بیوگرافی ساتیا نادلا

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
ساتیا نادلا، مهندس هندی تبار موفق و سومین مدیرعامل شرکت مایکروسافت بعد از بیل گیتس و استیو بالمر است.
تبلیغات

ساتیا نادلا در تاریخ ۱۹ اگوست سال ۱۹۶۷ در شهر حیدرآباد ایالت آندرا پرادش (ایالت فعلی تلنگانا) هند متولد شد. خانواده‌ی او تلوگو زبان بودند، پدرش بوکاپورام نادلا در اداره خدمات شهروندی هند کار می‌کرد و با این شغل دولتی، زندگی سطح متوسطی برای خانواده‌اش فراهم کرده بود.

Satya Nadella 2

تحصیلات

ساتیا نادلا دوره‌ی دبستان و دبیرستان خود را در مدرسه‌ی عمومی بگومپت حیدرآباد گذراند و پس‌ازآن وارد مؤسسه‌ی صنعتی و تکنولوژی مانیپال کارناتاکا (وابسته به دانشگاه منگلور) شد. او به رشته‌ی کامپیوتر علاقه‌مند بود ولی ازآنجاکه دانشگاه این رشته را ارائه نمی‌کرد، تصمیم گرفت مهندسی برق بخواند. او در سال ۱۹۸۸ مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی برق دریافت کرد. تحصیل در این رشته به او کمک کرد علایق واقعی و استعدادهای خود را بهتر بشناسد.

ساتیا نادلا در سن بیست‌ویک‌سالگی، با ذهنی روشن حس می‌کرد می‌خواهد قدم‌های بزرگی بردارد و می‌دانست هدفش ساختن چیزی است که زندگی مردم را تغییر بدهد، اما دقیقاً نمی‌دانست باید از کجا شروع کند. به همین دلیل تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به میلواکی آمریکا برود. او دوره‌ی کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه ویسکانسین شروع کرد و بعد از دو سال، یعنی در سال ۱۹۹۰ فارغ‌التحصیل شد. این دو سال علاوه بر اینکه به او فرصت پیگیری علایق دیرینه‌اش داد و مبنای شکوفایی استعدادهای او در زمینه آی‌تی شد، باعث شد متوجه شود برای رسیدن به برنامه‌هایی که در سر دارد، باید در زمینه‌های مهم دیگری هم کسب مهارت کند: چند سال بعد او دومین کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی MBA از دانشکده مدیریت و تجارت دانشگاه شیکاگو گرفت.

پس از پایان تحصیلات آکادمیک، ساتیا نادلا نخستین شغل حرفه‌ای خود را به‌عنوان یک مهندس و کارمند تکنولوژی در مؤسسه‌ی سان مایکروسیستمز (Sun Microsystems) شروع کرد و این تنها شغل رسمی او پیش از پیوستن به مایکروسافت بود.

Satya Nadella & Bill Gates

زندگی حرفه‌ای: ورود به مایکروسافت

ساتیا نادلا از بدو جوانی اهداف بزرگی در سر پرورانده بود. واقعیت این است که شرکت‌های زیادی دوست دارند روزی جهان را در مسیری مثبت تغییر دهند؛ ولی بیشتر آن‌ها فاقد عناصر لازم (منابع مورد نیاز، نیروهای کاری بااستعداد و ماهر و سخت‌کوش) برای این کار هستند. اما مایکروسافت شرکتی بود که همه‌ی فاکتورهای بالقوه‌ی این پیشرفت را در خود داشت.

پس از مدتی کار در شرکت سان مایکروسیستمز، محدودیت‌ها و کمبودهای این شرکت نادلا را واداشت از این شرکت جدا شود و به جستجوی کاری مناسب‌تر برود؛ سفری که زندگی او را برای همیشه تغییر داد. در سال۱۹۹۲، ساتیا نادلا به شرکت مایکروسافت پیوست.

مدت زیادی از ورود او به مایکروسافت نگذشته بود که نام او به‌عنوان رهبری که می‌تواند با ایده‌های خاص خود سخت‌ترین شرایط را مدیریت کند، بر سر زبان‌ها افتاد.

کار او با توسعه‌ی ویندوز NT آغاز شد. ویندوز NT سیستم‌عاملی بود که برای کاربران فعال در زمینه‌های تجاری ساخته‌شده بود. ساتیا نادلا چندین مسئولیت را هم‌زمان به عهده داشت و درعین‌حال به فکر ادامه‌ی تحصیلات عالی خود هم بود و اغلب جمعه‌شب برای شرکت در کلاس‌های دانشگاه، از ردموند به شیکاگو پرواز می‌کرد و عصر شنبه دوباره به ردموند برمی‌گشت.

Nadella & Linux

پیشرفت در مایکروسافت

پیشرفت نادلا در مایکروسافت روندی صعودی داشت. درحالی‌که شرکت نام و ثروت خود را مدیون ارائه موفق‌ترین نرم‌افزارهای کامپیوتری و میکروکامپیوترها بود، نادلا می‌خواست در فضای وب نیز به همان اندازه موفق باشد، برای همین وارد نبردی شد که برای آینده‌ی شرکت نقشی حیاتی داشت؛ یعنی تغییر فرهنگ شرکت از خدمات مشتری به زیرساخت‌های و خدمات ابری. او پایگاه داده، سرورهای ویندوز و ابزارهای توسعه‌دهنده‌ی آن را به سرویس ابری آژور منتقل کرد. سخت‌کوشی و اراده‌ی او در نمودار شغلی‌اش نمایانگر است:

  • مدیریت بخش راهکارها و نرم‌افزارهای جستجو (سال ۲۰۰۱)
  • معاون اجرایی بخش تجاری و کسب‌وکار (سال۲۰۰۴)
  • معاون ارشد بخش تحقیق و توسعه (R&D) خدمات آنلاین (از مارس ۲۰۰۷ تا فوریه ۲۰۱۱)
  • مدیریت بخش سرور و ابزارها (از فوریه ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۴)
  • معاون اجرایی بخش خدمات ابری مایکروسافت

در طول ۲۲ سال همکاری با مایکروسافت، پیشرفت‌های ساتیا نادلا سریع‌تر از پیشرفت‌های خود شرکت بود. درواقع ساتیا نادلا بود که باعث رشد آفیس، بیزتاک سرور (BizTalk Server)، مایکروسافت دینامیک ERP و خدمات CRM این شرکت شد. او همچنین نقش مهمی در حرکت و توسعه شرکت در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مثل مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) و تلویزیون تعاملی (ITV) داشت و به‌عنوان بالاترین مقام بخش خدمات ابری، مسئولیت زیرسازی و ساختار شبکه آنلاین جستجوی بینگ (Bing)، شبکه زنده‌ی بازی آنلاین ایکس باکس (Xbox Live) و خدمات اشتراک آفیس 365 (Office 365) را به عهده داشت.

خدمات ساتیا نادلا باعث سریع‌ترین و سودآورترین رشد تاریخ مایکروسافت شد. علت آن‌ها روشن بود: اغلب مشتریان تجاری ترجیح می‌دادند از خدمات برنامه‌های کاربردی ابری بهره‌مند شوند تا اینکه بخواهند خودشان نرم‌افزارها را اجرا کنند.

 درآمد ناشی از خدمات ابری مایکروسافت در زمان مدیریت نادلا از ۱۶.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به  به۲۰.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ افزایش یافت.

Satya Nadella & Linkdin

انتصاب به مدیرعاملی مایکروسافت

در ماه اگوست سال ۲۰۱۳، استیو بالمر مدیرعامل وقت مایکروسافت بازنشستگی خود را رسماً اعلام کرد و بزرگ‌ترین شوک سال را به اهالی تکنولوژی وارد کرد و گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه چه کسی می‌تواند مدیرعامل بعدی باشد، شروع شد.

هم‌زمان با این اتفاق، شرکت بسترهای ورود نرم‌افزار آفیس را به دنیای تلفن‌های همراه آماده کرده بود. در ماه ژوئن ۲۰۱۲ اعلام‌ شده بود که هم‌زمان با رشد تبلت‌های سرفیس، مایکروسافت بخش موبایل شرکت نوکیا را به مبلغ ۷.۲ میلیارد دلار خریداری کرده است. به همین دلیل مایکروسافت به دنبال فردی برای مقام مدیرعاملی می‌گشت که به مدتی طولانی در فعالیت‌های این شرکت مشارکت داشته باشد تا بتواند خط سیر و برنامه‌های آن را هدایت کند.

ساتیا نادلا شاید برای جهان نامی کمتر شناخته‌شده بود؛ ولی ۲۲ سال همکاری‌ با مایکروسافت و خدمات غیرقابل‌انکارش، او را تبدیل به بهترین گزینه‌ی پیش روی بیل گیتس کرده بود. نادلا مایکروسافت را در تولید محصولاتی چون ویندوز سرور، آژور، سیستم سرور و اس کیو ال سرور رهبری کرده بود، بعلاوه او بود که مسئولیت ابزارهای توسعه‌ی نرم‌افزار مایکروسافت را به عهده داشت. همین تجارب او را تبدیل به فردی بی‌رقیب برای این منصب می‌کرد.

سرانجام در تاریخ ۴ فوریه سال ۲۰۱۴، ساتیا نادلا به‌عنوان سومین مدیرعامل مایکروسافت بعد از بیل گیتس و استیو بالمر انتخاب شد.

3 Microsoft ceos

مهم‌ترین اقدامات نادلا در مقام مدیرعامل

ساتیا نادلا در اولین سخنرانی خود به‌عنوان مدیرعامل جدید مایکروسافت، اعلام کرد این شرکت پس‌ازاین تمرکز بیشتری بر تلفن‌ همراه و فن‌آوری‌ ابری خواهد داشت.

  • یکی از اولین اقدامات او تکمیل فرایند خرید نوکیا بود. او پس از پرداخت مابقی مبلغ قرارداد، ۱۸ هزار نفر از کارکنان شرکت نوکیا را تعدیل و به دنبال آن ۱۲ هزار و پانصد موقعیت شغلی را حذف کرد. این پروسه بزرگ‌ترین تعدیل نیروی کار در تاریخ مایکروسافت بود. او مؤسس شرکت نوکیا را به‌عنوان مشاور فنی شرکت در کنار خود به کار گرفت.
  • نادلا سعی کرد فرهنگ شرکت مایکروسافت را تغییر دهد. او از تعصبات بی‌وقفه‌ی مسئولین پیشین روی ویندوز و نرم‌افزارهای آن دست برداشت و اولویت اول خود را توسعه‌ی آژور، توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب، پردازش داده‌های هوش مصنوعی و تقویت نرم‌افزارهای تلفن همراه قرار داد.
  • در پایان سال ۲۰۱۴، مایکروسافت نرم‌افزار آفیس را برای آیپدهای اپل ارائه کرد.
  • در ژانویه ۲۰۱۵، نادلا ویندوز ۱۰ را معرفی و اعلام کرد که اغلب مشکلات نسخه‌ی ۸ ویندوز را در ویندوز ۱۰ برطرف کرده‌اند و کاربران نسخه‌های ۷ و ۸ ویندوز می‌توانند ویندوز ۱۰ را به‌رایگان به‌روزرسانی کنند.
  • در کنار ویندوز ۱۰، مایکروسافت هدست واقعیت افزوده خود را با نام هولولنز وارد بازار کرد.
  • در سال ۲۰۱۵، نادلا اعلام کرد که سرویس ابری اژور از سیستم‌عامل لینوکس حمایت و پشتیبانی می‌کند و می‌خواهد در آینده‌ای نزدیک، SQL Server را برای لینوکس منتشر کند.
  • و بالاخره در پایان سال ۲۰۱۵، نادلا پروسه‌ی تولید لپ‌تاپ این شرکت را که از زمان بالمر شروع‌ شده بود، به پایان برد و اولین سری لپ‌تاپ مایکروسافت را با نام سرفیس‌بوک  (Microsoft Surface Book) به بازار عرضه کرد.
  • در سال ۲۰۱۶ مایکروسافت شرکت بازی‌های ویدیوئی موجانگ، تولیدکننده‌ی بازی ماین کرفت (Minecraft)، را به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار خریداری کرد. خریداری ماین کرافت پس از عرضه‌ی هولولنز، نشان از برنامه‌های بلندمدت نادلا در زمینه بازی‌های ویدیوئی داشت.
  • در همان سال ۲۰۱۶، پیشنهاد خرید لینکدین (LinkedIn) را به مبلغ ۲۶.۲ میلیارد دلار مطرح کرد که این بزرگ‌ترین معامله‌ی مایکروسافت محسوب می‌شود.

 طبق گزارش خبرگزاری رویترز، در پایان سال ۲۰۱۵ شرکت مایکروسافت با رهبری ساتیا نادلا به ارزشی برابر با ۳۱۴ میلیارد دلار در بازار سرمایه رسیده بود و درآمد آن در بازارهای خارجی، ۷۶.۴ میلیارد دلار برآورد می‌شد.

win phone

شکست ویندوز فون

مایکروسافت قصد داشت با ارائه‌ی سیستم‌عامل ویندوز برای گوشی‌های هوشمند، به رقابت با آندروید و iOS بپردازد. نادلا از ابتدا بر اهمیت کار روی گوشی‌های تلفن همراه تأکید کرده بود. اما گوشی‌های مجهز به ویندوز موبایل ۷، به علت فقدان تنوع و نرم‌افزارهای محدود، نتوانستند جایگاه قابل‌توجهی در بازار رقابتی از آن خود کنند. نوکیا که در سال ۲۰۰۷ حدود چهل درصد بازار را در دست داشت، حالا کمتر از ۴ درصد فروش کل تلفن‌های همراه را از آن خود کرده بود. پس‌ازآن مایکروسافت اعلام کرد لومیا را جایگزین نوکیا می‌کند. اما طبق گزارشات مالی خود شرکت، فروش گوشی‌های لومیا با ویندوز ۱۰، یک شکست ۵۷ درصدی برای مایکروسافت بود.

در اکتبر سال ۲۰۱۶، نادلا به شکست ویندوزفون اقرار کرد و وعده داد در آینده‌ای نزدیک، مایکروسافت با گوشی‌های سرفیس به بازار برخواهد گشت. همچنین نادلا امیدوار است هدست‌های واقعیت افزوده هولولنز و پیشرفت‌های این شرکت درزمینه‌ی هوش مصنوعی، بتوانند این شکست را جبران کنند.

learning all the time nadella

نکاتی خواندنی از زندگی نادلا

۱- نادلا از دوران نوجوانی دوست داشت بازیکن حرفه‌ای کریکت شود، ولی بعدها اشتیاقش به علم و تکنولوژی برای او وقتی باقی نگذاشت. بااین‌حال او چندین بار گفته است که کریکت، الهام‌بخش مشی مدیریت کلان او است.

۲- هنگامی‌که نادلا در سال ۱۹۹۲ به مایکروسافت پیوست، بیل گیتس مدیرعامل این شرکت و ویندوز هنوز پدیده‌ای نوپا بود.

۳- نادلا یکی از ۳۰ مهاجر هندی شاغل در مایکروسافت بود و یکی از اولین پروژه‌های او، سیستم‌های تلویزیونی تعاملی این شرکت بود که به‌سختی شکست‌خورده بودند.

۴- نادلا هرگز از هم‌وطنان خود در هند غافل نشد. او علاوه بر اینکه با رئیس‌جمهور هند در آمریکا ملاقات کرد، خودش هم چندین بار به هند و شهر زادگاهش حیدرآباد سفر کرده است. او درصدی از سرمایه‌ی شخصی خود را به آموزش کودکان و نوجوانان هندی تخصیص داده و بارها به اهمیت تدریس آی‌تی در مدرسه‌ها تأکید کرده است.

۵- در سال ۱۹۹۹ او اولین مقام اجرایی خود را به‌عنوان معاون بی سنترال مایکروسافت (Microsoft bCentral) به دست آورد. وظیفه‌ی او سرپرستی بخش کوچک خدمات وب برای کاربران حیطه‌ی کسب‌وکار بود که شامل میزبانی وب‌سایت‌ها و ایمیل‌های آنان می‌شد.

۶- هیئت‌مدیره مایکروسافت برای اینکه بتوانند نادلا را قانع کنند سمت مدیرعاملی را بپذیرد، به او مبلغ ۸۴ میلیون دلار پیشنهاد کردند.

نادلا در مقام مدیرعامل مایکروسافت، نامه‌ای به کارمندانش نوشت. مضمون نامه به این شرح بود:

من ۴۶ ساله هستم و ۲۲ سال برای مایکروسافت کار کرده‌ام. ازدواج‌ کرده‌ام و سه فرزند دارم. مانند سایر انسان‌ها، تفکر و عملکردم تحت تأثیر خانواده و تجارب شخصیم در دوران زندگی است. کسانی که مرا می‌شناسند از من به‌عنوان فردی کنجکاو و تشنه‌ی یادگیری یاد می‌کنند. من زیاد کتاب می‌خرم، زیاد کتاب می‌خوانم. در کلاس‌های آنلاین زیادی ثبت‌نام می‌کنم که گاهی فرصت پرداختن به آن‌ها را پیدا نمی‌کنم. کاملاً معتقدم اگر انسان همیشه در حال یادگیری چیزهای جدید نباشد،  موفق نمی‌شود کارهای بزرگ و سودمندی انجام دهد. خانواده، کنجکاوی و اشتیاق به دانش هسته‌ی وجودی من را تشکیل می‌دهند و شما را هم به همین سه اصل زندگی ترغیب می‌کنم.
win the

جنجال بر سر حقوق زنان و عذرخواهی نادلا

در سال ۲۰۱۴، سخنان نادلا در مصاحبه‌ی مطبوعاتی «جشن گریس هاپر» جنجال‌برانگیز شد. او در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که از او پرسیده بود اگر کارمندان زن شرکت مایکروسافت از او تقاضای ترفیع درجه یا افزایش دستمزد کنند چه واکنشی نشان می‌دهد، گفته بود زنان نباید درخواست ترفیع مقام یا افزایش حقوق کنند!

این پاسخ موج انتقادات را علیه او به راه انداخت و شرکت‌های رقیب یاهو و اینتل با پخش گسترده‌ی ویدیوی این مصاحبه، از آن نهایت استفاده را کردند. شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها او را به باد سرزنش گرفتند و این سؤال را مطرح کردند که چرا در برابر کار یکسان، حقوق کمتری به زنان تعلق می‌گیرد و درحالی‌که زنان در عرصه‌های تکنولوژی و مدیریت روزبه‌روز فعال‌تر می‌شوند، سیستم به آن‌ها اعتماد نمی‌کند؟

کمی بعد نادلا به‌طور رسمی از همه‌ی زنان شاغل در حوزه‌ی تکنولوژی و آی‌تی عذرخواهی کرد و گفت:

من نتوانستم منظور خود را خوب بیان کنم. اگر زنان نیاز به افزایش حقوق یا ترفیع دارند، حتماً باید آن را بیان کنند. ما در مایکروسافت به برابری زنان و مردان معتقدیم. منظور من این بود که سیستم مایکروسافت، به‌محض اینکه کسی پیشرفتی داشته باشد او را تشویق می‌کند و منتظر نمی‌ماند تا افراد برای رسیدن به حق خود درخواست کنند.
family

زندگی شخصی

ساتیا نادلا در سال ۱۹۹۲ با آنوپاما، همکلاسی و دوست دوران تحصیلاتش در هند ازدواج کرد. آن‌ها صاحب سه فرزند شدند؛ دو دختر و یک پسر. در حال حاضر او و خانواده‌اش در بلویو ایالات واشنگتن در نزدیکی سیاتل زندگی می‌کنند.

speech

سخنان مشهور

  • صنعت ما به سنت‌ها رحم نمی‌کند، فقط نوآوری‌ها را محترم می‌شمارد.
  • پرشور و بی‌پروا باشید و یادگیری را فراموش نکنید. این‌ها خصوصیاتی هستند که شما را به موفقیت می‌رسانند.
  • همیشه برای ارزش‌گذاری زندگی‌ام از خودم می‌پرسم: آیا در این لحظه جایگاه بهتری نسبت به سال قبل دارم؟
  • شما هرروز خودتان را بازآفرینی می‌کنید. گاهی شکست می‌خورید و گاهی پیروز می‌شوید. برآیند شکست‌ها و پیروزی‌ها، شخصیت واقعی شما را نشان می‌دهد.
  • رؤیاهای بزرگی داشته باشید تا دست به خلاقیت‌های بزرگ بزنید.
  • همه‌ی رؤیاهای من یا مبتنی بر شعر هستند، یا علوم کامپیوتر.
  • در طول ۱۰ سال آینده، ما به نقطه‌ای می‌رسیم که همه‌چیز دیجیتال شده است.
  • من نمی‌خواهم جنگ‌های قدیم را ادامه دهم. ترجیح می‌دهم جبهه‌های جدیدی برای مبارزه داشته باشم.
  • تمام فرصت‌های زندگی، تجربه‌ای برای یادگیری‌ام بودند.
  • مهم‌ترین بخش حرفه‌ی من این است که خدمات نوآورانه‌ی بیشتری را با سرعت بالاتر به مشتریان ارائه دهم.
تبلیغات
در حال مطالعه لیست مطالعاتی هستی
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

نظرات

تبلیغات