مراحل عرضه توکن برای جذب سرمایه استارتاپ

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
عرضه‌ی توکن یکی از راه‌های افزایش سرمایه خصوصاً برای استارتاپ های فعال در زمینه ارزهای رمزنگاری شده است.
تبلیغات

دوران کنونی زمانی است که فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری شده بخش زیادی از خبرها را به خود اختصاص داده‌اند. در ماه‌های اخیر خبرهای متعددی در مورد این فناوری‌های جدید منتشر شده است. بسیاری از کارشناسان بر این تصور هستند که آینده‌ی فناوری‌های مالی به ارزهای رمزنگاری شده وابسته است. در این میان عرضه‌ی اولیه‌ی توکن یا سکه‌ی استارتاپ یکی از محصولات فناوری بلاک چین است. استارتاپ ها به‌خصوص آن‌هایی که در زمینه فناوری بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده فعالیت می‌کنند، می‌توانند با توکن سرمایه اولیه خود را جذب کنند. البته استفاده از این نوع از جذب سرمایه مانند روش‌های دیگر نیاز به استراتژی و برنامه‌ریزی دقیق دارد. در ادامه این مقاله زومیت به بررسی مراحل کاربردی عرضه عمومی توکن برای استارت آپ می پردازیم.

افراد تازه‌‌وارد در سیستم ارزهای رمزنگاری شده و تجارت آن‌ها، در روزهای ابتدایی متوجه دشواری‌های تجارت در این بازار می‌شوند. به احتمال زیاد در روزهای اولیه فعالیت آن‌ها باید درصد زیادی از سرمایه خود را به‌عنوان کارمزد به صرافی ها بپردازند. لازم به ذکر است که شروع فعالیت در این بازار نیاز به تجارت هر چند کوتاه در آن دارد. بنابراین قدم اول آشنایی با بازار ارزهای رمزنگاری شده، تجارت کوتاه‌مدت در آن و درک دشواری‌ها و مشکلات مشتریان است. تنها با درک این دشواری‌ها و مشکلات می‌توان راه حل‌هایی بر پایه‌ی فناوری بلاک‌چین توسعه داد. به بیان دیگر، به‌عنوان مؤسس یک استارتاپ تا زمانی که مشکلات را خودتان درک و مشاهده نکرده باشید نمی‌توانید برای عرضه‌ی راه‌ حل وارد این بازار شوید.

Blockchain

وجهه‌ی قانونی استارتاپ خود را ایجاد کنید

در حال حاضر بازار توکن‌ها بسیار شلوغ است و به همین دلیل توکن‌های تقلبی با هدف کلاهبرداری در آن رشد کرده‌اند. حضور و فعالیت در این بازار نیازمند قانونی و قابل اعتماد بودن استارتاپ است. فراموش نکنید که علاوه بر فعالیت‌های قانونی می‌توانید با بازاریابی مناسب، پیدا کردن اشخاص مشهور برای عضویت در استارتاپ و همچنین مذاکره با صرافی‌های معتبر، استارتاپ خود را قابل اعتماد کنید. نکته‌ی مهم این است که در این بازار نیاز به فعالیت جدی و اهداف مشخص دارید. در غیر این صورت در خیل عظیم سکه‌های تقلبی و قانونی گم خواهید شد.

موارد اثرگذار بر قیمت ارزهای رمزنگاری شده را کشف کنید

بازار نوپای ارزهای رمزنگاری شده و سکه‌های استارتاپی بسیار تحت تأثیر اخبار و قوانینی است که دولت‌ها در مورد آن‌ها تصویب می‌کنند. در این میان شناختن این عوامل که باعث سقوط و صعود قیمت ارزها می‌شود بسیار حیاتی است. در نتیجه پیش از راه اندازی توکن استارت‌آپ خود، بازار را مطالعه و این عوامل را پیدا کنید. به‌عنوان مثال انتشار اخباری از غیر قانونی نامیده شدن ارزهای رمزنگاری شده در چین و کره‌ی جنوبی باعث افت قیمت بسیاری از این سکه‌ها شد.

در جامعه ارزهای رمزنگاری شده فعال باشید

ایجاد و حفظ ارتباط در بازار ارزهای رمزنگاری شده بسیار حیاتی است. توکن‌هایی که ارتباط نزدیک با خریداران داشته باشند و به سؤال‌های اساسی آن‌ها در مورد تکنولوژی استارتاپ و مشکلاتی که قصد حل کردن آن را دارند بپردازند، به‌راحتی می‌توانند جمعیت زیادی را برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ جذب کنند. در نتیجه فعالیت در شبکه های اجتماعی مرتبط، پاسخگو بودن به سؤالات خریداران، انتشار نقشه راه و انتشار کاغذ سفید توکن، قدم‌های اساسی برای ایجاد ارتباط اولیه با کاربران هستند.

برای آینده چشم‌انداز داشته باشید

داشتن چشم‌انداز مشخص برای آینده کوتاه‌مدت و بلندمدت استارتاپ و ارزی که برای آن در نظر گرفته‌اید بسیار حیاتی است.  شما باید در همان روزهای اولیه و پیش از عرضه‌ی توکن، این چشم‌انداز را آماده کرده و به نتیجه‌گیری‌ نهایی رسیده باشید. تنها با توضیح همین چشم‌انداز است که می توانید مشتریان را به فعالیت با ارز خود تشویق کنید. به بیان دیگر شما باید کاملا مشخص کنید که اقتصاد آینده چگونه توسط شرکتی بر پایه‌ی ارزهای رمزنگاری شده شکل خواهد گرفت.

در نهایت ذکر این نکته الزامی است که ارزهای رمزنگاری شده و عرضه توکن برای استارتاپ هنوز در کشور ما گسترش کافی نیافته‌اند. البته فعالیت‌های اخیر سرمایه‌گذاران و همچنین تلاش های دولتی برای قانونی کردن این نوع تجارت، نشان‌دهنده‌ی آینده‌ای روشن برای آن در اکوسیستم استارتاپی ایران است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات