کرین 970 در برابر اسنپدراگون 835، هلیو ایکس 30 و اکسینوس 8895

یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هواوی روز گذشته در جریان کنفرانس خود در ایفا ۲۰۱۷ از تراشه‌ی کرین ۹۷۰ رونمایی کرد که در ادامه به مقایسه آن با سایر تراشه‌های ۱۰ نانومتری خواهیم  پرداخت.
تبلیغات

هواوی دیروز از تراشهی جدید پرچمدار خود با نام هایسیلیکون کرین ۹۷۰ رونمایی کرد. اهمیت این تراشه برای هواوی به‌اندازه‌ای است که چینی‌ها مراسم مستقلی برای رونمایی از آن در خلال نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷ برگزار کردند. کرین ۹۷۰ با تمرکز بر هوش مصنوعی و ایجاد بستری برای انجام پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی در گوشی‌ هوشمند توسعه یافته است. هواوی معتقد است که در کنار توسعه‌ی روزافزون پردازش‌های هوش مصنوعی، باید امکان انجام چنین پردازش‌هایی در گوشی‌های هوشمند کاربران نیز مقدور باشد تا بتوان با ترکیب هوش مصنوعی روی گوشی و هوش مصنوعی ابری، بهترین دستاورد را از نظر پردازشی در کنار بهبود حریم خصوصی کاربران به ارمغان آورد. 

کرین ۹۷۰ هواوی یک تراشه‌ی ۸ هسته‌ای مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است. این تراشه علاوه بر داشتن ۸ هسته‌ی پردازشی، از وجود یک واحد پردازش گرافیکی ۱۲ هسته‌ای که همان Mali-G72MP12 متعلق به ARM است، بهره می‌برد. بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط هواوی، کرین ۹۷۰ از ۵.۵ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده و مساحت آن کمتر از یک سانتی‌متر مربع است؛ اما این تمام ماجرا نیست؛ چیزی که کرین ۹۷۰ را از سایر تراشه‌های موجود در بازار مجزا می‌کند، وجود یک واحد پردازش عصبی (NPU) در این تراشه است. هواوی تنها به اضافه کردن قدرت پردازشی از نظر معماری‌های مختلف نیندیشیده و مودم ارتباطی قدرتمندی نیز در این تراشه قرار داده است. کرین ۹۷۰ از وجود یک مودم 4.5G LTE با استاندارد Cat.18 بهره می‌برد که نرخ تبادل اطلاعات آن تا ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا  می‌کند. 

هواوی اعلام کرده است که بهره‌وری کرین ۹۷۰ در مقایسه با نسل قبلی این پردازنده (کرین ۹۶۰) تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده؛ حال آنکه سایز تراشه تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. هواوی دست یافتن به چنین آماری را مرهون استفاده از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری برای ساخت کرین ۹۷۰ می‌داند. 

با توجه به اینکه تراشه‌ی کرین ۹۷۰ از سه واحد پردازشی CPU ،GPU و NPU تشکیل شده است، هواوی در طول مراسم معرفی، قدرت پردازشی هر یک از این بخش‌ها را در کنار مصرف انرژی هر بخش با هم مقایسه کرد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط هواوی، NPU یا واحد پردازش مبتنی بر شبکه‌های عصبی کرین ۹۷۰ در مقایسه با پردازنده‌ی هشت هسته‌ای این تراشه ۲۵ برابر قدرتمندتر است؛ حال آنکه ۵۰ برابر انرژی کمتری مصرف می‌کند. واحد پردازش گرافیکی ۱۲ هسته‌ای، با توجه به عملکرد قدرتمند ۴ برابری در مقایسه با پردازنده‌ی اصلی، ۸ برابر انرژی کمتری مصرف می‌کند. بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط هواوی، قدرت واحد پردازش مبتنی بر هوش مصنوعی کرین ۹۷۰ برابر ۱.۹۲ ترافلاپس است. قدرت NPU تا ۲۵ برابر بیشتر از CPU تراشه کرین، اما مساحت آن روی تراشه کمتر از نصف بخش پردازنده‌ی اصلی است. بنا به اعلام هواوی، کرین ۹۷۰ در بنچمارک انجام‌شده برای پردازش بیش از ۲۰۰۰ تصویر در یک دقیقه بسیار سریع‌تر از سایر تراشه‌های موجود در بازار عمل کرده است.

در حال حاضر، کرین ۹۷۰ تنها تراشه‌ی مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری موجود در بازار نیست. از جمله‌ی تراشه‌های دیگر ۱۰ نانومتری که در شماری از دستگاه‌های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته‌اند، باید به اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام، اکسینوس ۸۸۹۵ سامسونگ و هلیو ایکس ۳۰ مدیاتک اشاره کرد. در ادامه قابلیت‌ها و مشخصات فنی این تراشه‌ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم  کرد. 

مشخصات

کرین ۹۷۰

هلیو ایکس ۳۰

اکسینوس ۸۸۹۵

اسنپدراگون ۸۳۵

لیتوگرافی

۱۰ نانومتر

۱۰ نانومتر

۱۰ نانومتر

۱۰ نانومتر

تعداد هسته پردازنده

هشت هسته‌ای، شامل دو کلاستر چهار هسته‌ای

۱۰ هسته‌ای، شامل دو کلاستر چهار هسته‌ای و یک کلاستر دو هسته‌ای

هشت هسته‌‌ای، شامل دو کلاستر چهار هسته‌ای

هشت هسته‌ای، شامل دو کلاستر چهار هسته‌ای

ترکیب هسته‌های مورد استفاده

چهار هسته‌ی Cortex-A73

چهار هسته‌ی Cortex-A53

چهار هسته‌ی Cortex-A73

چهار هسته‌ی Cortex-A53

دو هسته‌ی Cortex-A35

چهار هسته‌ی Exynos M2

چهار هسته‌ی Cortex-A53

چهار هسته‌ی Kryo 280

چهار هسته‌ی Kryo 280

فرکانس پردازشی  هر کلاستر

۲.۴ و ۱.۸ گیگاهرتز

۲.۸، ۲.۲ و ۲.۰ گیگاهرتز

۲.۵ و ۱.۷ گیگاهرتز

۲.۵ و ۱.۹ گیگاهرتز

پشتیبانی از فناوری شارژ سریع

Meditek Pump Express

Samsung Adaptive Fast Charge

Quick Charge 4.0

استاندارد مودم ارتباطی

Cat.18

Cat. 10/12

Cat. 13/16

Cat. 13/16

پردازنده گرافیکی

مالی G72MP12

PVR7 400XT MP4

مالی G71

آدرنو ۵۴۰

کنترلر حافظه

LPDDR4X

۴ کاناله‌ی ۱۶ بیتی

LPDDR4X

۴ کاناله‌ی ۱۶ بیتی

LPDDR4X

۴ کاناله‌ی ۱۶ بیتی

LPDDR4X

۲ کاناله‌ی ۳۲ بیتی

قدرت واحد پردازشی شبکه عصبی

۱.۹۲ ترافلاپس

ندارد

ندارد

ندارد

نظر شما در مورد تراشه‌ی جدید هواوی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات