هنر گفتگو؛ چگونه در برقراری و حفظ روابط کاری موفق باشیم

جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
چگونه می‌توان از تبدیل شدن گفتگوهای الزامی و اجتناب‌ناپذیر در محیط کار، به مناقشه و بحران‌های غیر قابل حل جلوگیری کرد.
تبلیغات

اگر از آن دسته افرادی هستید که در گفتگوهای دشوار با همکارانتان موفق نیستید و در روابط کاری دچار بحران می‌شوید، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه بر این مشکل غلبه پیدا کنید و قالب‌هایی ذهنی خودتان را دوباره شکل دهید.

احترام متقابل در گفتگو

همه کسانی که از تقابل در گفتگو ترس دارند به­ دنبال این هستند که دیگران دوستشان داشته باشند. اما دوست داشتن همه چیز نیست. با دیدی باز وارد یک گفتگو شوید. به دنبال احترام، هم برای خود و هم برای طرف مقابل باشید. اگر موضوع بحث دشوار است، گفتگوی شما می‌تواند مفید باقی بماند. به نقطه نظرات طرف مقابل توجه کنید و انتظار داشته باشید او نیز این توجه را داشته باشد. بر آنچه می‌شنوید تمرکز کنید نه آنچه خودتان می‌گویید. معمولا افراد به جهت جلوگیری از مناقشه در گفتگو، به‌طور مداوم کلماتی را که قرار است بیان کنند در ذهنشان مرور یا دوباره‌سازی می‌کنند. بنابراین به دنبال آن باشید که شنونده خوب، پاسخگوی خوب و ناظر خوبی در گفتگو باشید.

در گفتگوها صادق باشید

 بحثی محترمانه و صادقانه با طرف مقابلتان داشته باشید. صادقانه و محترمانه با دیگران صحبت کردن باعث ایجاد یک رابطه متقابل خواهد شد؛ حتی اگر گفتگوی شما دشوار باشد. وضعیت‌هایی وجود دارند که از نظر فرهنگی و شخصیتی طرف مقابل می‌تواند با شما فرق داشته باشد؛ بنابراین از او بخواهید به‌عنوان مثال درک خودش را از گفته‌های شما بیان کند و به هنگام تکرار مطالب، سعی کنید مکالمات را به سمتی سوق دهید که نتیجه گفتگو مشخص شود.

از مسائل مهم عبور نکنید

اگر همیشه به خودتان می‌گویید در دور بعدی موضوعی را که برای شما مهم است مطرح خواهید کرد، بهتر است تجدید نظر کنید. به‌جای رها کردن موضوعات گفتگو و موکول کردن به زمانی که همه‌چیز ایده‌آل باشد، همان موقع آن‌ها را مطرح کنید. همه کارت‌ها را روی میز بریزید تا به راه حل برسید. گرچه این کار یک ریسک به نظر می‌رسد؛ اما به طرف مقابل هم اجازه بدهید در مورد آن موضوع فکر کند تا به خروجی مناسب برسید. اما به­ یاد داشته باشید که در گفتگو باید پیش بروید؛ بنابراین برای غلبه بر همه آنچه در ذهنتان می‌گذرد، سعی کنید در گفتگو الهام‌بخش، محترم و خلاق باشید. 

در گفتگو انتظار خروجی مثبت داشته باشید

به‌جای اینکه به خود بگویید: «این گفتگو قرار است یک فاجعه تمام‌عیار باشد» بگویید: «نتایج این گفتگو به بهبود روابط منتهی خواهد شد.» روی دستاوردهای بلندمدت مذاکره که باعث ایجاد روابط متقابل خواهد شد تمرکز کنید. اگر تمرکز شما بر فواید و خروجیِ مثبت باشد، فرایند ذهنی شما در گفتگو به این سمت تغییر خواهد کرد و در نتیجه، در گفتگو با همکارتان که همیشه از شما انتقاد می‌کند موفق خواهید بود.

 البته باید به یاد داشته باشید که عواملی مثل زبان بدن تأثیر بسزایی در گفتگوی شما خواهد داشت. به دنبال یادگیری روش های جدید گفتگو باشید.

معمولا در ادارات و یا محیط‌های کاری افراد به بهانه‌های مختلف در گفتگو با یکدیگر دچار مشکل هستند. نظر شما چیست؟ آیا شما چنین تجربه‌ای داشته‌اید؟ چگونه بر آن غلبه کرده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات