حیات روی کره زمین در یک میلیارد سال بعد به چه شکل خواهد بود؟

یک‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که حیات یک میلیارد سال دیگر به چه شکل خواهد بود؟ آیا وجود انسان و حفظ سیطره‌ی او بر زمین را در آن زمان محتمل می‌دانید؟
تبلیغات

یک ایده‌ی خیلی جالب وجود دارد: اگر گونه‌ی انسان بتواند یک میلیارد سال دیگر به حیات خود ادامه دهد، چه خواهد شد؟ آیا ما به گونه‌ای بین‌سیاره‌ای تبدیل خواهیم شد که مریخ و دیگر اجرام فضایی در منظومه شمسی و حتی فراتر از آن را تصاحب کنیم؟

هیچ راهی وجود ندارد که بگوییم واقعا یک میلیارد سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین تمام آنچه در ادامه می‌خوانید، گمانه‌زنی‌های مبتنی بر شواهد هستند. این گمانه‌زنی‌ها بر اساس دانش کنونی ما محتمل هستند؛ اما نمی‌توانیم از وقوع حتمی آن‌ها مطمئن باشیم. با این حال، سفری کوتاه در زمان حداقل به‌صورت بصری، ارزشش را دارد.

در پیش‌بینی‌های آینده، تعداد زیادی انقراض‌ عظیم وجود خواهد داشت. ۱۰ هزار سال پس از میلاد، احتمالا نسخه‌ای جدید و واقعی‌تر از Y2K (باگی کامپیوتری که در سال ۲۰۰۰ مشکلاتی جدی برای سیستم‌های رایانه‌ای به وجود آورد؛ چرا که رایانه‌ها برای تاریخ‌های پس از ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ برنامه‌ریزی نشده بودند) کامپیوترها و هر چیز وابسته به آن‌ها، در واقع همه چیز را به دردسر خواهد انداخت. چند برخورد سیارکی و انفجاری خورشیدی که زندگی روی زمین را برای چند هزار سال غیر ممکن خواهند ساخت پیش‌بینی می‌شود.

 با این حال، به غیر از این تهدیدات بالقوه، رویدادهای هیجان‌انگیزی هم رخ خواهد داد. با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته تا سال ۱۰۰ هزار میلادی، مریخ قابل سکونت خواهد شد و حتی دیگر سیاره‌ها هم می‌توانند مسکونی شوند. چند سال پس از آن، احتمالا موقعیتی سیاسی مانند سریال The Expance به وجود خواهد آمد. تا سال ۲۰۰ هزار میلادی، انسان‌ها در همه جای منظومه شمسی ساکن خواهند شد و به گونه‌ای کاملا متفاوت تکامل خواهند یافت. شاید با توجه به پیشرفت‌های هوش مصنوعی، گونه‌ی انسان‌ با ماشین‌ها ترکیب شود!

به هر شکل، اگر بشریت یک میلیارد سال دیگر وجود داشته باشد، تنها به خاطر نبوغش خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات