ژاپن سریع ترین ابر کامپیوتر جهان را می‌سازد

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ژاپن در حال ساخت سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان است تا بتواند به‌واسطه‌ی آن به قطب تحقیقاتی برای تکنولوژی هوش مصنوعی تبدیل شود.
تبلیغات

ژاپن قصد دارد ابرکامپیوتر قدرتمند خود با نام AI Bridging Cloud Infrastructure (اختصارا ABCI) را توسعه دهد. انتظار می‌رود این ابرکامپیوتر با سرعت ۱۳۰ پتافلاپ اجرا شود؛ بدین معنی که کامپیوتر فوق قادر خواهد بود ۱۳۰ کوادریلیون محاسبه در هر ثانیه انجام دهد! 

زمان اتمام این پروژه آوریل سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته شده است که بعد از اتمام، ABCI به عنوان قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان شناخته خواهد شد که از ابرکامپیوتر قدرتمند فعلی دنیا یعنی Sunway TaihuLight ساخت چین با سرعت ۹۳ پتافلاپ، پیشی خواهد گرفت.

چه عاملی یک کامپیوتر را به «ابرکامپیوتر» تبدیل می‌کند؟

برخلاف تصور ما از کامپیوترهای خانگی، ابرکامپیوتر تجهیزات جانبی از جمله ماوس و صفحه نمایش ندارد و تنها به خاطر اینکه با سرعت بسیار بالا پردازش و محاسبات را انجام می‌دهد، ابعاد نسبتا بزرگی دارد.

ساتوشی سکیگوشی، یکی از مدیران مؤسسه‌ی صنعت ملی علم و تکنولوژی ژاپن، در خصوص ABCI می‌گوید:

سیستم ابرکامپیوتر ABCI، یک میلیون بار سریع‌تر از یک کامپیوتر خانگی است. بر اساس محاسباتی که انجام داده‌ایم، پردازشی که این ابرکامپیوتر در یک روز انجام می‌دهد، یک کامپیوتر خانگی در حال حاضر می‌تواند در ۳۰۰۰ سال انجام دهد! برای تصور اندازه‌ی این ابرکامپیوتر، می‌توان آن را با یک پارکینگ با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ خودرو مقایسه کرد. این ابر کامپیوتر فعلا در مرحله ساخت است و فضایی معادل هزار متر مربع را اِشغال کرده است.
ابر کامپیوتر

کاربرد ابرکامپیوتر ABCI چیست؟

ساتوشی سکیگوشی، عنوان کرد که ابرکامپیوتر مذکور به شرکت‌های ژاپنی در زمینه توسعه تکنولوژی‌هایی مانند خودروی خودران، ربات‌ و تشخیص پزشکی کمک خواهد کرد. 

وی در ادامه ابراز کرد که یک کامپیوتر با قابلیت‌ پردازش اطلاعات بسیار بالا، برای توسعه زمینه‌های تکنولوژی‌هایی مانند خودروی خودران، ربات‌ و تشخیص پزشکی بسیار کمک‌کننده است. سرعت فراصوت این دستگاه برای پیشرفت در زمینه‌هایی مانند تکنولوژی هوش مصنوعی و زیرمجموعه‌های مانند یادگیری عمیق نیز کاربرد خواهد داشت.

ابر کامپیوتر

ابر کامپیوتر چینی Sunway-TaihuLight در حال حاضر سریع ترین ابرکامپیوتر جهان است که با سرعتی معادل ۹۳ پتافلاپ اجرا می‌شود؛ در حقیقت ۹۳ کوادریلیون (میلیون میلیارد) اطلاعات را در یک ثانیه پردازش می‌کند. کاربرد این ابرکامپیوتر چینی در زمینه پیش‌بینی وضع آب و هوا، طراحی صنعتی و تحقیقات پزشکی و دارویی است.

ابرکامپیوتر ۱۷۳ میلیون دلاری، کلید تکنولوژی آینده

قرار است وزارت اقتصاد، صنعت و تجارت کشور ژاپن ۱۹.۵ میلیارد یِن (حدود ۱۷۳ میلیون دلار) برای ساخت ابرکامپیوتر ABCI هزینه کنند؛ همچنین دو مرکز تحقیقاتی دیگر در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهند کرد. 

ساتوشی می‌گوید:

دولت آگاه است که تکنولوژی هوش مصنوعی کلید آینده و ورود به عرصه پررقابت دنیا است، برای همین این صنعت باید تقویت شود. در حال حاضر، مسئله رقابت برای ساخت سریع ترین کامپیوتر جهان مطرح نیست؛ اما از این به بعد مسئله‌ی قدرت پردازش و قابلیت‌های کامپیوترها مطرح خواهد بود. ما قصد داریم کامپیوتری توسعه دهیم که کارآمد است و برای حل مشکلات جامعه بشری کاربرد دارد.
ٰ‌ژاپن

به مدت ۶ ماه در سال ۲۰۱۱، کامپیوتر ژاپنی با نام K (تصویر بالا) که سرعتی معادل ۱۰ پتافلاپ داشت، عنوان سریع‌ترین کامپیوتر جهان را در اختیار گرفت؛ قبل از آن، این عنوان در دست محصولاتی از کشورهای آمریکا و چین بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات