سیستم استاپ/استارت خودکار چیست؟

جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت‌های خودروسازی همواره به دنبال کاهش مصرف سوخت خودروهای خود با روش‌های گوناگون هستند. یکی از این روش‌ها سیستم استاپ/استارت خودکار است.
تبلیغات

اگر به‌تازگی به سراغ خرید یک خودرو رفته باشید، احتمالاً نام سیستم جدید استاپ/استارت از سوی شرکت‌های خودروسازی را خواهید شنید که به گفته‌ی آن‌ها به کاهش مصرف سوخت خودروی شما کمک می‌کند. طرز کار این سیستم نیز ساده است؛ زمانی که در پشت چراغ‌قرمز یا خط عابر پیاده توقف می‌کنید، به قوای پیشرانه احتیاجی نخواهید داشت؛ زمانی هم که پیشرانه‌ی خودرو روشن نباشد، مسلماً سوخت کمتری مصرف می‌کنید؛ اما این سیستم دقیقاً چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، سیستم استاپ/استارت پیشرانه‌ی خودرو را به‌جای درجا کار کردن در حال توقف، خاموش کرده و زمانی که قصد حرکت داشته باشید، به‌سرعت آن را روشن می‌کند. اگر شما در حین رانندگی توقف و حرکت زیادی انجام دهید، میزان آلایندگی خودروی شما کاهش یافته و مصرف سوخت نیز در دوره‌های طولانی‌مدت کم می‌شود. چیزی که برای خودروسازها بیشتر اهمیت دارد، بهبود میانگین کاهش مصرف سوخت است که به فروش بهتر شاسی‌بلندهای بزرگ کمک می‌کند.

سیستم استاپ/استارت

سیستم‌های استاپ/استارت خودکار نیز با چالش‌های مهندسی همراه هستند. سیستم استارت الکتریکی که برای روشن کردن خودروی شما برای چند مرتبه در روز طراحی شده بود، حالا مجبور است تا این کار را هرلحظه و در هر توقف انجام دهد. مشخصاً، یک سیستم استارت که برای ۵۰ هزار بار راه‌اندازی طراحی شده بود، نمی‌تواند ۵۰۰ هزار بار این کار را انجام دهد. ازاین‌رو خودروسازان به سراغ معرفی استارترهای مخصوص با توانایی بالاتر رفتند.

استارت زدن پی‌درپی همچنین به قطعات داخلی موتور نیز آسیب می‌رساند. اکثر تنش‌ها و خوردگی‌های رخ‌داده در پیشرانه‌ها در زمان استارت زدن اتفاق می‌افتند، ازاین‌رو مهندسان دست به طراحی یاتاقان‌های خود روان‌کننده‌ای زده‌اند که در مقایسه با یاتاقان‌های معمولی عملکرد بهتری دارند. قابلیت خود روان‌کنندگی بهتر به این معنی است که پیشرانه در زمان نرسیدن روغن تحت‌فشار به یاتاقان‌ها، کاملاً در محافظت قرار دارد. حتی بدون وجود یاتاقان‌های مخصوص، فناوری روغن موتور به چنان پیشرفتی دست یافته است که تمامی یاتاقان‌ها را با یک لایه‌ی محافظ از روغن به‌منظور جلوگیری از خوردگی پوشش می‌دهد.

سیستم استاپ/استارت

باوجود یک سیستم استاپ/استارت و یک جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک، ترمز گیری قبل از توقف کامل، منجر به خاموش شدن موتور می‌شود. با برداشتن پا از روی پدال ترمز (در برخی سیستم‌ها، با گرداندن فرمان)، موتور مجدداً استارت خورده و زمانی که پای خود را روی پدال گاز قرار دهید شتاب می‌گیرد. در جعبه‌دنده‌های دستی، خلاص کردن دنده و رها کردن پدال کلاچ منجر به خاموش شدن پیشرانه می‌شود؛ گرفتن کلاچ منجر به استارت مجدد شده و خودرو با جا زدن دنده آماده‌ی حرکت می‌شود. پیشرانه‌ی خودرو بستگی به نوع آن، ممکن است با توجه به نیاز سیستم کنترل دما برای گرما یا خنک کاری بیشتر، مجدداً استارت بخورد؛ این سیستم همچنین درصورتی‌که دمای محیط بالا یا پایین‌تر از درجه حرارت مدنظر باشد، خودرو را غیرفعال می‌کند.

آیا این سیستم به صرفه‌جویی در هزینه‌های شما کمک می‌کند؟ به نظر نمی‌رسد؛ اما اگر شما در منطقه‌ای پرترافیک زندگی می‌کنید، طی کردن چند کیلومتر در این مسیرها به ذخیره‌ی سوخت بیشتر در باک کمک کرده و احتمالاً آلایندگی کمتری نیز در پی داشته باشد. مهم‌تر اینکه، نیازی نیست تا نسبت به وارد شدن فشار بیشتر به خودرو در پشت ترافیک نگران باشید؛ این سیستم منطبق با فناوری‌های جدید مهندسی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات