ربات‌ها تا ۱۰ سال آینده جایگزین بیش از ۴ میلیون کارگر می‌شوند

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
یافته‌های مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که بیش از ۴ میلیون کارگر طی ۱۰ سال آینده با ربات‌ها جایگزین می‌شوند.
تبلیغات

بر اساس تحقیقاتی که توسط موسسه تحقیقاتی یوگو (YouGov) انگلستان انجام گرفته، ربات‌ها طی دهه آینده جای بیش از ۴ میلیون کارگر را در انگلستان می‌گیرند. این میزان ۱۵ درصد نیروی کار بخش خصوصی کشور را در برمی‌گیرد. محققان برای این مطالعه نحوه تاثیر گذاری اتوماسیون و هوش مصنوعی را با طرح پرسشنامه‌هایی از مدیران کسب‌وکارها و صنایع مختلف بررسی کرده‌اند. در این نظرسنجی، بیش از ۲۰ درصد کارفرمایان امور مالی، حسابداری، حمل‌ونقل و توزیع، بر این باورند که انتظار می‌رود، تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۳۰ درصد از مشاغل در این زمینه‌ها به صورت خودکار انجام گیرد.

ما هم‌اکنون هم شاهد ربات‌های زیادی هستیم که وارد نیروی کار شده‌اند، از ربات‌های فعال در ساخت‌وساز و هواپیماهای بدون سرنشینی که می‌توانند تجهیزات و لوازم ضروری پزشکی را تامین کنند. فناوری‌های جدید، مزایای زیادی دارد که نمی‌توان به‌راحتی انکارشان کرد. اما در این مورد یک مسئله دیگر هم در میان است، این نحوه اتوماسیون فزاینده چه تاثیری روی جامعه دارد؟ به طور کل، کسب‌وکارها باید اطمینان حاصل کنند که میلیون‌ها کارگری که با ربات‌ها جایگزین می‌شوند، بیکار نمی‌مانند.

ربات‌ها به ما اجازه می‌دهند که با هزینه‌ای کمتر تولید بیشتری داشته باشیم و باعث رونق اقتصادی می‌شوند

بسیاری از ربات‌ها به‌راحتی قادر به انجام وظایف ساده‌ای هستند. ربات‌ها خسته نمی‌شوند، می‌توانند برای وظایف خاص طراحی شوند و اگر خراب شوند، به‌طور کلی تعمیر می‌شوند. به این ترتیب، نیروی کار انسانی نمی‌تواند به‌راحتی با ربات‌ها رقابت کنند. ربات‌ها می‌توانند بازدهی کار را با انجام کارهای دشوار، غیرمعمول و کارهای پستی که کارگران انسان از انجامش اجتناب می‌کنند، افزایش دهند. این به انسان‌ها امکان انجام کارهایی را می‌دهد که به سطحی از قضاوت یا تفکر نیاز دارد که ربات‌ها دارای آن نیستند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که می‌توانیم به‌طور یکسان از هر دو نوع نیروی کار (انسان و ماشین) بهره ببریم.

 فرانسیس اوگاری، دبیر کل اتحادیه‌های بازرگانی انگلستان (TUC) گفت:

انگلستان باید بیشترین فرصت‌های اقتصادی با بیشترین بازدهی را از فن‌آوری‌های جدید به دست بیاورد. ربات‌ها به ما اجازه می‌دهند که با هزینه‌ای کمتر تولید بیشتری داشته باشیم و باعث رونق اقتصادی کشور می‌شوند. اما باید در مورد مزایای آن و همچنین اینکه کارگران چگونه به سهم منصفانه‌ای دست پیدا می‌کنند، بحث کنیم.

برای پاسخ به این مسئله، چندین راه‌حل وجود دارد. برخی معتقدند که اتخاذ مالیات روی ربات‌ها می‌توانند راهکار اطمینان بخشی باشد. درحالی‌که برخی می‌گویند که باید یک درآمد اساسی جهانی به‌عنوان یک نُرم ایجاد شود. یعنی به هر فردی درآمدی اختصاص داده شود، تا خسارات ناشی از بیکاری به وسیله ربات‌ها جبران شود، چیزی که هم‌اکنون به آن درآمد پایه جهانی یا (UBI) گفته می‌شود. در حال حاضر، بزرگ‌ترین مسئله این است که اتوماسیون به چه سرعتی پذیرفته می‌شود. اگر روند پذیرش اتوماسیون پایدار باشد، سپردن نقش‌های دیگر به کارگران انسانی ساده‌تر خواهد بود. اما اگر همه‌چیز به صورت ناگهانی رخ بدهد، کار بسیار دشوار خواهد شد و حدود ۴ میلیون کارگر در انگلستان و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از کار بی‌کار می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات