مایکروسافت سنسور دوربین خمیده با تصاویر بسیار شارپ توسعه می‌دهد

چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگرهای مایکروسافت سنسورهای دوربین خمیده‌ای را ساخته‌اند که می‌‌تواند تصاویر بسیار شارپی را تولید کند.
تبلیغات

پژوهشگرهای مایکروسافت سنسور دوربین خمیده‌ای را توسعه‌ داده‌اند که به ادعای آن‌ها، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در زمینه‌ی تولید تصاویر دیجیتالی با کیفیت بالا را رفع می‌کند. آن‌ها معتقدند که لنزها به‌صورت طبیعی روی سطوح مسطحی مانند سنسور دوربین‌ها فوکوس نمی‌کنند و عملکرد آن‌ها روی سطوح کروی و خمیده‌ای مانند پشت چشم، بسیار بهتر است؛ بنابراین با سنسورهای مسطح، اجسام در سراسر تصویر، خارج از فوکوس به‌نظر می‌رسند.

مایکروسافت با منحنی‌ساختن سطح کانونی، نیاز به از بین‌بردن انحنای میدانی توسط لنز را از بین می‌برد و بدین ترتیب می‌تواند از آزادی عمل اپتیکال حاصل در بهبود سایر جنبه‌های سیستم نظیر بهبود رزولوشن، قابلیت جذب نور، گج‌نمایی رنگی جانبی، اعوجاج، یکنواختی روشنایی و در عین حال کاهش ابعاد، پیچیدگی و هزینه‌ی سیستم بهره ببرد.

البته پژوهشگرها مدت‌هاست که از بهبود‌های ممکن از طریق منحنی‌ساختن سنسورها آگاه هستند؛ اما منحنی‌ساختن سنسورهای مونو کریستالین بدون ترک‌خوردن یا تغییر شکل آن‌ها، بسیار دشوار است. مایکروسافت به‌تازگی تکنیکی را با استفاده از فشار پنوماتیکی توسعه داده است که امکان حرکت آزادانه‌ی سنسور را در سراسر قالب فراهم می‌کند. این تکنیک میزان تنش حاصل را در فرایند شکل‌دهی کاهش می‌دهد و به فرایند تولیدی ختم می‌شود که سریع، ارزان‌قیمت و اتکاپذیر است. انحنای لنزهای حاصل از این فرایند، دو برابر موارد پیشن است و منجر به ساخت سنسور CMOS‌ ارزان‌قیمتی می‌شود که تصاویر شارپ‌تری را نسبت به لنز ۵۰ میلی‌متری با f/1.2 به‌کاررفته در دوربین حرفه‌ای کانن 1DS مارک III تولید می‌کند.

سنسور خمیده دوربین

مایکروسافت همچنین با اشاره به معیار رزولوشن «TVL» (معیاری که در آن رزولوشن بر مبنای واحد «خط بر ارتفاع تصویر» اندازه‌گیری می‌شود) اضافه کرد که تصاویر ثبت‌شده توسط این دوربین با داشتن رزولوشن ۳۲۲۰ خط در حالت مرکزی و ۱۷۳۲ خط در حالت ۹۰٪ فیلد، جزئیات بیشتر و روشنایی یکنواخت‌تری نسبت به سیستم بسیار بزرگ‌تر دوربین‌های حرفه‌ای ۳۵ میلی‌متری مجهز به دیافراگم f/1.2 و لنزهای ۵۰ میلی‌متری دارد.

فرایند منعطف خمش مایکروسافت برای هر سایز قالبی قابل استفاده است و حتی در مورد لنزهای سریع نیز دقت بالایی دارد. تکنیک مایکروسافت با فرایند‌های تولید گسترده و مقرون‌به‌صرفه نیز سازگار است و در حالی‌ که هنوز نمی‌توان برای ساخت دوربین گوشی‌های هوشمند، از این تکنیک استفاده کرد؛ اما مایکروسافت در حال کار با تولیدکنندگان مختلف جهت به‌کار‌گیری آن در حوزه‌های مختلف عکاسی، فیلم‌برداری، بینایی رایانه‌ای و اتوماسیون، سیستم‌های نظارتی و دیده‌بانی، میکروسکوپ‌ها، تلسکوپ‌ها و حوزه‌هایی از این قبیل است.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله‌ی مایکروسافت در ژورنال Optical Society را مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات