استفاده از سیستم تشخیص چهره به جای کارت بانکی در خودپرداز بانک چینی

یک‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یک بانک چینی در شماری از دستگاه‌های خودپرداز خود، سیستم هویت سنجی را تغییر داده و سیستم تشخیص چهره را جایگزین کارت بانکی کرده است.
تبلیغات

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، بانک کشاورزی کشور چین امکان استفاده از خدمات بانکی در سه دستگاه خودپرداز خود را بدون نیاز به کارت بانکی برای هویت سنجی و جایگزینی آن با سیستم تشخیص چهره فراهم کرده است. با استفاده از دستگاه خودپرداز مورد نظر دیگر نیازی به همراه داشتن کارت بانکی نیست و کاربر می‌تواند با استفاده از سیستم تشخیص چهره وارد حساب بانکی خود شود و از تمام امکانات و خدمات موجود استفاده کند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که تنها بانک کشاورزی چین از این قابلیت در دستگاه‌های خودپرداز خود استفاده نکرده است و دو بانک چینی دیگر نیز از فناوری مشابهی برای هویت سنجی کاربرانشان در دستگاه‌های ATM استفاده می‌کنند.

برای استفاده از این خودپردازها تنها کاری که کاربر باید انجام دهد، فشار دادن کلید دریافت پول با استفاده از تشخیص چهره است. پس از فشردن کلید مورد نظر، دوربین خودپرداز اقدام به اسکن چهره کاربر می‌کند و در صورت مثبت بودن پاسخ شناسایی، کاربر باید شماره تلفن یا شماره شناسایی خود را وارد کند. مرحله‌ی بعد شامل وارد کردن میزان پول مورد نیاز برای برداشت در کنار رمز عبور است. پس از موفق بودن کل این مراحل، کاربر می‌تواند پول خود را دریافت کند.

دلایل برشمرده برای جایگزین کردن کارت‌های بانکی با سیستم تشخیص چهره منطقی به نظر می‌رسند. بانک مورد نظر اعلام کرده است که با استفاده از سیستم تشخیص چهره می‌توان مانع کپی کردن کارت‌های بانکی برای سوء استفاده شد. همچنین در صورت استفاده از سیستم تشخیص چهره، شانس گیر کردن کارت در دستگاه خودپرداز و مشکلات بعدی به صفر کاهش پیدا می‌کند

یکی از کارکنان ABC یا بانک کشاورزی چین مدعی شده که استفاده از سیستم تشخیص چهره با توجه به دریافت شماره شناسایی، شماره تلفن و رمز عبور امن‌تر از دریافت کارت بانکی است. همچنین با توجه به در اختیار داشتن تصویر مشتریان، دوربین‌های امنیتی تعبیه‌شده در بانک می‌توانند به‌سرعت مشتریان خود را شناسایی کنند و از این‌رو شانس انجام فعالیت‌های غیرقانونی بانکی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

بانک چینی در نظر دارد سیستم تشخیص چهره خود را در تمام ۲۴,۰۶۴ دستگاه خودپرداز خود مورد استفاده قرار دهد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که سقف برداشت از دستگاه خودپرداز به این روش به ۴۵۷ دلار محدود شده است.

البته بانک کشاورزی چین اولین بانکی نیست که از سیستم تشخیص چهره در سیستم خود استفاده کرده است و پیش از این، بانک بازرگانی چین از سیستم تشخیص چهره در دستگاه‌های ATM خود استفاده کرده بود؛ به‌طوری که ۱۰۰۰ خودپرداز این کمپانی در ۱۰۶ کشور از چنین سیستمی بهره می‌برند.

هرچند این سیستم مزایای متعددی دارد، اما چالش‌ها و مشکلات زیادی نیز پیش روی بانک‌ها قرار می‌دهد. برای مثال می‌توان به هزینه‌ی بالای نگهداری از این سیستم در کنار عادت و اعتماد کاربران برای استفاده از آن اشاره کرد. البته چینی‌ها مشکل جلب اعتماد کاربران برای استفاده از چنین سیستمی را در طول زمان قابل حل می‌دانند.

پیشرفت روزافزون فناوری شناسایی چهره در کشور چین باعث شده است استفاده از آن، روزبه‌روز در این کشور در حوزه‌های مختلف افزایش پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات