محدودیت جدید گواهینامه‌ راهنمایی و رانندگی اعلام شد

یک‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
محدودیت‌های جدیدی چون رانندگی نکردن در ساعات ۱۲ شب تا ۵ صبح برای سال اول گرفتن گواهینامه اعلام شده است.
تبلیغات

سرهنگ محمد ترحمی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با اشاره به اعمال محدودیت برای افرادی که به‌تازگی گواهینامه گرفته‌اند، اعلام کرد که در شیوه دریافت گواهینامه تغییراتی صورت گرفته است.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا اعلام کرد: «از سال ۱۳۸۳ برای گرفتن انواع گواهینامه، آموزش راهنمایی و رانندگی در آموزشگاه‌ها اجباری شد. برای افرادی که می‌خواهند گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند، ۱۰ ساعت رانندگی با موتور و ۱۰ ساعت آموزش تئوری آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی اجباری است. اما از ابتدای مرداد ۱۳۹۶ برای درخواست‌کنندگان گواهینامه پایه سوم (موتورسیکلت)، گذراندن ۴۰ ساعت کلاس آموزشی تئوری در فضای آموزشی و مجازی لازم است.»

سرهنگ محمد ترحمی در مورد محدودیت‌های نوگواهینامه‌ها و دارندگان گواهینامه موتورسیکلت اعلام کرد: «افرادی که به‌‌تازگی گواهینامه گرفته‌اند، تا ۳ ماه حق رانندگی به‌تنهایی نخواهند داشت و افراد با‌تجربه و دارای گواهینامه باید در کنار این افراد حضور داشته باشند. این افراد حق رانندگی در مسیرهای برون‌شهری تا مدت یک سال ندارند. همچنین برای آن‌ها رانندگی از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح ممنوع و لازم است که تابلوی مثلث راننده مبتدی را روی خودروی خود نصب کنند.»

به گفته‌ی رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا، هر چند نصب تابلوی راننده مبتدی برای جوانان خوشایند نخواهد بود اما نصب تابلوی خطر سبب می‌شود دیگران بیشتر مراعات کنند. همچنین این کار تشخیص رانندگان تازه گواهینامه را برای پلیس بسیار آسان خواهد کرد.

سرهنگ ترحمی توضیح داد: « مراحل و شرایط دریافت گواهینامه در کشورمان نسبت به کشورهای پیشرفته، ساده است. رتبه رانندگی رانندگان ما از آسیا بهتر است؛ اما نسبت به وضعیت رانندگی در اروپا فاصله‌ی بسیاری داریم. امیدواریم محدودیت‌های جدید بتواند از وقوع برخی تصادفات و اشتباهات ناشی از کم‌تجربگی رانندگان جوان جلوگیری کند.»

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام کرد: «داوطلبان دریافت گواهینامه‌ی رانندگی موتورسیکلت یا سواری ابتدا رانندگی را در فضای مجازی تجربه خواهند کرد. آموزش‌های رانندگی به‌سوی استفاده از فناوری‌ها پیش می‌رود.»

به گفته‌ی سرهنگ ترحمی، با توجه به داشتن فرهنگ غنی در کشور، تنها لازم است که رفتار رانندگی اصلاح شود. برخی از رفتارهای رانندگی حادثه‌خیز است؛ اما برخی از رفتارها به‌یک‌باره اتفاق می‌افتند و عادت راننده نیست که نیاز به اصلاح باشد.

بر اساس اعلام رئیس اداره حقوق پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، روزانه ۴۳ نفر در کشور بر اثر حوادث رانندگی فوت و ۹۰۰ نفر مجروح می‌شوند. در حوادث اخیر ۱۴۳۲ نفر از تصادف‌کنندگان، نوگواهینامه بودند.

سرهنگ ترحمی گفت:‌ «ضریب عکس‌العمل برخی رانندگان بسیار طولانی‌تر از دیگران است. به‌طور عادی عکس‌العمل رانندگی بین ۰/۶ تا ۱ ثانیه طبیعی بوده و لازم است با آموزش‌های نوین در فضای مجازی رانندگان را با موقعیت‌های احتمال تصادف آشنا کرد. با این کار می‌توان ضریب پیش‌بینی وقوع تصادف را برای رانندگان تقویت کرد. افرادی که زودتر از دیگران خطر را درک می‌کنند، کمتر از دیگر رانندگان تصادف می‌کنند.»

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور اعلام کرد: «افرادی که کارت پایان خدمت ندارند هم می‌توانند گواهینامه بگیرند؛ اما طبق قانون، افرادی که سرباز فراری یا مشمول خدمت عمومی وظیفه هستند باید معرفی و به خدمت سربازی اعزام شوند.»

به گفته‌ی سرهنگ ترحمی، گرفتن ۳۰ نمره‌ی منفی در مرتبه‌ی اول ۶۰ هزار تومان جریمه دارد. اگر گواهینامه‌ی افراد ضبط شود، رانندگان متخلف ۹۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. اگر ۶ ماه از زمان گرفتن نمره منفی گذشته باشد و نمره‌ی منفی دیگری دریافت نشود، مشمول بخشودگی تمام نمرات منفی رانندگان خواهد شد.

بر اساس اعلام رئیس اداره‌ی حقوقی راهنمایی و رانندگی، موتورسیکلت‌سواران نوگواهینامه هم نمی‌توانند موتورهای بالاتر از ۲۰۰ سی‌سی سوار شوند. این افراد نباید هیچ فردی را تا سه ماه روی موتورسیکلت خود سوار کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات