آیا ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱ چین به‌صورت کنترل‌شده روی زمین سقوط می‌‌کند؟

سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اخیرا خروج ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱ از مسیر مداری خود، تیتر بسیاری از خبرگزاری‌های جهان بوده است.
تبلیغات

مأموریت نخستین ایستگاه فضایی چین، تیانگونگ-۱ (Tiangong-1) در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید؛ ولی سازمان ملی فضایی چین، این مأموریت را تا سال ۲۰۱۶ تمدید کرد. ماه سپتامبر سال گذشته برخی گزارش‌ها منتشرشده نشان می‌داد که ایستگاه فضایی موقعیت مداری خود را از دست داده و ممکن است به شکل کنترل‌نشده‌ای روی زمین سقوط کند.

به‌روزرسانی‌های ترافیک ماهواره‌ای، نشان داده است که تیانگونگ-۱، به‌احتمال بسیار در ماه مارس (اسفند)، وارد جو زمین می‌شود و ممکن است در مکان نامشخصی روی زمین سقوط کند. اما بر اساس بیانیه‌ی یکی از مهندسان ارشد شرکت علوم و فناوری هوا و فضای چین (CASTC)، چین کنترل ایستگاه فضایی خود را از دست نداده است.

این بیانیه از سوی ژو کونگ پنگ، یکی از مهندسان برجسته‌ی علوم و فناوری هوا و فضای چین منتشر شده است. او به خبرگزاری چاینا دیلی گفت که ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱، تحت کنترل است و هیچی تهدیدی برای محیط زیست و نواحی پرجمعیت جهان نخواهد داشت. سازمان ملی فضایی چین پیش از این اعلام کرده بود که قسمت زیادی از تیانگونگ-۱ در مدار زمین می‌سوزد و تنها بخش‌های کوچکی از آن به زمین می‌رسد. ژو کونگ پنگ گفت:

ما به‌طور مداوم در حال نظارت بر تیانگونگ-۱ هستیم و انتظار داریم که این ایستگاه فضایی در نیمه‌ی اول سال جاری سقوط کند. تیانگونگ-۱ در زمان ورود به جو زمین، می‌سوزد و قطعات باقی‌مانده از آن هم به‌صورت کنترل‌شده در نواحی مشخصی و بدون خطر در دریا سقوط خواهند کرد.
آیا ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱چین به صورت کنترل شده روی سقوط می کند؟

ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ بود که برخی گزارش‌ها مبنی بر سقوط کنترل‌نشده‌ی ایستگاه فضایی تیانگونگ چین منتشر شد

تیانگونگ-۱ همانند فضاپیماهای دیگر همچون ایستگاه فضایی میر روسیه و رصدخانه پرتوی گامای کامپتون ناسا، در ناحیه‌ای از اقیانوس آرام که به گورستان فضایی  مشهور است، سقوط می‌کند. ژو همچنین برای اطمینان بیشتر از اینکه سازمان ملی فضایی چین، تیانگونگ-۱ را تحت کنترل دارد، اعلام کرد که این ایستگاه فضایی از پایان مأموریتش تابه‌حال، به‌طور مداوم تحت کنترل این سازمان بوده است. ژو گفت:

آخرین اطلاعات ما نشان می‌دهد که تیانگونگ در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۷، در موقعیت مداری با ارتفاع متوسطی حدود ۲۷۲.۶ کیلومتر و در موقعیت مداری ثابتی قرار داشته و هیچ مورد غیر عادی گزارش نشده است.

او همچنین تأکید کرد که سقوط تیانگونگ-۱  تا سپتامبر گذشته به تأخیر افتاد تا اطمینان حاصل شود که بقایای آن در اقیانوس آرام سقوط می‌کند. حال به نظر می‌رسد که چینی‌ها واقعا تیانگونگ-۱ را از نزدیک تحت کنترل دارند و این نظارت مداوم تا ماه مارس که به زمین سقوط می‌کند، ادامه خواهد داشت. اما با این حال هنوز هم تفاوت‌هایی بین اظهارات دفتر مهندسی فضایی سرنشین‌دار و علوم و فناوری هوا و فضای چین وجود دارد. اواسط سپتامبر، وو پینگ، معاون دفتر مهندسی فضایی سرنشین‌دار چین، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد این امکان وجود دارد که بخش‌هایی از بقایای تیانگونگ-۱ در زمین سقوط کنند.

یکی از مهندسان برجسته‌ی علوم و فناوری هوا و فضای چین در بیانیه‌ای گفت: ایستگاه فضایی تیانگونگ-۱، تحت کنترل است و هیچی تهدیدی برای محیط زیست و نواحی پرجمعیت جهان نخواهد داشت

 وو اصرار داشت احتمال رسیدن بخش‌هایی از قطعات این فضاپیما به زمین کم است؛ اما این اظهار نظر نشان می‌داد که ممکن است تیانگونگ-۱ به‌صورت کنترل‌نشده‌ روی زمین سقوط کند. در مقابل در گزارش جامعی که توسط علوم و فناوری هوا و فضای چین منتشر شد، اعلام شده بود که سازمان فضایی ملی چین، احتملا نمی‌تواند تا رسیدن این فضاپیما به زمین آن را تحت کنترل داشته باشد. آن‌ها همچون سازمان ملی فضایی چین تأکید کردند که قسمت زیادی از ایستگاه فضایی در جو خواهد سوخت و قسمت‌های باقی‌مانده نمی‌توانند آسیبی به زمین وارد کنند؛ اما از این اظها رنظرها نمی‌شد به‌خوبی نتیجه‌گیری کرد که آیا این سقوط کنترل‌شده است یا خیر. با وجود کنترل‌نشده بودن این سقوط، بازهم احتمال کمی وجود دارد که تیانگونگ-۱ بتواند آسیبی وارد کند. شرکت علوم و فناوری هوا و فضای چین در بیانیه خود اعلام کرد:

احتمال برخورد تیانگونگ-۱  به یک نفر، حدود یک میلیون برابر کمتر از شانس برنده شدن در پاوربال است. در تاریخ مأموریت‌های فضایی، هیچ‌کس تا به حال بر اثر برخورد بقایای فضاپیماها و وسایل نقلیه فضایی آسیب ندیده است. تنها گزارش شده است که قطعات فضایی به یک نفر برخورد کرده که این فرد هم آسیبی ندیده است.

کمیته‌ی هماهنگی بقایای فضایی آژانس فضایی اروپا (IADC) در رأس سازمان‌هایی قرار دارد که وظیفه‌ی نظارت بر تیانگونگ-۱ را تا لحظات پایانی بر عهده خواهد داشت. این کمیته همچنین برنامه‌ای آزمایشی راه‌اندازی کرده که وظیفه‌ی آن بهبود پیش‌بینی ورود مجدد فضاپیماها به زمین است. پیش‌بینی‌هایی که تاکنون انجام شده است، نشان می‌دهند که تیانگونگ در ماه مارس سال جاری وارد جو زمین می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات