دلیل افزایش قیمت اسنپ در شرایط نامناسب جوی و روزهای خاص

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در روزهایی خاص یا در اوج ترافیک، قیمت سرویس‌های تاکسی‌یابی، نظیر اسنپ افزایش پیدا می‌کند؛ اما دلیل چیست؟
تبلیغات

این روزها بنابر شرایط خاص شهرهای بزرگ از جمله تهران، از یک سو طرح ترافیک، شلوغی و از سوی دیگر هزینه‌های سرسام‌آور حمل‌ونقل، استفاده از سرویس‌های تاکسی‌یاب رواج یافته است. این سرویس‌ به دلیل در دسترس بودن و نیز از بابت هزینه‌ی پایینی که برای کاربران دارد، محبوبیت بسیاری در میان همه‌ی اقشار جامعه یافته است؛ اما زمانی که در شرایطی خاص، تعداد کاربران این سرویس‌ها افزایش می‌یابد، متاسفانه نرخ چنین تاکسی‌هایی افزایش می‌یابد و نیز تعداد تاکسی‌ها بسیار کم می‌شود؛ اما دلیل چیست؟

در گفتگو با راشا شیدماهر، مدیر ارشد مارکتینگ اسنپ، وی اعلام کرد که در روزهای خاصی مانند ‌یکشنبه‌ی هفته‌ی جاری که هوا نامساعد شد، میزان درخواست‌ها به شکلی باورنکردنی بالا رفت. از آنجا که نرخ کرایه‌ی اسنپ پایین است، در چنین شرایطی اغلب رانندگان با توجه به شرایط موجود مثل قرار گرفتن در ترافیک سنگین و در پی آن افزایش میزان سوخت و استهلاک ماشین، معتقدند که کرایه‌‌ها به‌صرفه نیست؛ بنابراین از پذیرش مسافر در این شرایط امتناع می‌کنند و اگرچه هر کاربری روی نقشه تعداد زیادی خودرو مشاهده می‌کند؛ اما در این شرایط اکثر رانندگان درخواست سفر را نمی‌پذیرند و مشتری اصولا ناکام می‌ماند. بر این اساس اسنپ در شرایط این‌چنینی به شکل خودکار اقدام به افزایش کرایه‌ها می‌کند تا میزان پذیرش درخواست سفر از سوی رانندگان افزایش پیدا کند.

به گفته‌ی راشا شیدماهر، از آنجا که هم راننده و هم مسافر، هر دو مشتری و سرمایه‌ی اسنپ هستند، راضی نگه داشتن هر دو گزینه، برای اسنپ ضروری است؛ بنابراین در شرایطی نظیر آب و هوای نامساعد، مشتری حاضر است هر میزان کرایه‌ای را متحمل شود تا به مقصد برسد، به این ترتیب است که تاکسی‌یابی همچون اسنپ اقدام به افزایش میزان کرایه‌ها می‌کند؛ البته بر اساس گزارش شیدماهر، هر زمان درصد میزان تقاضا نسبت به عرضه بالا برود، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

به گفته‌ی وی، در برخی شهرها معمولا بین یک تا سه ماه از رانندگان کمیسیون دریافت نمی‌شود؛ اما اسنپ همچنان درصد تخفیفی را برای کاربران در نظر می‌گیرد که این موضوع برای اسنپ نه تنها سودی ندارد، بلکه با ضرر و زیان هم همراه است و هر چه نرخ کرایه‌ها بالاتر برود، میزان ضرر و زیان اسنپ بیشتر می‌شود.

وی افزود:

به‌عنوان مثال در تهران گهگاه، ۲۰ درصد تخفیف برای مسافران در نظر می‌گیریم؛ اما کمیسیونی دریافتی ما ۱۳ درصد است؛ بنابراین هدف از بالا بردن قیمت‌ها، کسب درآمد نیست، کسب رضایت مشتری است.

بر اساس گزارش وی، روز شنبه ساعت ۸ صبح میزان سفرهای موفق ۵۳ درصد برآورد شد. ساعت ۹ صبح میزان کرایه‌ها ۱۵ درصد افزایش یافت و میزان سفرهای موفق و پذیرش از سوی رانندگان به ۵۸ درصد رسید و ساعت ۱۰ صبح با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی کرایه‌ها، نرخ سفرهای موفق به ۸۰ درصد افزایش یافت؛ بنابراین این افزایش قیمت، باعث افزایش رضایت رانندگان برای پذیرش سفر و نیز رضایت مشتری در جهت رسیدن به مقصد خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات