۵ روش مؤثر برای کاهش استرس

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
استرس در کسب‌وکار یکی از عوامل بازدارنده است که باعث می‌شود از میزان کارایی‌ ما کاسته شود؛ اما برای کاهش استرس، چه کارهایی باید انجام داد؟
تبلیغات

گاهی اوقات، اتفاقات باعث می‌شوند که دچار استرس شویم. در چنین حالتی، به مشکلات مختلفی برمی‌خوریم که برای مثال می‌توان به کاهش قدرت تصمیم‌گیری، کاهش اعتمادبه‌نفس، فراموشی و موارد دیگر اشاره کرد.

بعضی از افراد برای برطرف کردن استرس از نوشابه‌های انرژی‌زا، قهوه یا روش‌های دیگر استفاده می‌کنند؛ اما باید گفت این روش‌ها برای طولانی‌مدت جواب نمی‌دهند.

البته یکی از روش‌های توصیه‌شده، رفتن به مسافرت است. فرقی نمی‌کند صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید یا در یک مجموعه بزرگ کار می‌کنید، مسافرت باعث می‌شود برای مدتی از اتفاقات و مسائل کاری دور شوید و میزان استرس ناشی از کار را کاهش دهید.

در نظر داشته باشید که استرس یکی از مسائلی است که هر فردی در طول زندگی آن را تجربه می‌کند. از طرفی کسب‌وکار همراه با استرس است. ساعات کاری زیاد، حقوق کم، تصمیمات سخت، جلب رضایت مشتری و مدیران و موارد دیگر، عامل ایجاد و افزایش استرس هستند.

بر اساس نظرسنجی که توسط سازمان NIOSH انجام شده است، ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان دارای کاری با استرس بسیار بالا هستند و ۲۵ درصد، کارشان را عامل اصلی ایجاد استرس در زندگی می‌دانند.

البته نباید از استرس به‌عنوان یک محدودیت یاد کنید. شما می‌توانید با یافتن راه‌حل مناسب، استرس را کاهش دهید و بر آن غلبه کنید. همچنین باید عواملی را بیابید که باعث افزایش استرس می‌شوند. این عوامل می‌توانند روحی، فیزیکی یا احساسی باشند و باعث ایجاد اضطراب، دمدمی‌مزاج شدن و رفتارهای عجولانه شوند.

سازمان AIS تحقیقی انجام داده  است که ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان در آن، حجم زیاد کاری را عامل اصلی استرس دانسته‌اند. ۲۸ درصد به مشکلات ناشی از نبود تعامل در محیط کار و ۲۰ درصد به نبود تعادل در زندگی کاری و زندگی شخصی اشاره کرده‌اند. ۶ درصد از شرکت‌کنندگان، نبود امنیت کاری را عامل اصلی استرس دانسته‌اند.

در هر صورت باید گفت استرس را نمی‌توان یک محدودیت تعریف کرد. شما می‌خواهید در کاری که انجام می‌دهید بهترین عملکرد را داشته باشید و تفکر اینکه به مشکل بر خواهید خورد، باعث ایجاد استرس می‌شود. برای اینکه با استرس مقابله کنیم، می‌توانیم از نظرات صاحبان کسب‌وکارهای موفق استفاده کنیم. در ادامه به مواردی می‌پردازیم که مدیران موفق برای مدیریت استرس به ما توصیه کرده‌اند

وظایف را ساده‌تر کنید

مقاله کسب و کار

در یک روز شلوغ کاری که باید در چند قرار ملاقات شرکت کنید، پاسخ ایمیل‌ها را بدهید و وظایف زیادی نیز به شما محول شده است، ساده‌تر کردن برنامه کاری بسیار سخت به نظر می‌رسد. برای شروع می‌توان به اولویت‌بندی پرداخت و ابتدا بر کار مهم‌تر تمرکز کرد.

بیل گیتس، مؤسس مایکروسافت گفته است:

توانایی اینکه کارها را اولویت‌بندی کنید و به مسائل مهم‌تر مشغول شوید و قدرت تفکر بالایی داشته باشید، یک گونه‌ی خاص از خردمندی است.

همان‌طور که در گفته بیل گیتس می‌توان مشاهده کرد، بهترین راه اولویت‌بندی موفق‌تر کارها این است که «هوشمندانه فکر کنید، نه اینکه سخت‌تر کار کنید

زمانی که وظایفتان را هوشمندانه انجام دهید، می‌توانید آن‌ها را ساده‌تر کنید. نیاز ندارید در تمام امور اداری و کارها شرکت کنید. در نظر داشته باشید که عضوی از یک تیم هستید و اعضای تیمتان می‌توانند در انجام امور مختلف به شما کمک کنند یا انجام وظایفی را بر عهده بگیرند.

بر موضوع مهم تمرکز کنید

افزایش مهارت خلاقیت در کسب و کار

یکی از مسائلی که به‌راحتی باعث ایجاد استرس می‌شود، افزایش حجم کارهایی است که باید انجام شوند یا مشکلی که نمی‌توان آن را حل کرد. در چنین شرایطی، هر فردی ممکن است دچار استرس شود و برخوردهای پرخاشگرانه‌ای با اطرافیانش انجام دهد.

زمانی که دچار چنین شرایطی شدید، کافی است از خود بپرسید کدام‌یک از وظایفتان اهمیت بیشتری دارد؟ زمانی که به پاسخ رسیدید، ربر آن وظایفی متمرکز شوید که اهمیت بیشتری دارند. ریچارد برنسون، بنیان‌گذار گروه ویرجین در این باره گفته است:

اگر من ویرجین را از دست بدهم به جای دیگری می‌روم و کارم را از نو شروع می‌کنم؛ اما اگر یکی از اعضای خانواده‌ام دچار عارضه‌ای شود، آنجا است که به مشکل برخورده‌ام.

درواقع وقتی مشکل بزرگی را که پیش روی شما قرار دارد، برطرف می‌کنید؛ از میزان استرستان کاسته می‌شود و می‌توانید با انرژی مثبت به سمت انجام کارهای سبک‌تر بروید.

کنترل شرایط را به دست بگیرید

کسب و کار

طبیعتا در کسب‌وکارتان با مواقعی مواجه می‌شوید که حجم کاری بالا است، لیست بلندبالایی از وظایف به شما محول شده و در شرایطی قرار گرفته‌اید که نمی‌توانید از پس آن‌ها بربیایید. برای رهایی از این وضعیت، بهترین کار به دست گرفتن کنترل شرایط است.

اگر با شمار زیادی از وظایف روبه‌رو شده‌اید و هر یک دارای اهمیت یکسانی هستند، بهتر است از اولین وظیفه‌ی پیش رو شروع کنید. تنها آن وظیفه را انجام دهید و به موضوعات دیگر فکر نکنید.

تمرکز کمتر بر مسائل مختلف، باعث می‌شود کنترل شرایط را به دست بگیرید و پس از انجام یک وظیفه به سراغ وظیفه بعدی بروید. جف بزوس، مدیرعامل کمپانی آمازون گفته است:

استرس زمانی ایجاد می‌شود که می‌توانید کنترل موضوعی را به دست بگیرید، اما اقدام نمی‌کنید. من زمانی که به مشکلی بربخورم، با تماس تلفنی یا ایمیل تیمم را از شرایط باخبر می‌کنیم. همین امر باعث می‌شود استرس من به حد قابل توجهی کاهش یابد.

استراحت کنید

مقاله کسب و کار / استراتژیست کسب و کار

گاهی اوقات نیاز دارید که کمی استراحت کنید و دوباره کارتان را از سر بگیرید. در آن لحظه شرایطی تجربه می‌کنید که میزان استرس شما را بالا می‌برند و نمی‌توانید به‌درستی فکر کنید و تصمیم بگیرید.

شاید بعضی از مدیران کسب‌وکار در برابر فشار کاری تحمل بالایی داشته باشند؛ اما باید در نظر داشته باشید که اگر شرایط بر شما غلبه کنند، به مشکل بر خواهید خورد. این مشکلات از میزان خلاقیت شما می‌کاهد و نمی‌توانید عملکرد مناسبی داشته باشید.

درواقع ۹۰ درصد مدیرانی که در نظرسنجی سازمان CCL شرکت کرده بودند، گفتند راه‌حل آن‌ها برای از بین بردن استرس، دور شدن فیزیکی و فکری از منبع ایجاد استرس است.

سوزان وویچیتسکی، مدیرعامل یوتیوب در این مورد گفته است:

گاهی اوقات لازم است دست از کار بکشید. من به این نتیجه رسیده‌ام که با انجام این کار، می‌توان به تفکرات و راه‌حل‌های مفید در مورد مسائل مختلف رسید.

برای آینده برنامه‌ریزی کنید

مقاله کسب و کار

ما می‌دانیم در هر روز هفته قرار است چه کاری انجام دهیم. به همین علت برنامه‌ریزی برای انجام کارها باعث می‌شود از میزان استرس کاسته شود. یک روز از هفته را برگزینید و سپس برنامه کاری خود تا هفته بعد را مشخص کنید. شما با این کار می‌توانید تمام وظایف و کارهایی را که باید در طول هفته انجام دهید، مشخص کنید و از قبل برای انجامشان آماده باشید.

طبیعتا زمانی که مضطرب باشیم، نه‌تنها عملکردمان به مشکل برمی‌خورد بلکه بر همکارانمان نیز تأثیر بدی می‌گذاریم. سازماندهی، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی هر یک از وظایف می‌تواند بهترین استراتژی برای مدیریت کارها باشد. با کاهش استرس نه‌تنها به بهبود عملکردتان کمک کرده‌اید بلکه تأثیر مثبتی نیز بر محیط کاریتان گذاشته‌اید.

جک دورسی، مدیرعامل توییتر گفته است:

هرچه به کارهای خود آهنگ و نظم بهتری بدهید و با برنامه‌ریزی درست پیش بروید، بیشتر می‌توانید از میزان استرس بکاهید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات