راهکارهایی برای حفظ روحیه مثبت اندیشی در کارآفرینان

سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
چگونه می‌توانید استرس و تنش دائمی دنیای کارآفرینی را کنار بزنید و محیطی انگیزه‌بخش و کارآمد برای تیمتان فراهم کنید؟
تبلیغات

کارآفرینی حرفه‌ی پرچالشی است. مشتریان، کارمندان، سرمایه‌گذاران و همه‌ی پروسه‌ها، می‌توانند استرس و تنش زیادی به بنیان‌گذاران وارد کنند.

ذهنیت ناخودآگاه و منفی‌نگر که ناشی از اضطراب پیوسته و طولانی‌مدت است، می‌تواند روی تیم، روابط و سلامت اعضا اثرات زیانباری داشته باشد. اما خبر خوب اینکه ناامیدی و منفی‌نگری یک راه ناگزیر نیست. همه‌ی مردم از این پتانسیل برخوردارند که راه متفاوتی را انتخاب کنند و حتی در سخت‌ترین شرایط، نگاه مثبت خود را حفظ کنند.

خودآگاهی را در وجودتان تقویت کنید

خودآگاهی، عنصری حیاتی است که همه‌ی اعضای تیم باید آن را در درونشان پرورش و توسعه دهند. بدون خودآگاهی به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید احساساتتان را در برابر مصائب زندگی کنترل کنید. این ویژگی به‌خصوص برای رهبران از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه اعمالشان، حال و هوای کل سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اولین قدم به سمت خودآگاهی، این است که تمام عواملی را که در زندگی شما منبع استرس، اضطراب و نگرانی محسوب می‌شوند، بشناسید و ذهنتان را به روی آن‌ها باز کنید. این گام باعث می‌شود که خودتان و تیمتان را از پیش، برای موقعیت‌های چالش‌برانگیز آماده کنید.

منفی نگری یا مثبت اندیشی، یک انتخاب است. کافی است چشم‌هایتان را باز کنید و آن‌ را تشخیص بدهید.

Entrepreneurs world

توهم کنترل کامل همه‌ی امور را از سرتان بیرون کنید

انسان‌ها همیشه متمایل‌اند اتفاقات اطرافشان را تحت کنترل خود داشته باشند. ولی تلاش سخت و مستمر برای کنترل کردن همه‌ی امور، تلاشی بی‌ثمر است که به رنج و فرسودگی شما منجر می‌شود. وقتی می‌کوشید اموری را تغییر دهید که تحت کنترل شما نیستند، هم خودتان را در موقعیتی دردناک قرار می‌دهید و هم به تیمتان آسیب می‌رسانید.

این تلاش بیهوده، به خشم، سرخوردگی و تصمیمات غیر منطقی منجر می‌شود. اگر این رویه ادامه پیدا کند، مانند آتش‌سوزی در سراسر سازمان گسترش پیدا می‌کند.

کلید پرورش مثبت اندیشی و ساخت یک تیم کارا، این است که تشخیص بدهید کنترل تام، یک توهم است. هنگامی‌که تلاش برای کنترل همه‌ی امور را متوقف می‌کنید، درهای فرصت‌های بی‌شماری را به روی کسب‌وکارتان باز می‌کنید.

با درک این حقیقت، می‌توانید راه‌های جدید و مثبتی برای واکنش به چالش‌های پیش رو کشف کنید. تنها عامل تحت کنترل شما، چشم‌انداز و نگرشتان است.

Entrepreneurs world

خشنودی واقعی را جستجو کنید

همه‌ی انسان‌ها می‌توانند در هر شرایطی، حتی در چالش‌های جدی، خشنودی را جستجو کنند. اگر از زاویه‌ی درستی به اتفاقات نگاه کنید، در هر وضعیتی یک نور مثبت خواهید دید. اساس لذت، به‌واسطه‌ی رنج‌ها و سختی‌ها معنا می‌یابد؛ زیرا همین شرایط به شما کمک می‌کند خودتان را بهتر بشناسید و قوی‌تر شوید.

همیشه از تیمتان بخواهید نقطه‌ی مثبت موقعیت‌های مختلفی را که در آن قرار می‌گیرید، پیدا کنند. با کمی تمرین، مثبت اندیشی به یکی از ویژگی‌های عالی تیم شما تبدیل می‌شود.

هیچ‌کس مدعی نیست که ذهنیت مثبت (چه در زندگی شخصی و چه زندگی حرفه‌ای)، به‌آسانی به دست می‌آید. درعین‌حال ضروری است که دید واقع‌گرایانه‌ای داشته باشید و از تمام نتایج محتمل آگاه باشید.

اما می‌توانید انتخاب کنید که در مواجهه با چالش‌ها و سختی‌ها، امید و خوش‌بینی‌تان را حفظ کنید. مثبت اندیشی و شادی، مسری هستند و خیلی زود مبانی دنیای واقعی‌تان را در بر می‌گیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات