مرتفع‌ترین بنای ساخت بشر چه ارتفاعی می‌تواند داشته باشد؟

یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
در طول تاریخ ساختمان‌های بلندی همچون اهرام مصر، برج ایفل و برج خلیفه ساخته شده‌اند؛ اما بلندترین ساختمانی که می‌توان در آینده ساخت، چه ارتفاعی خواهد داشت؟
تبلیغات

هزاران سال است که انسان‌ها مجذوب ستاره‌ها بوده‌اند و برای نزدیک شدن به آن‌ها ساختمان‌های بلندی ساخته‌اند؛ اما در مسیر ساختن چنین ساختمان‌هایی، چه محدودیتی وجود دارد که مانع از افزایش ارتفاع این سازه‌ها در دنیای واقعی می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال بگذارید در ابتدا به بلند‌ترین ساخته‌های دست بشر در طول تاریخ بپردازیم.

خانه‌های معمولی و قدیمی رایج در حدود ۴.۵ متر ارتفاع دارند. بلندترین مجسمه‌ی دنیا متعلق به معبد بهاره‌ی بودا است که ارتفاعی به طول ۱۲۸ متر دارد؛ برای درک بهتر بلندی این مجسمه باید گفت در صورتی که شما از بالای آن به پایین بپرید، ۵.۵ ثانیه طول می‌کشد تا به زمین برسید. هرم بزرگ جیزه در مصر اندکی بزرگ‌تر از این مجسمه است و ۱۴۶ متر ارتفاع دارد که برای ساختمانی متعلق به ۴۵۰۰ سال پیش، ارتفاع بسیار زیادی است. به‌طرز شگفت‌انگیزی این هرم غول‌پیکر برای مدت ۳۸۸۱ سال بلندترین ساخته‌ی بشر بوده است. در سال ۱۳۱۱، کلیسای لینکلن در انگلیس با تنها چند متر ارتفاع بیشتر از هرم بزرگ جیزه، لقب بلندترین ساختمان را از آن خود کرد؛ این کلیسا با ارتفاع ۱۶۰ متری خود، تا سال ۱۸۸۴ بلندترین ساختمان کره‌ی زمین بود؛ پس از آن، بنای یادبود واشنگتن با ارتفاع ۱۶۹ متر برای مدت کوتاهی بلندترین ساخته‌ی بشری نام گرفت.

برج خلیفه

اما بلندترین ساختمانی که انسان می‌تواند بسازد چه ارتفاعی خواهد داشت؟ در حال حاضر، برج خلیفه با ارتفاع قابل‌ توجه ۸۳۰ متری خود، بلندترین ساختمان دنیا لقب گرفته است؛ برای درک بیشتر این ارتفاع باید گفت که در صورت سقوط آزاد از بالای این ساختمان، ۲۰ ثانیه طول می‌کشد تا به زمین برسید؛ اما از نظر تئوری می‌توان ساختمان‌های بلندتری ساخت.

در دیدگاه تئوری هیچ محدودیتی برای بیشینه‌ی ارتفاع وجود ندارد؛ با این حال شما باید زیربنای ساختمان را به‌قدری گسترش دهید تا توان تحمل این سازه‌ی بلند را داشته باشد؛ اما از دیدگاه منطقی، به دلیل کروی بودن کره‌ی زمین، این کار در دنیای واقعی به‌وضوح قابل‌ اجرا نیست. با فناوری قابل دسترس امروزی، بلندترین ساختمانی که ممکن است بتوانیم بسازیم ساختمان ایکس-سید ۴۰۰۰ است؛ این ساختمان هنوز ساخته نشده اما طراحی آن به اتمام رسیده است. این سازه‌ی غول‌پیکر، ۴ کیلومتر ارتفاع خواهد داشت که معادل ارتفاع کوهستان فوجی در ژاپن است؛ اما اگر فکر می‌کنید که ساختن چنین ساختمانی کار نسبتاً راحتی است، سخت در اشتباهید.

زیربنای این ساختمان ۶ کیلومتر طول خواهد داشت و می‌تواند در الگوهای آب و هوایی اطراف خود، اختلال ایجاد کند. این ساختمان در واقع یک کوه مصنوعی است که می‌تواند محل زندگی جمعیت یک میلیون نفری باشد؛ البته ساخت چنین ساختمانی نیاز به بودجه‌ای معادل ۱.۴ تریلیون دلار دارد. اما از نظر تئوری چه سازه‌های بلند دیگری را می‌توان ساخت؟ برای پاسخ به این سؤال شما را به دیدن ویدیوی زیر دعوت می‌کنیم:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات