وسایل الکترونیکی حل‌شدنی؛ آینده‌ی فناوری امن و دوستدار محیط‌ زیست

سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
آنچه در فیلم‌های جاسوسی دیده‌ایم به واقعیت نزدیک شده است.
تبلیغات

پژوهشگران به دنبال تکمیل دستگاه‌های الکترونیکی‌‌ هستند که می‌توانند در شرایط خاص حل شوند. آخرین نمونه‌ی معرفی‌شده، فقط با استفاده از رطوبت هوا حل می‌شود. این اتفاق می‌تواند روشی تازه برای امحای وسایل الکترونیکی به‌صورت پایدار باشد.

آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در سراسر دنیا در حال توسعه‌ی تکنیکی هستند که می‌تواند مشکل حذف وسایل الکترونیکی را به روشی دوستدار محیط‌ زیست حل کند. پژوهشگران دانشگاه استنفورد یک فیلم الکترونیکی پوشیدنی ساخته‌اند که در سرکه حل می‌شود. این راه‌ حل می‌تواند به امن نگه‌داشتن اطلاعات مهم هم سود برساند.

برخی از گروه‌ها هم با الهام از فیلم‌های جاسوسی، باتری‌های خودویرانگر تولید کرده‌اند که می‌توانند در آب هم حل شوند.

در آخرین پیشرفت صورت‌گرفته، گروهی از پژوهشگران دانشگاه هیوستون، دستگاهی الکترونیکی ساخته‌اند که فقط با قرار گرفتن در معرض رطوبت هوا، حل می‌شود. حتی مدت‌زمانی را که طول می‌کشد تا دستگاه مورد نظر حل شود، می‌توان کنترل کرد. می‌توان فرایند انحلال را طوری برنامه‌ریزی کرد که از چند روز تا چندین هفته طول بکشد.

با استفاده از این فناوری چه محصولاتی می‌توان تولید کرد؟

به غیر از باتری‌ها یا حافظه‌های ذخیره‌سازی موقتی و خیلی امن، دستگاه‌های جدید بسیاری می‌توان ساخت. گوشی‌هایی می‌توان ساخت که خودبه‌خود می‌سوزند. اما یکی از اهداف نوع‌دوستانه‌ی آن‌ها می‌تواند ساخت دستگاه‌های پزشکی قابل حل باشد که پس از تحویل دارو ناپدید می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات