مایکروسافت سرمایه‌گذاری برای ساخت اولین کامپیوتر کوانتومی مقیا‌س‌پذیر جهان را افزایش می‌دهد

شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سال گذشته مایکروسافت اعلام کرد که تحقیقات در زمینه‌ی کامپیوتر کوانتومی را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند. اکنون مایکروسافت معتقد است که در آینده‌ی نزدیک به این فناوری دست خواهد یافت.
تبلیغات

مایکروسافت چند روز پیش از یک توافق همکاری بلندمدت با دانشگاه کپنهاگ برای توسعه‌ی چندمنظوره و مقیاس‌پذیر کامپیوتر‌ کوانتومی خبر داد. در قالب این همکاری، مایکروسافت زیرساخت‌های لازم را در پردیس شمالی این دانشگاه توسعه خواهد داد و در آینده مؤسسه‌ی نیلز بور دانشگاه کپنهاگ، به‌عنوان مرکز تحقیقات کامپیوترهای کوانتومی توسعه داده خواهد شد.

مفاد مهم این توافق به شرح زیر است:

  • مایکروسافت مرکز تحقیق و توسعه‌ای در نزدیکی مؤسسه‌ی نیلز بور دانشگاه کپنهاگ تأسیس خواهد کرد.
  • در حال حاضر تعدادی از کارمندان مایکروسافت از مهندسان گرفته تا توسعه‌دهندگان در دانشگاه کپنهاگ مستقر شده‌اند و در ادامه‌ی مسیر، تعداد افراد این تیم بیشتر خواهد شد تا با پرسنل دانشگاه برای ساخت کامپیوتر‌های کوانتومی مشارکت داشته باشند.
  • علاوه بر تأمین زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری، مایکروسافت به ادامه‌ی کمک‌های مالی قابل توجه به دانشگاه متعهد شده است.
  • همکاری مایکروسافت و دانشگاه کپنهاگ در مرکز دستگاه‌های کوانتومی و توسط پروفسور چارلز مارکوس (مدیر بخش مطالعات علمی Station Q مایکروسافت در کپنهاگ) مدیریت خواهد شد.
  • این توافق منافع کامپیوترهای کوانتومی را برای شرکت مایکروسافت و دانشگاه کپنهاگ محفوظ خواهد داشت و در تدوین قوانین و دستورالعمل‌های لازم، منافع هر دو طرف لحاظ خواهد شد. 

 پروفسور توماس یوانهوم، مدیر مرکز نوآوری دانشگاه کپنهاگ، می‌گوید:

وقتی شرکت بزرگی مثل مایکروسافت، دانشگاه کپنهاگ را برای چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی در بخش تحقیقات خود انتخاب کرده؛ دلیل آن، تمرکز قابل توجه‌ ما بر ساخت اولین مرکز جهانی تحقیقات کوانتومی است. ما به این قضیه افتخار می‌کنیم و معتقدیم که این توافق، وجهه دانمارک را به‌عنوان مقصد سرمایه‌گذاران خارجی تقویت خواهد کرد.

ارکان اصلی‌ و زیرساخت‌های اولیه برای موفقیت تحقیقات کامپیوترهای کوانتومی هم‌اکنون در دانشگاه کپنهاگ وجود دارد. افزون بر زیرساخت‌ها و تجهیزات اختصاص داده‌شده به این امر، همسویی بین مایکروسافت و این دانشگاه به همراه تیم خبره‌ای از محققان و دانشجویان بااستعداد فوق دکتری، فرصتی استثنایی برای مطالعات و پیشرفت کامپیوترهای کوانتومی فراهم آورده است.

 مایکروسافت به دستیابی به فناوری ساخت کامپیوترهای کوانتومی مقیاس‌پذیر در آینده‌ی نزدیک خوش‌بین است و اعتقاد دارد این سیستم‌ها به کمک اقتصاد جهانی برای حل مشکلات غیر قابل حل خواهند آمد. اوایل سال جاری میلادی، مایکروسافت از توافق ۵ ساله با دانشگاه پِردو برای توسعه کامپیوتر کوانتومی خبر داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات