نخستین کلونی انسان در فضا چه زمانی ساخته می‌شود؟

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
انسان از هر زمان دیگری به تسخیر فضا نزدیک‌تر شده است. اما آیا واقعا می‌توانیم به این زودی‌ها شاهد نخستین کلونی فضایی باشیم؟
تبلیغات

دانشمندان می‌گویند اگر به زودی به فکر کلونی فضایی نباشیم، ممکن است بر اثر فاجعه‌ای انسانی یا طبیعی منقرض شویم. شاید این اتفاق ۱۰۰ سال آینده رخ بدهد. اما آیا تا آن زمان، آماده سفر به فضاهای دور خواهیم بود؟ در ادامه با زمان‌بندی‌های احتمالی نخستین کلونی‌های فضایی انسان همراه زومیت باشید.

مرز نهایی پیشرفت‌های انسانی

شاید روزهای حضور ما در این سیاره به پایان خود نزدیک شده باشد. متفکران و دانشمندان بزرگ باور دارند که انسان‌ها باید برای جلوگیری از انقراض و نابودی، در سیارات مختلفی پراکنده شوند. کیهان‌شناس و فیزیکدان شهیر، استیون هاوکینگ، پیش‌بینی کرده است که چنین فاجعه‌ای در ۱۰۰ سال آینده اتفاق می‌افتد. بنابراین، شاید انسان راهی جز سفر به فضاهای دور نداشته باشد.

اما آیا انسان قبل از چنین روزی، می‌تواند در یک سیاره، کلونی فضایی بسازد؟ بر اساس نظرسنجی وب‌سایت Futurism از خوانندگانش، به نظر می‌رسد در این مورد امیدواری‌های زیادی در بین علاقه‌مندان به فضا وجود داشته باشد. در این نظرسنجی بیش از ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان عقیده دارند که در نیمه اول قرن حاضر، یک کلونی فضایی ساخته می‌شود و ۳۶ درصد هم رأی به ساخت چنین کلونی طی دهه‌ی ۲۰۳۰ داده‌اند.

اسپیس ایکس

سشیار وارما، یک مهندس نرم‌افزار است، او در مورد دلیل خود برای انتخاب دهه ۲۰۳۰ توضیح داده است. وارما باور دارد که پیشرفت‌های تکنولوژیکی در طراحی فضاپیما، هوش مصنوعی و علم بیونیک، در نهایت می‌تواند ما را به فضا برساند. او می‌گوید: 

هم‌اکنون پیشرفت‌های امیدبخشی در زمینه‌ی اکتشافات فضایی و هوش مصنوعی توسط کمپانی‌هایی مانند اسپیس ایکس، گوگل و تسلا انجام شده است.

به نظر می‌رسد که عقیده‌ی وارما درست است، کمپانی‌های اسپیس ایکس و بلو اوریجین به‌تازگی پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌ی استفاده از راکت‌های قابل استفاده مجدد داشته‌اند. این پیشرفت‌ها سرانجام می‌تواند هزینه‌ی سفرهای فضایی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. گوگل هم اخیرا موفق به طراحی الگوریتم هوش مصنوعی شده است که می‌تواند به سرعت انسان یاد بگیرد. این تکنولوژی می‌تواند کاربردهای زیادی از جمله در فضاپیماهای آینده داشته باشد.

نظر متخصصان

پیشرفت در این تکنولوژی‌ها، دولت‌ها و کمپانی‌های سراسر جهان را به‌طور جدی به فکر کلونی فضایی انداخته است. هم‌اکنون محبوب‌ترین اهداف برای ساخت کلونی فضایی، مریخ و ماه هستند. این روزها کمتر به ایده‌ی ساخت یک پایگاه دائمی در ماه توجه می‌شود؛ اما دانشمندان برآورد می‌کنند که با هزینه‌ای حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌توان در عرض ۶ سال در سیاره‌ی سرخ، یک کلونی فضایی ساخت. آژانس فضایی اروپا و چین هم با دقت مشغول بررسی امکان ساخت یک پایگاه دائمی در ماه هستند. در واقع به گفته‌ی کارشناسان، ساخت یک پایگاه در ماه و استخراج منابع موجود در ماهواره‌ی طبیعی سیاره ما، می‌تواند هزینه سفر به سیارات دیگر از جمله مریخ را به‌شدت کاهش دهد.

کلونی فضایی در مریخ

 در برنامه‌ی مریخ، امارات متحده‌ی عربی اعلام کرده است که می‌خواهد تا سال ۲۱۱۷ یک کلونی در سیاره سرخ بسازد. احتمالا در این راه، کشورهای دیگری هم به امارات متحده عربی یاری خواهند رساند. در همین حال، دولت آمریکا به ناسا اعلام کرده است که باید تا سال ۲۰۳۳ به مریخ برسد و دولت چین حتی اهداف جاه‌طلبانه‌تری را در دستور کار قرار داده است: رسیدن به مریخ تا پایان دهه. این تلاش دولت‌های مختلف تا حد زیادی با پیش‌بینی خوانندگان Futurism همخوانی دارد.

ایلان ماسک

اما ایلان ماسک، مدیرعامل کمپانی اسپیس ایکس، می‌خواهد ثابت کند که کمپانی‌های خصوصی از سازمان‌های دولتی کارآمدتر هستند. برنامه‌ی شرکت فضایی ماسک، فرستادن انسان به سیاره سرخ تا سال ۲۰۲۰ است. اما این تنها هدف او نیست، بلکه مدیرعامل اسپیس ایکس می‌خواهد هزینه‌ی سفر به مریخ را به یک رقم مقرون به ‌صرفه برساند. او در به‌روزرسانی اخیر برنامه‌ی کلونی مریخ، اعلام کرده است که می‌خواهد هزینه سفر به مریخ را تا ۲۰۰ هزار دلار کاهش دهد و هدف طرحش تنها یک سفر فضایی ساده نیست، بلکه ساخت یک کلونی فضایی خود اکتفا در مریخ است. ایلان ماسک سال گذشته در کنفرانس بین‌المللی فضانوردی گوادالاخارای مکزیک گفت: 

تاریخ نشان داده که یک اتفاق آخر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. تصور می‌کنم که تبدیل انسان به ‌گونه‌ای چند سیاره‌ای راهکار مناسبی باشد. می‌خواهم مریخ را به مقصدی قابل دسترس تبدیل کنم؛ مقصدی که در طول زندگی خود قادر به رسیدن به آن باشیم.

با تمام تلاش‌های انسان برای رسیدن به مریخ طی چند دهه‌ی آینده، به نظر می‌رسد که نسل ما، روزی شاهد سفر انسان به مریخ خواهد بود. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا مریخ واقعا قابل دسترس است یا اینکه آیا انسان می‌تواند تا قبل از دهه ۲۰۳۰ به مقصد رؤیایی خود برسد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات