپاد نانو نام گرفت. معرفی و عرضه‌ی این دستگاه‌های متنوع توسط اپل، آن را به پیشگام صنعت پخش‌کننده‌های صوتی تبدیل کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات