گوگل: حذف واترمارک تصاویر با هوش مصنوعی ساده است

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل حذف واترمارک از روی تصاویر توسط هوش مصنوعی را بسیار ساده می‌داند و روشی هم برای جلوگیری از بروز این مشکل ارائه کرده‌ است.
تبلیغات

استفاده از واترمارک یا همان نشانه‌ی شفاف ‌روی عکس‌ها، رایج‌ترین راه برای جلوگیری از استفاده‌ی غیر مجاز تصاویر است؛ اما این روش آن‌قدرها که فکر می‌کنید کارایی ندارد. بخش تحقیقات گوگل اخیرا مقاله‌ای با عنوان «اثربخشی واترمارک‌های بصری» منتشر کرده است. در این مقاله توضیح داده شده که حذف واترمارک تصاویر تا چه حد می‌تواند آسان باشد و در ادامه‌ی مقاله‌ به روش‌های جلوگیری از حذف واترمارک پرداخته شده است.

Watermark

شاید فکر کنید که حذف یک واترمارک و از بین بردن کامل اثر آن از روی تصاویر بسیار سخت است؛ اما در شرایطی که تعداد زیادی تصویر با یک واترمارک مشابه و الگوریتم مناسب در اختیار داشته باشید، کامپیوتر می‌تواند اثر واترمارک را به‌طور کامل و خودکار از تصاویر حذف کنند.

 قرار دادن یک لایه واترمارک یکسان روی تعداد زیادی عکس، باعث می‌شود فکر روشی برای حذف ۀن به ذهن خطور کند. در اینجا از الگوریتم حل مشکلات مشابه چندگانه برای شناسایی و حذف واتر مارک از تصویر بهره گرفته می‌شود. در این روش، واترمارک روی لایه‌ی بالا و اصل عکس روی لایه‌ی پس‌زمینه قرار می‌گیرد و واترمارک و تصویر بدین طریق از یکدیگر جدا می‌شوند. در روش نامبرده، می‌توان یک واترمارک مشخص را به‌طور دقیق از تمامی تصاویر حذف کرد. وجود این روش مسلما برای تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان آثار تصویری خام چندان ایده‌آل نیست؛ اما خوشبختانه گوگل در مقاله‌ی خود روشی برای جلوگیری از حذف واترمارک تصاویر ارائه کرده است.

Adobe watermark

اساسا به‌آسانی می‌توان با ایجاد کمی تغییر در هر واترمارک، از حذف آن توسط الگوریتم‌های رایانه‌ای جلوگیری کرد. تفاوت‌های موجود در یک لوگو عملا برای چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست؛ اما با اعمال الگوریتم به این تصاویر، حتی پس از حذف واترمارک، باز هم آثاری از آن روی عکس مورد نظر قابل مشاهده خواهد بود. دلیل بروز این وضعیت آن است که الگوریتم‌ نمی‌تواند بازه تغییرات واترمارک استفاده‌شده در تصاویر را شناسایی کند؛ قابلیتی که ارائه‌ی آن در یک الگوریتم، فرآیندی بسیار بسیار دشوار است.

Watermark

افزون بر روش فوق، یک سری روش‌ تصادفی‌سازی وجود دارد که تا حدی می‌توانند از حذف واترمارک توسط هوش مصنوعی جلوگیری کنند؛ اما ایجاد تغییرات جزئی در واترمارک‌ها، یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای مقابله با این مشکل است.

نظر شما در این مورد چیست؟ اگر روش دیگری برای جلوگیری از حذف واترمارک توسط الگوریتم‌های رایانه‌ای می‌شناسید، لطفا آن را در بخش نظرات با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات