مقایسه‌ی فنی؛ AMG پروژه یک در برابر استون مارتین والکری

پنج‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
به نظر می‌رسد با معرفی ابرخودروی پروژه یک و رونمایی از استون مارتین والکری، رقابت جدیدی بین هایپرکارها شروع شده است.
تبلیغات

چهار سال پیش بود که شرکت‌های پورشه، فراری و مک‌لارن با ارائه‌ی هایپرکارهای 918، لافراری و P1، بهترین محصول برقی-بنزینی خود را عرضه کردند. حالا مرسدس AMG و استون مارتین هستند که با ابرخودروهای جدید خود، عصر تازه‌ای از رقابت در این عرصه را شروع کرده‌اند.

پروژه یک مرسدس پس از مدت‌ها انتظار، در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ به‌طور رسمی رونمایی شد. در حال حاضر پروژه یک بی‌رقیب به نظر می‌رسد، ولی استون مارتین به‌زودی ابرخودروی والکری را رونمایی خواهد کرد. مسلماً پس از عرضه استون مارتین والکری، جنگ جدیدی بین عاشقان دنیای خودرو به راه می‌افتد. با این اوصاف، مطلب پیش رو را به‌عنوان یک پیش‌نمایش در نظر بگیرید.

پروژه یک مرسدس
استون مارتین والکری

طراحی

هر دوی این ابرخودروها جاده‌ای هستند. پروژه یک را می‌توان با ظاهری ما بین کوینیگزگ  و فراری لافراری در نظر گرفت. از طرفی والکری به مانند یک خودرو در فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ است!

ظاهر هر دوی این ابرخودروها، بر اساس حداکثر کارایی، آیرودینامیک و سرعت طراحی شده است. با اینکه طراحان استون مارتین با طراحی والکری قدری زیاده‌روی کرده‌اند، اما هر دو شباهت‌هایی هم دارند. البته پروژه یک با ارتفاع پایین و دریچه هوای عریض در سپر جلو، ظاهر لطیفی دارد. 

استون مارتین والکری
استون مارتین والکری
استون مارتین والکری
استون مارتین والکری
پروژه یک مرسدس
پروژه یک مرسدس
پروژه یک مرسدس
پروژه یک مرسدس

والکری و پروژه یک با داشتن ورودی هوا روی سقف، ویژگیِ خودروهای فرمول یک را قرض گرفته‌اند. ورودی‎ هوای سقف در ادامه با طرح کوسه‌ای همراه شده است که در پیچیدن با سرعت زیاد، به پایداری خودرو کمک می‌کند. در عقب، باله‌ی عریض و فعال، اگزوز مرکزی و دیفیوزر بزرگ را شاهد هستیم.

والکری در جلو دماغه سنتی را با یک باله‌ تعویض کرده است. با نگاه کردن مستقیم از جلو یا عقب به والکری، طراحی منحصر به فرد آن نمایان می‌شود. گویا کابین راننده بین لاستیک‌ها معلق شده است. در عقب والکری، باله و اگزوز دوبل مرکزی وجود دارد.

استون مارتین والکری
پروژه یک مرسدس

قوای محرکه

مشخصات کامل قوای فنی والکری اعلام نشده است و فقط از وجود پیشرانه‌ی جدید ۱۲ سیلندر V شکل ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی مطمئن هستیم. این پیشرانه با همکاری شرکت کاس‌ورث ساخته شده است که با توان خروجی بر حسب اسب بخار، نسبت قدرت به وزن ۱:۱ را ممکن می‌کند. امکان ندارد یک هایپرکار فناوری‌های پیشرفته نداشته باشد؛ پس احتمال می‌رود که والکری مجهز به سیستمی به مانند KERS باشد تا قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری و وزن ۱۰۰۰ کیلوگرمی به دست آید.

پروژه یک مرسدس
پروژه یک مرسدس
استون مارتین والکری
استون مارتین والکری

از آنجایی که پروژه یک به‌تازگی رونمایی شده است، اطلاعات جامعی از قوای فنی آن داریم. قدرت ابرخودروی مرسدس بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار است و با تکیه بر پیشرانه‌ی برقی، تا ۲۵ کیلومتر مسافت را طی می‌کند. مرسدس پروژه یک، از پیشرنه‌ای ۱.۶ لیتری و ۶ سیلندر V شکل، همراه با توربوشارژ برقی استفاده می‌کند که تا مرز ۱۱ هزار دور بر دقیقه پیش می‌رود و به چرخ‌های عقب متصل است.

پروژه یک در مجموع چهار موتور برقی دارد. یک موتور برقی مستقیماً با پیشرانه‌ی V6 در ارتباط است تا توان خروجی ۶۷۱ اسب بخار را تضمین کند. موتور برقی دیگر مسئول توربوشارژر برقی است. دو موتور برقی دیگر، به‌صورت مجزا روی چرخ‌های جلو قرار گرفته‌اند که هر کدام ۱۶۱ اسب بخار قدرت و توانایی رسیدن به ۵۰ هزار دور در دقیقه دارند. ذخیره انرژی بر عهده‌ی باتری‌های لیتیوم-یونی است که مجموعا ۱۰۰ کیلوگرم به وزن پروژه یک اضافه کرده‌اند.

پروژخ یک مرسدس
استون مارتین والکری

طراحی داخلی

در فضای داخلی والکری و پروژه یک، بیش از هر چیز نمایشگرها و فرمان مستطیل شکل جلب توجه می‌کنند. طرح صندلی هر دو مشابه است و پروژه یک قابلیت تنظیم فرمان و پدال‌ها را دارد.

در والکری نشستن روی صندلی به‌گونه‌ای است که زانوها بالاتر از نشیمن‌گاه قرار می‌گیرند که مشابه وضعیت نشستن در خودروهای فرمول یک است و البته احتمالا صندلی با توجه به جثه‌ی راننده، سفارشی ساخته می‌شود.

استون مارتین والکری
استون مارتین والکری
پروژه یک مرسدس
پروژه یک مرسدس

هنوز جزئیاتی از وجود قابلیت تنظیم فرمان و پدال در والکری اعلام نشده است. ویژگی جالب دیگر والکری، وجود نمایشگر جداشونده روی فرمان است. به دلیل وجود رکاب بزرگ در والکری، ورود و خروج در پروژه یک آسان‌تر است.

وضعیت فروش و قیمت

ابرخودروها، فوق انحصاری هستند؛ پس والکری و پروژه یک در تعداد محدود ساخته می‌شوند. بر اساس شایعات، تمام ۲۷۵ دستگاه پروژه یک (هر کدام به قیمت ۲.۵ میلیون دلار) پیش‌فروش شده است. استون مارتین ۱۵۰ دستگاه نسخه‌ی جاده‌ای و ۲۵ دستگاه نسخه‌ی مخصوص پیست از والکری تولید خواهد کرد. قیمت والکری بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که البته تمام موجودی در نظر گرفته‌شده، پیش‌فروش شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات