نسخه‌ی اولیه از ژیان، با قیمت ۸۶,۰۰۰ دلار فروخته شد

جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یک دستگاه خودروی کلاسیک سیتروئن 2CV  که در ایران با نام ژیان مشهور است، در حراجی اوسنات با قیمت باورنکردنی بیش از ۸۶۰۰۰ دلار به فروش رفت.
تبلیغات

شاید با نگاه اول به این خودروی سیتروئن 2CV با خود فکر کنید، چه کسی حاضر است حتی آن را با خود به خانه ببرد چه برسد به این‌که کسی بخواهد آن را بخرد. به‌هرحال در این کره خاکی کلکسیونرهایی وجود دارند که حاضرند برای این نمونه قدیمی از خودروی سیتروئن (Citroen) قیمت‌های بالایی بپردازند. 

طی سال‌های اخیر قیمت 2CV دوست‌داشتنی افزایش چشم‌گیری داشته است. بازار خرید این خودروی زیبا (شاید در زمان خودش) طی روزهای گذشته داغ‌تر شد، موقعی که نسخه A سیتروئن 2CV مدل ۱۹۴۹ پنج برابر قیمت تخمینی اولیه در خانه حراجی اوسنات در فونتاین‌بلیو جنوب پاریس به فروش رسید. انتظار می‌رفت که قیمت فروش خودروی کلاسیک سیتروئن 2CV بین ۱۴،۰۰۰ تا ۱۸،۵۰۰ دلار باشد، اما جنگ متداول حراجی بین دو نفر از داوطلبان باعث شد که قیمت آن به ۸۶،۵۰۰ دلار برسد. برنده این حراج، یک موزه هلندی بود که در نهایت موفق به ثبت رکورد جدیدی برای مدل استاندارد 2CV شد. 

سیتروئن / citroen 2CV
سیتروئن / citroen 2CV
سیتروئن / citroen 2CV
سیتروئن / citroen 2CV

احتمالا حدس زده‌اید که این خودروی کلاسیک یکی از اولین نمونه‌های سیتروئن 2CV است؛ سیتروئن A 2CV را در هفتم اکتبر سال ۱۹۴۸ در نمایشگاه خودروی پاریس برای اولین بار ارائه کرد، اما تولید آن تا سال ۱۹۴۹ آغاز نشد.

خودروی حراج شده سیتروئن یکی از ۸۷۶ مدل 2CV بود که در سال اول ساخت از خط تولید شرکت فرانسوی خارج شد و به طور دقیق می‌توان گفت چهارصد و پنجاه و هشتمین خودروی 2CV از میان تقریبا ۹۰۰ خودروی آن سال است. از میان ۵۰۰ دستگاه 2CV نخست تا بیش از ۵ میلیون خودرویی که تا سال ۱۹۹۰ ساخته شدند، این نمونه شانس زیادی داشته که توانسته جای خود را بین مجموعه‌داران اروپایی پیدا کند. 

نکته جالبی این‌که در سال ۱۹۴۹ قیمت این نوع سیتروئن 2CV به شدت افزایش یافت و دلیل آن هم کمبود فولاد در زمان جنگ جهانی دوم بود. قرار گرفتن در لیست انتظار سه تا پنج ساله، بازار سودآوری برای فروشندگان خودروی دست دوم 2CV ایجاد کرد که قیمت‌هایی بالاتر از ارزش واقعی آن و حتی قیمت کارخانه پیشنهاد می‌دادند. 

نمونه حراج شده‌ی سیتروئن 2CV دارای شماره شاسی ۰۰۰۴۵۸ است و البته باید بازسازی کاملی روی آن صورت بگیرد، اگرچه اوسنات شرایط عمومی آن را خوب توصیف کرده است. به نظر می‌رسد این توصیف مربوط به وضعیت پیشرانه، شاسی و فضای بیرونی خودرو باشد. 

سیتروئن / citroen 2CV
سیتروئن / citroen 2CV
سیتروئن / citroen 2CV
سیتروئن / citroen 2CV
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات