جریمه سنگین برای گرم کردن خودرو در آمریکا

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق مقررات محلی و ایالتی آمریکا، گرم کردن خودرو برای مدت طولانی و بدون حضور راننده، با جریمه‌های سنگین تا ۵۰۰۰ دلار همراه است. این قانون جهت افزایش ایمنی شهروندان و جلوگیری از افزایش آلودگی‌ صادر شده است.
تبلیغات

سال ۲۰۱۸ آغاز شد و با شروع فصل زمستان، برف بیشتر نقاط آمریکا را پوشانده و جشن سال نو را با خوشحالی بیشتری همراه کرده است. در این میان افرادی که صبح زود قصد استفاده از خودرو دارند، پیشرانه را در دور آرام قرار می‌دهند تا گرم شود. البته در برخی ایالات گرم کردن خودرو در حالت دور آرام با محدودیت‌هایی همراه است و طبق قوانین ایالتی، در برخی شرایط خلاف قانون محسوب می‌شود.

شورولت تاهو در برف

در برخی ایالات و حتی شهرهای آمریکا، قوانین و مقررات عجیبی وجود دارد که روشن کردن خودرو در دور آرام را با محدودیت زمانی همراه می‎کند؛ از نظر قوانین فدرال نیز چنین عملی منع قانونی ندارد؛ اما آژانس حفاظت از محیط زیست، فهرستی از مقررات مربوط به روشن کردن خودرو در دور آرام تهیه کرده که بسیار جالب است. این آژانس اعلام می‌کند که طبق سند ۱۰۲ صفحه‌ای به‌عنوان تنها مرجع رسمی قوانین زیست‌محیطی، قرار نداشتن شهر یا ایالت مالک خودرو در لیست باعث نمی‌شود که مختار باشد خودروی خود را به مدت‌زمان طولانی در دور آرام روشن بگذارد. 

ممکن است بعضی افراد عصبی شوند که فردی به آن‌ها بگوید هنگام سرد شدن هوا خودروی خود را در حالت دور آرام گرم نکنند؛ باید توجه داشت که بسیاری از مقرراتی که در این سند نوشته شده، دارای استثناهایی برای خودروهای بنزینی و دیزلی است و تفاسیر و تبصره‌های گوناگونی نیز دارد. به‌عنوان مثال در ایالت دنور، روشن کردن مداوم خودرو به مدت ده دقیقه ممنوع است؛ مگر این‌که دمای هوا کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد که در این صورت امکان روشن کردن بیش از ۱۰ دقیقه فراهم خواهد بود. در شیکاگو روشن کردن خودرو در دور آرام می‌تواند با توجه به تبصره‌هایی توجیه شود که یکی از این تبصره‌ها می‌گوید: هر گاه شرایط آب و هوایی استفاده از سیستم‌های گرمایشی و تهویه مطبوع را برای راننده و مسافران توجیه کند، راننده می‌تواند برای رفاه و ایمنی سرنشینان، خودرو را در دور آرام نگه دارد. 

گرم کردن پیشرانه در دور آرام

در واشنگتن قضیه کمی فرق می‌کند و صرف‌ نظر از دمای هوای بیرون، اگر خودروی شما بیش از پنج دقیقه در دور آرام کار کند با جریمه ۵۰۰۰ دلاری روبه‌رو خواهید شد؛ بله، این قانون است و با کسی شوخی ندارد.

با این‌که بسیاری از محتوای این سند گفته نشده است؛ اما باید دانست اکثریت دستور‌العمل‌ها و قوانین یادشده مربوط به مسائلی مانند ایجاد سروصدا و بوی نامطبوع در محله‌های مسکونی شهری است و می‌توان درک کرد که علت وضع چنین قانونی حفظ آرامش شهروندان است. هیچ فردی دوست ندارد اواسط شب به مدت یک ساعت صدای روشن بودن پیشرانه خودروهای عضلانی در دور آرام یا سروصدای گوش‌خراش کامیون دیزلی را در یک محله ساکت بشنود.

گرم کردن پیشرانه در دور آرام

به نظر می‌رسد قوانین اجازه می‌دهند خودروها چند دقیقه برای گرم شدن در دور آرام روشن شود که اگر صادق باشیم، این مدت زمان برای خودروهای مدرن و پیشرفته امروزی کافی خواهد بود. در مورد گرم شدن فضای داخل خودرو نیز توصیه شده است که خودرو به حرکت ادامه دهد، تا با افزایش دور خودرو و گرم‌تر شدن پیشرانه، تهویه مطبوع به عملکرد مطلوب برسد.

افرادی که دوست دارند صبح‌ها قبل از رفتن به سر کار، خودرو را با استفاده از ریموت کنترل، نیم ساعت در دور آرام گرم کنند، بهتر است بدانند که از نگاه بسیاری از مردم دنیا، خلاف‌کار و قانون‌شکن محسوب می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات