ایلان ماسک ویدئویی از یک هایپرلوپ آزمایشی به اشتراک گذاشت

یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
از آنجایی که ایلان ماسک طرح‌های خود برای یک سیستم هایپرلوپ را به اشتراک گذاشته است، بسیاری منتظر عملی شدن این ایده‌های جالب هستند.
تبلیغات

 ایده سیستم هایپرلوپ، در سال ۲۰۱۳ توسط ایلان ماسک پیشنهاد داده شد. در طرح معروف ماسک، هایپرلوپ به‌عنوان وسیله نقلیه‌ای بین هواپیمای مافوق صوت کنکورد، ریل گان و میز ایر هاکی شرح داده شده بود. به گفته کارشناسان، این سیستم حمل‌ونقل فوق‌ سریع از لوله‌های خلأ، ماگلو (همان تکنولوژی به‌کاررفته در قطارهای مغناطیسی)، سیستم نیرومحرکه‌ی بدون اصطکاک و یک کابین بهره می‌برد. سیستمی که در صورت عملی شدن می‌تواند به سرعتی نزدیک به صوت (۱۲۳۶ کیلومتر بر ساعت) دست پیدا کند.

اکنون ماسک ویدئویی از این سیستم حمل و نقل فوق‌سریع را به اشتراک گذاشته که به‌سرعت ۳۲۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کرده است. این ویدئو در خلال مسابقه هایپرلوپ در مقر شرکت فضایی اسپیس ایکس در کالیفرنیا فیلم‌برداری شده است. این طرح که برنده مسابقه هایپرلوپ شرکت اسپیس ایکس بود، «وار هایپرلوپ» (WARR Hyperloop) نام دارد و توسط تیمی از دانشجویان دانشگاه فنی مونیخ در آلمان طراحی شده است.

نیروی وار هایپرلوپ به وسیله یک موتور الکتریکی ۵۰ کیلوواتی تأمین می‌شود که از فیبر کربن ساخته شده است و فقط ۸۰ کیلوگرم وزن دارد. ایلان ماسک معتقد است که این هایپرلوپ در آینده می‌تواند به‌سرعت صوت دست پیدا کند.

هایپرلوپ زیرآبی

ایلان ماسک در توییتر شخصی خود برای بیش از ۱۰ میلیون هوادارش نوشت:

به تیم وار از دانشگاه فنی مونیخ برای پیروزی در دومین مسابقه هایپرلوپ تبریک می‌گویم. ممکن است که در لوله آزمایشی خود که تنها ۰.۸ (۱.۲۸ کیلومتر) مایل طول دارد هم به سرعت صوت دست پیدا کنیم.

همچنین مدیرعامل اسپیس ایکس اعلام کرد که هایپرلوپ‌های حامل مسافر، چنین لرزش‌هایی نخواهند داشت، چرا که این کابین تنها برای آزمایش است. او گفت که شتاب در نسخه‌های مسافری فوق‌العاده بالا نخواهد بود.  این تونل آزمایشی تنها ۱.۲ کیلومتر طول داشت، ازاین‌جهت، چنین شتابی باید اتفاق می‌افتاد. در طرح‌های بزرگ‌تر، شتاب به‌راحتی توزیع می‌شود، به‌طوری که مسافران هیچ‌گونه لرزشی احساس نخواهند کرد و حتی لیوان‌های نوشیدنی‌شان در کابین تکان نخواهد خورد.

هم‌اکنون طرح‌های آزمایشی هایپرلوپ در نوادا و کالیفرنیا ساخته شده و در سال آینده پیشنهادهایی برای ساخت چنین مسیرهای حمل‌ونقل فوق‌سریعی در نیویورک و واشنگتن، دبی و ابوظبی و همچنین پاریس و آمستردام ارائه شده است. حتی صحبت از تکنولوژی هایپرلوپ زیرآبی هم به میان آمده است که می‌تواند روزی سفرهای بینقاره‌ای را امکان‌پذیر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات