ویکی پدیا رفتار کاربران برای جستجو در این سایت را بررسی می‌کند

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تقریبا برای همه پیش آمده ساعت‌ها در ویکی‌پدیا به خواندن مطالب مختلف بپردازند و مدام مطالب مختلف را دنبال کنند.
تبلیغات

به‌تازگی ویکی‌پدیا اقدام به انتشار داده‌هایی کرده است که نشان می‌دهد کاربران چگونه در صفحات این سایت گردش می‌کنند. این داده‌ها برای زبان‌های انگلیسی، روسی، آلمانی، اسپانیایی و ژاپنی ارائه شده است و کمک می‌کند تا رفتار کاربران در این سایت مورد مطالعه قرار گیرد. ایده انتشار این داده‌ها به‌صورت ماهانه، پس از آن شکل گرفت که مشاهده شد داده‌های مشابه مربوط به سال ۲۰۱۵ به محققان در انجام تحقیقات دانشگاهی کمک کرده است. در همین راستا تیم Wikimedia Analytics سعی می‌کند این داده‌ها به‌صورت منظم و به‌صورت ماهانه انتشار یابد.

بر اساس داده‌هایی که نوامبر ۲۰۱۷ گردآوری شد، یبشتر کلیک‌ها از منابعی خارج از ویکی‌پدیا مانند گوگل صورت گرفته است که چندان دور از انتظار نیست. از سوی دیگر داده‌ها نشان می‌دهند یک‌سوم افراد پس از آن به صفحه‌ای با موضوعی خاص مراجعه می‌کنند که در رسانه‌ها به آن موضوع اشاره شده باشد. برای مثال طرفداران سریال The Crown هربار که یک قسمت پخش می‌شود به صفحه مربوط به آن در ویکی‌پدیا هجوم می‌آورند. ۶۰ درصد لینک‌هایی که افراد به آن مراجعه می‌کنند از طریق یک لینک داخلی صورت می‌گیرد و این موضوع نشان می‌دهد که مردم معمولا وقتی به این سایت مراجعه می‌کنند به صفحه‌های دیگر هم مراجعه و مطالب مرتبط را مطالعه می‌کنند. برای مثال، مقاله‌ای با موضوع بی‌طرفی شبکه مردم را به سمت صفحه‌های دیگری با موضوع اوباما (رئیس‌جمهور پیشین آمریکا)، نرم‌افزارهای متن‌ باز و اولین اصلاحیه هدایت کرده است.

جریان کلیک مرتبط با بی‌طرفی شبکه در ویکی‌پدیا

جریان کلیک مربوط به موضوع ‌بی‌طرفی شبکه در ویکی‌پدیا - wikimedia

بنیاد ویکی‌پدیا می‌گوید این دسته داده‌ها می‌تواند به محققان کمک کند رفتار خوانندگان ویکی‌پدیا را بشناسند. اگر شما هم کنجکاو هستید بدانید سایر افراد در ویکی‌پدیا زمان خود را صرف خواندن چه مطالبی می‌کنند نگران نباشید؛ برای دسترسی به این داده‌ها نیازی نیست دلیل علمی داشته باشید. می‌توانید داده‌های ماه نوامبر و دسامبر را از این لینک دانلود کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات