بی‌طرفی اینترنت و تأثیر آن بر فروش همبرگر در یک فست فود

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بی‌طرفی اینترنت و واکنش‌ها به آن در هفته‌های اخیر پس از رأی کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده‌ بسیار خبرساز شده؛ به‌طوری‌که برگر کینگ نیز با انتشار یک آگهی ویدیویی به این نکته اشاره کرده است.
تبلیغات

موضوع بی‌طرفی اینترنت و رأی کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده به برداشته شدن الزام رعایت آن توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت (ISP) مدتی است که بحث‌های بسیاری در سطوح مختلف به راه انداخته است. اما شاید بسیاری از مردم هنوز اهمیت موضوع و چگونگی تأثیر آن بر اینترنت را درک نکرده باشند. یک فروشگاه زنجیره‌ای غذاهای فست‌فود به‌تازگی ویدئویی تبلیغاتی منتشر کرده است تا نگرانی خود را نسبت به تبعات اجرای این رأی نشان دهد و مردم را نسبت به آن آگاه کند.

برگر کینگ (فروشگاه‌های زنجیره‌ای فست‌فود که به خوراک گوشت ارزان شهرت دارد) به‌تازگی ویدئویی تبلیغاتی منتشر کرده که نشان می‌دهد مفهوم بی‌طرفی شبکه را بهتر از نماینده کنگره آمریکا متوجه شده است! این تبلیغ که چند روز پیش منتشر شد، با کنایه نشان می‌دهد که اولویت‌بندی محتوا بر اساس پرداخت چگونه می‌تواند در یک رستوران فروش ساندویچ اجرا شود. در این تبلیغ، بازیگران در نقش کارمندان برگر کینگ به مشتریان واقعی که منتظر دریافت غذای خود هستند، می‌گویند برای دریافت سریع آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنند یا این‌که منتظر بمانند تا پس از گذشتن زمانی مشخص آن را دریافت کنند!

تمام بحث‌های یک سال گذشته پیرامون موضوع بی‌طرفی اینترنت، به مسئله مسیرهای پرسرعت و کم‌سرعت تقلیل داده شد که به موضوع محاسبه هزینه اینترنت بر حسب محتوا می‌پرداخت. البته این بدترین سناریوی ممکن است؛ اما تاکنون هیچ‌کدام از ارائه‌دهندگان اینترنت قوانینی برای اجرای آن منتشر نکرده‌اند. تاکنون هیچ‌یک از ارائه‌دهندگان قیمت‌گذاری خود را مبتنی بر محتوا نکرده‌اند (حداقل تا جایی که ما می‌دانیم)، اما دادن امتیازهای ویژه به محتوایی که در آن سهم دارند شروع شده است. به همین دلیل است که مشترکان سرویس DriceTV متعلق به شرکت AT&T می‌توانند در صورت استفاده از اینترنت این شرکت، محتوای استریم‌شده را ببینند بدون آن‌که حجم مصرفی آن برایشان محاسبه شود.

تا اینجای کار به نظر نمی‌آید مشکلی وجود داشته باشد؛ اما نکته‌ دیگری در تبلیغ برگر کینگ وجود دارد؛ فروشنده در توضیح علت وجود مسیر سریع‌تر دریافت ساندویچ برگر به مشتری می‌گوید:

شرکت معتقد است می‌تواند ساندویج‌های مرغ و مرغ سوخاری بیشتری بفروشد و سود بیشتری از آن ببرد؛ به همین دلیل تصمیم گرفته است سرعت دسترسی به ساندویچ‌های دیگر را کاهش دهد.

این شبیه همان اتفاقی است که در قضیه بی‌طرفی اینترنت پیش می‌آید. شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ممکن است سعی کنند چیزهایی به شما بفروشند که اهمیت یا سود بیشتری برایشان دارد. برای مثال شرکت AT&T حاضر است برای فروش محتوای سرویسی که خودش در آن سهم دارد، هزینه اینترنت را از مشتریان نگیرد. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند مشتریان را به سمت استفاده از خدمات استریم ویدئویی یا هر سرویس دیگری سوق دهند که سوددهی بیشتری برایشان دارد.

برگر کینگ این ویدیو را ساخته است و ما هم می‌توانیم درباره آن مطلب بنویسیم و هیچ‌کدام نمی‌توانیم از طعم دلپذیر مرغ سوخاری بی‌طرفی اینترنت بگذریم. هنگامی که از شرکت برگر کینگ درباره علت ساخت این ویدئو پرسیده شد، این پاسخ را دادند:

ما معتقدیم اینترنت باید مثل رستوران‌های برگر کینگ باشند.

البته که باید باشد، چرا نه؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات