اینتل تکنولوژی تاندربولت را به‌صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد

جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل به‌منظور فراگیر شدن استاندارد تاندربولت 3، از سال آینده هزینه‌ای بابت اعطای مجوز استفاده از این تکنولوژی از تولیدکنندگان دستگاه‌ها دریافت نخواهد کرد.
تبلیغات

اینتل در سال ۱۹۹۰ استاندارد USB را به‌منظور یکپارچه‌سازی پورت‌های ارتباطی کامپیوترها و انتقال سریع‌تر اطلاعات معرفی کرد. امروزه این درگاه را در طیف وسیعی از دستگاه‌های الکترونیکی، از کامپیتورهای دسکتاپ قدیمی گرفته تا جدیدترین گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌ها، می‌توان پیدا کرد. USB طی این سال‌ها به‌معنای واقعی کلمه «فراگیر» شده است (حرف U در USB مخفف Universal به معنی جهان‌شمول یا فراگیر است).

تا همین چندی پیش، استفاده از دیگر تکنولوژیِ ارتباطی توسعه داده‌شده توسط اینتل با نام Thunderbolt، تقریبا تنها منحصر به دستگاه‌های ساخت اپل و کامپیوترهای بالارده‌ی مجهز به مادربرد دارای چیپ‌ست Z170 و Z270 بود. حتی پس از یکپارچه شدن درگاه‌های USB و تاندربولت از طریق پورت USB Type-C، همچنان تاندربولت را تنها در دستگاه‌های بالارده و گران‌قیمت می‌توان یافت.

بزرگ‌ترین سد راه سازندگان برای مجهز کردن دستگاه‌ها به درگاه تاندربولت، هزینه‌ی بالای استفاده از آن است. بخشی از این هزینه به دلیل قیمت ۸.۵ دلاری چیپ تاندربولت به‌نام Alpine Ridge و بخش دیگر به دلیل هزینه‌ی بالای لایسنس کردن این تکنولوژی از اینتل است.

thunderbolt 3

جدا از قیمت بالا، چیپ Alpine Ridge چهار لاین PCI Express 3.0 را اشغال می‌کند که برای دستگاه‌های متداولی که تنها ۲۴ لاین در اختیار دارند، بسیار زیاد محسوب می‌شود. به‌علاوه، انرژی مصرفی ۲.۲ واتی این چیپ، یکی دیگر از موانع استفاده از آن در دستگاه‌هایی با ظرفیت محدود باتری مانند نوت‌بوک‌ است.

اینتل که در جریان توسعه‌ی نسخه‌ی سوم استاندارد تاندربولت نقشی اساسی بر عهده داشته، بسیاری از نواقص نسخه‌های پیشین را برطرف کرده است. برای مثال، استفاده از کابل‌های گران‌قیمت اکتیو در فواصل کوتاه دیگر ضروری نیست و تاندبولت 3 و 3.1 USB از این پس می‌توانند از یک کانکتور فیزیکی مشترک استفاده کنند. تاندربولت 3 چهار برابر بیشتر از USB 3.1 پهنای باند دارد و امکان انتقال هم‌زمان دیتا و تصویر را فراهم می‌کند.

اینتل با ادغام‌ تاندربولت در پردازنده، نیاز به استفاده از چیپ جداگانه و پرمصرف را نیز برطرف کرده است. این موضوع باعث می‌شود تولیدکنندگان بتوانند دستگاه‌هایی سبک‌تر و باریک‌تر از گذشته بسازند. همچنین نیاز به استفاده از پورت اختصاصی با آمدن تاندربولت 3 برطرف شده است و از این پس می‌توان تنها از یک پورت USB نوع C برای انتقال تصویر، اتصال USB 3.1، تاندربولت 3 و حتی شارژ کردن دستگاه استفاده کرد.

کریس واکر، نایب‌رئیس بخش پردازش کلاینت اینتل، دراین‌باره می‌گوید:

با ادغام تاندربولت 3 در پردازنده، سازندگان کامپیوتر از این پس می‌توانند دستگاه‌هایی باریک‌تر و سبک‌تر از گذشته با استفاده از تنها یک نوع پورت (USB-C) تولید کنند. برای اولین بار در تاریخ، تمامی پورت‌های کامپیوتر می‌توانند یک شکل داشته باشند. از هر کدام از این پورت‌ها می‌توان برای شارژ‌کردن، انتقال تصویر و متصل‌ کردن دستگاه‌های مبتنی بر تاندربولت و USB استفاده کرد.
تاندربولت 3

دلایل زیادی برای استفاده از تاندربولت وجود دارد. با توجه به اینکه تاندربولت 3 رسما یک PCI Express اکسترنال است، ابزارهای ذخیره‌سازی که توسط آن به دستگاه متصل می‌شوند، سرعتی برابر با فضای ذخیره‌سازی داخلی در اختیار کاربر قرار خواهند داد. با استفاده از تاندربولت 3 می‌توان حتی از کارت‌های گرافیک به‌صورت اکسترنال استفاده کرد.

واکر در پستی وبلاگی درباره‌ی عدم دریافت هزینه برای اعطای مجوز استفاده از تاندبولت 3 این‌گونه توضیح داده است:

اینتل قصد دارد سال آینده مشخصات پروتکل تاندربولت را به‌صورت رایگان و بدون دریافت حق لایسنس در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهد. انتظار می‌رود با انتشار رایگان مشخصات پروتکل تاندربولت، ساخت چیپ‌های مجهز به این تکنولوژی توسط شرکت‌های ثالث افزایش چشمگیری پیدا کند. ما انتظار داریم صنعت توسعه‌ی چیپ شتاب بیشتری بگیرد و طیف وسیع‌تری از دستگاه‌ها برای ایجاد تجربه‌ی کاربری بهتر معرفی شوند.

برنده‌ی اصلی این اقدام اینتل، علاوه بر کاربران، شرکت‌های وسترن دیجیتال و سی‌گیت هستند که از طریق زیرمجموعه‌های خود مانند LaCie و G-Technology، سرمایه‌گذاری عظیمی روی دستگاه‌های مجهز به تاندربولت انجام داده‌اند. باید تا سال آینده منتظر ماند و دید آیا با کاهش هزینه‌های استفاده از تکنولوژی تاندربولت، شاهد فراگیر شدن آن در کامپیوترها و دستگاه‌های الکترونیکی خواهیم بود یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات