تفاوت‌های میان استرس خوب و استرس بد و نحوه‌ی مدیریت آن

دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا تفاوت میان استرس خوب و بد را تشخیص دهید و با راه‌های مدیریت آن در محیط کار آشنا شوید.
تبلیغات

استرس هم مانند بالا رفتن فشار خون یکسری مزایا و معایب دارد. بالا رفتن فشار خون در هنگام ورزش کردن بسیار خوب است زیرا باعث فشار آمدن به بدن و درنتیجه قوی‌تر شدن آن می‌شود. اما بالا رفتن فشار خون زمانی که بدون تحرک در جایی نشسته باشید اصلا خوب نیست و یک تهدید جدی برای سلامتی است.

این موضوع در مورد استرس نیز صادق است. استرس گرفتن قبل از انجام مصاحبه یا ارائه‌ی مطلبی در یک جلسه نشان دهنده‌ی اهمیت دادن شما به آن موضوع است. استرس خوب منجر به افزایش تلاش شما برای رسیدن به اهداف می‌شود. اما استرس بد متفاوت است و معمولا از عدم آمادگی، واگذاری کارها به لحظه‌ی آخر و نگرانی بیش از اندازه ناشی می‌شود. قبل از اینکه استرس بد به سلامتی شما صدمه‌ای وارد کند بهتر است که آن را از طریق انجام دادن کارهای زیر به استرس خوب تبدیل کنید.

stress

۱- فعال باشید

زمانی که احساس کردید استرس و نگرانی تمام وجودتان را فرا گرفته است از جای خود بلند شوید و فعالیت کنید. به بیرون از ساختمان بروید، پیاده‌روی کنید و کمی هوای تازه بخورید. اگر زمان کافی برای ترک کردن ساختمان را ندارید سعی کنید با چند حرکت ورزشی ساده و کششی استرس و تنش را از خودتان دور کنید. فعالیت‌های فیزیکی نه تنها استرس شما را کاهش می‌دهد بلکه هوشیاری شما را نیز بالا می‌برد. این کار همچنین باعث بالا رفتن تمرکز و راحت‌تر صحبت کردن می‌شود. شاید لازم باشد برای انجام این کارها برنامه‌ی زمانی خود را ۵ یا ۱۰ دقیقه جابه‌جا کنید اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد زیرا شادابی و انرژی‌تان را بالا می‌برد.

۲- زودتر از خواب بیدار شوید

گفتن این حرف آسان است اما عمل کردن به آن کمی دشوار است. جالب است بدانید تنها ۳۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شدن می‌تواند کل فعالیت‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد. شما در این مدت زمان اضافه می‌توانید با خیال راحت روزنامه بخوانید، برنامه‌ی مورد علاقه‌ی خود را تماشا کنید، ورزش کنید، مدیتیشن کنید و صبحانه بخورید. داشتن زمان کافی برای رسیدن به محل کار بسیار بهتر از این است که خودتان را با عجله به محل مورد نظر برسانید. این عجله کردن باعث می‌شود تا در کل روز احساس استرس داشته باشید بنابراین بهتر است که صبح‌ها چند دقیقه زودتر از خواب برخیزید و از استرس احتمالی جلوگیری کنید.

to do list

۳- لیست انجام کار داشته باشید

کارهای خود را اولویت‌بندی کنید تا بتوانید آن‌هایی که اولویت بالاتری دارند را شناسایی کرده و زودتر به آن‌ها رسیدگی کنید. ابتدا کارهای خود را بر اساس آسانی، متوسط و سخت بودن دسته‌بندی کرده و سپس بر اساس تاثیرشان آن‌ها را مرتب کنید. زمانی که کارهای خود را یادداشت کنید راحت‌تر می‌توانید منبع استرس را تشخیص داده و به آن رسیدگی کنید. گاهی اوقات با انجام دادن تنها ۲۰ درصد از کارها نزدیک به ۸۰ درصد وظایف شما انجام می‌شود و درنتیجه استرس نیز کاهش پیدا می‌کند.

۴- چشم‌انداز خود را وسیع کنید

روی میز محل کار خود تصویری از زندگی افرادی را بگذارید که پایین‌تر از سطح شما قرار دارند. این کار به شما کمک می‌کند تا زمانی که دچار استرس هستید به این فکر کنید که در دنیا مسائل بسیار مهم‌تری وجود دارد و بسیاری از افراد برای پیدا کردن شغل مناسب یا حتی غذا باید سختی‌های زیادی را متحمل شوند. این کار همچنین احساس انسان‌دوستی را در شما تقویت کرده و باعث افزایش شکرگزاری و درنتیجه بالا رفتن میزان شادی درونی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات