دوج رم 1500 در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد

سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
مطالعه 12 دقیقه
دوج از محصول پیکاپ جدید خود با نام رم 1500 مدل ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی کرد.
تبلیغات

دوج رم ۱۵۰۰ برای سال ۲۰۱۹ با ظاهری جدیدتر و هوشمندانه در مقایسه با قبل، به بازار عرضه خواهد شد. اما این تغییرات ظاهری که در کابین و نمای خارجی این خودرو اعمال شده‌اند تنها تغییرات مدل ۲۰۱۹ رم ۱۵۰۰ نیستند. اگر نگاهی دقیق‌تر به این خودرو داشته باشید متوجه خواهید شد که مهندسان دوج تقریبا تمامی اجزای رم ۱۵۰۰ جدید را بهینه‌سازی کرده‌اند تا خودرویی سبک‌تر، قوی‌تر، ایمن‌تر و کاربردی‌تر از قبل تولید کنند. 

در ابتدا باید به بحث کاهش وزن رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ پرداخت؛ جایی که نسخه‌ی Crew Cab این خودرو کاهش وزن ۱۰۲ کیلوگرمی در مقایسه با نسل قبلی خود تجربه کرده است. درب قسمت بار این خودرو به‌طور کامل از آلومینیوم ساخته شده که موجب کاهش وزن تقریبا ۷ کیلوگرمی در این بخش شده است. با استفاده از فولاد مقاومت بالا در کنار مقداری آلومینیوم، در ساختار شاسی خودرو نیز ۴۵ کیلوگرم در وزن صرفه‌جویی شده؛ شاسی مدل جدید رم حالا ۹۸ درصد از فولاد مقاومت بالا است. 

۴۵ کیلوگرم دیگر نیز در بخش اتاق و بدنه صرفه‌جویی شده است. البته بیشتر بدنه‌ی این خودرو همچنان از فلزات مختلف ساخته شده و کاملا آلومینیومی نیست. بنابراین باید گفت که رم هنوز نتوانسته به اندازه‌ی اصلی‌ترین رقیب خود یعنی فورد سری F، از بدنه‌ی تمام آلومینیومی استفاده کند. 

رم ۱۵۰۰

در این خصوص جیم موریسون، مدیر برند رم گفته است: «ما هرجا که مقاومت و دوام بالا در طولانی‌مدت لازم بوده، اقدام به استفاده از فولاد کرده‌ایم.»

دیگر تغییر بزرگ رم ۲۰۱۹ مربوط به بخش آیرودینامیک این پیکاپ است و مهندسان موفق شده‌اند ضریب مقاومت در برابر هوای این اتومبیل را با ۹ درصد کاهش به عدد ۰.۳۵۷ برسانند. دلیل کاهش ضریب درگ رم ۱۵۰۰ را باید در عواملی همچون جلوپنجره‌ی فعال، طراحی ونتوری مانند بخش عقبی کابین، ریل‌های جانبی بلندتر و کاهش ارتفاع ۲.۵ سانتی‌متری این خودرو در مقایسه با نسل قبلی دانست. 

این پیکاپ به اسپویلر فعال برقی در سپر جلو مجهز است که در سرعت‌های بالای ۵۰ کیلومتر بر ساعت باز می‌شود و به بهبود ضریب آیرودینامیک خودرو کمک می‌کند. این اسپویلر متحرک با کاهش سرعت خودرو به کم‌تر از ۲۴ کیلومتر بر ساعت، دوباره در جای خود بسته می‌شود. همچنین در صورتی که دنده‌ی کمکی خودرو (ترنسفر کیس) در وضعیت چهارچرخ سنگین یا همان 4L باشد، به هیچ عنوان فعال نمی‌شود. همچنین مهندسان گفته‌اند که به لطف وجود کلاچ یک‎طرفه در این اسپویلر، در صورتی که اسپویلر به جایی برخورد کند سالم خواهد ماند. 

رم ۱۵۰۰

در مدل‌های مجهز به سیستم تعلیق بادی، ارتفاع سیستم تعلیق این پیکاپ در سرعت‌های جاده‌ای ۱.۵ سانتی‌متر کاهش پیدا می‌کند تا تأثیری هرچند کوچک روی کاهش ضریب درگ خودرو داشته باشد. 

در کنار تمامی تغییرات برای کاهش وزن و بهبود آیرودینامیک این خودرو، رم ۱۵۰۰ جدید به سیستم مولد قدرت هیبریدی نیز مجهز شده است. این خودرو به‌صورت استاندارد به پیشرانه‌ی V6 به حجم ۳.۵ لیتر مجهز است و در صورت نیاز می‌توان پیشرانه‌ی V8 به حجم ۵.۷ لیتر را برای آن سفارش داد. در کنار پیشرانه‌ی بنزینی این خودرو سیستم استارتر ۴۸ ولتی با نام E-Torque نیز نصب شده است که می‌تواند در سرعت‌های پایین نیروی خود را به چرخ‌ها انتقال بدهد و به شتاب‌گیری بهتر خودرو کمک کند. این سیستم هیبریدی درست مشابه آن است که قبلا در جیپ رانگلر دیده بودیم. برای تأمین نیروی مورد نیاز سیستم هیبریدی، از پک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۰.۴۳ کیلووات ساعت بهره‌گیری شده که در پشت صندلی‌های عقب جاسازی شده است و با استفاده از هوای داخل کابین خنک می‌شود. 

به گفته‌ی سازنده، این سیستم می‌تواند در مدل‌های شش سیلندر تا ۱۲۲ نیوتن‌متر گشتاور اضافه و در مدل‌های هشت سیلندر تا ۱۷۶ نیوتن‌متر گشتاور اضافه به چرخ‌ها منتقل کند. همچنین این سامانه این توانایی را دارد که پیشرانه‌ی احتراقی خودرو را در زمان تنها ۰.۳ ثانیه روشن کند و به‌عنوان بخش اصلی سیستم استاپ/استارت عمل کند و در پشت چراغ قرمزُموتور خودرو را خاموش کند. همچنین سیستم کمکی مدیریت گشتاور کمک می‌کند تا پیشرانه در هنگام درجا کار کردن عملکردی نرم داشته باشد. مدل V8 رم ۱۵۰۰ به سیستم غیر فعال‌سازی سیلندرها مجهز است و در مواقعی که نیازی به قدرت بالا وجود ندارد، نیمی از سیلندرهای خودرو غیر فعال می‌شوند. وجود این استارتر کمک کرده است که عملکرد پیشرانه در حالت ۴ سیلندر همچنان نرم و بالانس باشد. 

رم ۱۵۰۰

پیشرانه‌ی V6 رم ۱۵۰۰ می‌تواند ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و مدل V8 نیز توانایی تولید ۳۹۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۵ نیوتن‌متر گشتاور  دارد. برای رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ تنها یک جعبه‌دنده عرضه می‌شود که از نوع ۸ سرعته‌ی خودکار است. اما این جعبه‌دنده نیز مورد بهینه‌سازی قرار گرفته است و دارای ۴۰ نوع الگوریتم تعویض دنده‌ی مختلف است تا راندمان خودرو را در بالاترین حالت حفظ کند. در آینده قرار است نسخه‌ی اکودیزلی رم ۱۵۰۰ نیز با پیشرانه‌ی ۳ لیتری V6 به بازار عرضه شود. 

پیشرانه‌های هشت سیلندری که به سیستم غیر فعال‌سازی سیلندرها مجهز هستند در هنگام کار کردن با ۴ سیلندر لرزش زیادی دارند؛ اما در رم مدل ۲۰۱۹ مهندسان با استفاده از ۲ عدد دسته موتور فعال که روی شاسی خودرو نصب شده است، اقدام به حداقل رساندن این لرزش‌ها کرده‌اند و به این ترتیب بسیار سخت است که تشخیص دهید چه زمانی خودرو ۴ سیلندر و چه زمانی به‌صورت ۸ سیلندر کار می‌کند. 

در خصوص توانایی‌های رم ۱۵۰۰ نیز باید به توانایی یدک‌کشی ۵۷۶۰ کیلوگرمی و قابلیت بارگیری ۱۰۴۳ کیلوگرمی این خودرو اشاره کرد. این در حالی است که نسل قبلی رم ۱۵۰۰ توانایی یدک کشی ۴۸۱۷ کیلوگرمی و قابلیت بارگیری ۸۵۲ کیلوگرمی داشت. 

رم ۱۵۰۰

یکی دیگر از تغییرات رم این است که تعداد مهره‌های چرخ از ۵ عدد به ۶ عدد افزایش پیدا کرده است، همچنین سایز دیسک‌های ترمز افزایش پیدا کرده و قطر آن‌ها به ۱۴.۹ اینچ در جلو و ۱۴.۸ اینچ در عقب رسیده است. موریسون وعده داده است که رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ دارای بهترین توان ترمزگیری در کلاس خود خواهد بود. همچنین ترمز پارک برقی روی این خودرو به‌صورت استاندارد وجود دارد و حذف شدن سیستم مکانیکی قدیمی و کابل‌های آن به کاهش وزن ۹ کیلوگرمی خودرو منجر شده است. در نسخه‌های دیفرانسیل عقب یک لوله‌کشی اختصاصی به دیفرانسیل عقب تعبیه شده است تا روِن دیفرانسیل را زودتر گرم کند و به این ترتیب کارایی و عمر دیفرانسیل افزایش پیدا کند و راندمان کلی خودرو بهبود یابد. 

به جز تمام این امکانات ظاهر رم ۱۵۰۰ نیز دگرگون شده و ظاهر آن در عین اینکه سرسختی و خشونت یک رم را حفظ کرده است؛ اما در مقایسه با قبل مدرن‌تر نیز شده است. این تغییرات آنقدر گسترده هستند که حتی لوگوی رم در جلوی خودرو نیز فرق کرده است. لوگوی قبلی رم که از سال ۱۹۸۱ در این خودرو قرار گرفته بود امسال تغییر کرده و طرح آن متفاوت‌تر از گذشته است. 

در بخش جلوی خودرو باید به جلوپنجره‌ی جدید اشاره کرد ضمن اینکه چراغ ها نیز ۱.۵ اینچ ارتفاع بیشتری نسبت به قبل دارند. مشخصه‌های اصلی رم همانند کاپوت پف‌کرده و برآمده همچنان در این مدل حفظ شده‌اند. در مدل جدید چراغ‌های اصلی خودرو از نوع LED هستند. 

رم ۱۵۰۰

نوع پیشرانه‌ی خودرو که پیش از این روی درهای جلویی نوشته می‌شد حالا به روی در کاپوت نقل مکان کرده است و روی کاپوت پلاکی به چشم می‌خورد که نوع موتور خودرو روی آن ذکر شده است. درب باک خودرو نیز از انواعی است که تنها با یک فشار باز می‌شوند و درپوش کرومی بزرگ مدل قبلی حذف شده است. 

قطر خروجی‌های اگزوز از ۴ اینچ به ۴.۵ اینچ رسیده و رکاب جانبی جدیدی برای این پیکاپ طراحی شده است تا راننده بتواند راحت‌تر سوار و پیاده شود. امکان سفارش این رکاب جانبی با آرم موپار نیز وجود دارد. ارتفاع ریل‌های قسمت با ۱.۵ اینچ افزایش پیدا کرده که نه‌تنها در مصرف سوخت خودرو تأثیر گذاشته است بلکه به افزایش فضای قسمت بار نیز کمک کرده است، ضمن اینکه همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم درب قسمت بار کاملا از جنس آلومینیوم است و وزن کمی دارد. 

برای رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ ۱۵ نوع رینگ چرخ مختلف، شش تیپ گوناگون و ۱۲ رنگ برای بدنه وجود دارند تا مشتریان با هر بودجه و سلیقه‌ای بتوانند خودروی خود را خریداری کنند. سایز رینگ‌های نیز به ۲۲ اینچ رسیده و حاشیه‌ای چراغ‌های رمتماما کرومی است؛ درحالی‌که رقبا تنها در بخش‌های از کروم استفاده می‌کنند.

رم ۱۵۰۰

کابین رم ۱۵۰۰ نیز کاملا جدید است و آنطور که رایان نیگود مدیر طراحی داخلی رم گفته، ۹۹ درصد این کابین جدید است. برای شروع باید به فضای بیشتر برای سرنشینان و وسایلشان اشاره کرد. در مدل Crew Cab سایز درهای خودرو ۱ اینچ بزرگ‌تر شده و ستون C نیز ۲ اینچ بلندتر از قبل است که مجموعه این تغییرات سبب افزایش فضای عقب خورو به میزان ۴ اینچ شده است. 

در مدل جدید رم حتی فضای باری که در زیر صندلی‌های عقبی قرار دارد نیز بزرگ‌تر شده است. فضای کنسول مرکزی از ۲۳ لیتر به ۳۸ لیتر افزایش پیدا کرده است و به راحتی می‌توان یک لب تاپ ۱۵ اینچی را درون آن قرار داد. جالیوانی‌ها دارای ۳ نوع چیدمان مختلف و بسیار کاربردی هستند. رم ادعا کرده است که فضای وسایل در داخل کابین رم جدید تقریبا دو برابر رقبایی همچون شورولت و فورد است. 

طراحی کلی کابین را باید بسیار مدرن‌تر از قبل دانست؛ به‌طوری که نشان‌دهنده‌ها نیز دارای طرح جدیدی هستند و حتی اهرم تعویض دنده با یک شیفتر چرخان الکترونیکی جایگزین شده است که در کنار زانوی راست راننده قرار دارد. در بالای داشبورد، صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا نصب شده و در بالای آن داشبورد دوم خودرو که دارای ابعاد کوچکتری از داشبورد اصلی است قرار دارد. این داشبورد دوم حالا دارای یک در کشویی است و نسبت به قبل فرق کرده است.

رم ۱۵۰۰

صفحه نمایش لمسی رم را با ابعاد ۵، ۸.۴ و ۱۲ اینچی می توان سفارش داد و کار کردن با آن بسیار آسان است؛ ضمن اینکه این قابلیت را دارد تا با دستکش نیز بتوان با آن کار کرد. کامپیوتر سفری خودرو که در نشان‌دهنده‌ها و در مقابل راننده قرار دارد، از یک نمایشگر رنگی ۷ اینچی تشکیل شده است و در هر یک از تیپ‌های رم، رنگ‌پردازی آن متفاوت است. تیپ‌های مختلف رم همچنین دارای مشخصه‌های لوکس جدیدی شده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به تزئینات طرح چوب، تزئینات فلزی و یا تودوزی چرمی اشاره کرد. صندلی‌های خودرو نیز جدید هستند و امکان زاویه دادن به آن‌ها به میزان ۸ درجه وجود دارد؛ ضمن اینکه در این مدل جدید صندلی‌های عقب را می‌توان به همراه گرمکن و تهویه‌ی صندلی سفارش داد. حتی سوئیچ رم کاملاً جدید است.

جالب است که بدانید به گفته نیگود طرح چوب به‌کاررفته در کابین این پیکاپ از چوب طبیعی است. در داخل کابین ۵ عدد پورت USB 3 قرار دارد و دو خروجی برق ۱۱۵ ولتی درون کابین تعبیه شده است که این خروجی‌ها در داخل کنسول مرکزی قرار دارند. از دیگر امکانات رم ۱۵۰۰ باید به شارژر بدون سیم تلفن همراه، سی‌دی پلیر و سیستم صوتی هارمن کاردون که البته به‌صورت سفارشی نصب می‌شود اشاره کرد.

صفحه نمایش نصب‌شده در کابین رم ۱۵۰۰ از آخرین ورژن سیستم Uconnect گروه فیات کرایسلر است. جدیدترین آپشن‌ها در این بخش را باید صفحه نمایش عمودی ۱۲ اینچی دانست. همچنین سیستم رهیاب ماهواره‌ای در این صفحه نمایش وجود دارد و نقشه‌ی آن تنها با یک لمس قابلیت زوم دارد. این صفحه نمایش همچنین با اندروید اتو و اپل کار پلی نیز سازگار است و حتی می توان تنظیمات سیستم تهویه مطبوع  را از درون آن انجام داد. از دیگر آپشن‌های رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ باید به قابلیت هات اسپات وای‌فای اشاره کرد. سیستم کنترل از راه دور SiriusXM نیز روی این خودرو نصب است که راننده با این سیستم می‌تواند خودرو را با استفاده از یک اپلیکیشن در تلفن همراه هوشمند خود از راه دور باز و بسته کند و حتی موتور خودرو را روشن کند.

رم ۱۵۰۰

در خصوص تجهیزات ایمنی فعال رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ هم باید به امکاناتی همچون دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار نقطه کور با برد ۱۲۰ متر، سیستم ترمز پیشگیری از برخورد، کروز کنترل هوشمند و رادار بین خطوط اشاره کرد. دوربین جلویی این خودرو در بالای شیشه جلو نصب شده است؛ درحالی‌که در مدل قبلی این دوربین در جلو پنجره نصب بود. این اقدام در کارایی این دوربین تأثیر مثبتی گذاشته است چون عواملی که در کار سیستم اختلال ایجاد می‌کردند دیگر تأثیر کمتری روی دوربین جلویی دارند.

برای سال ۲۰۱۹ ایمنی خودرو در تصادف بسیار افزایش پیدا کرده است؛ به‌طوری که شاسی جدید می‌تواند به‌خوبی ضربات را درون خود جذب و از آسیب دیدن سرنشینان جلوگیری کند. میله‌های مهارکننده چرخ در پشت چرخ های جلو نصب شده‌اند تا در تصادف ها از ورود چرخ‌های جلویی به داخل کابین جلوگیری کنند. برای مشتریانی که اهل آفرود هستند رم تیپ Rebel را پیشنهاد می کند. این مدل دارای سیستم تعلیق با ارتفاع یک اینچ بیشتر است و روی آن رینگ‌های ۱۸ اینچی با تایرهای ۳۳ اینچی نصب شده است. از دیگر امکانات این مدل باید به قلاب وینچ و قفل دیفرانسیل عقب اشاره کرد. مدل قبلی Rebel تنها با سیستم تعلیق بادی قابل سفارش بود؛ اما برای سال ۲۰۱۹ می‌توان این خودرو را با فنرهای فولادی خریداری کرد که این مورد مورد برای کسانی که می‌خواهند خودروی خود را ارتقاء دهند و تیونینگ کنند یک خبر خوب است.

رم ۱۵۰۰

فعلاً اطلاعاتی در خصوص قیمت رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۰۹ منتشر نشده است؛ ضمن اینکه اطلاعات دقیقی از میزان مصرف سوخت این خودرو وجود ندارد و باید تا زمان به بازار آمدن این خودرو صبر کرد. اما اعلام شده است که این خودرو در سه‌ماهه نخست سال جاری وارد بازار خواهد شد. در ادمه می‌توانید گالری تصاویر و ویدیوی معرفی رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ را تماشا کنید. 

رم ۱۵۰۰
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات