بازگشت زنوو؛ با ابرخودروی TS1 GT

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
درحالی‌که سال ۲۰۰۹ شرکت زنوو با عرضه‌ی سوپراسپرت ST1 یک شبه تیتر اول صنعت خودروی دنیا را به خود اختصاص داد، خیلی زود هم فراموش شد. اما حالا با دست پر بازگشته و TS1 GT را معرفی کرده است.
تبلیغات

یک کارگاه به ظاهر ساده‌ با کم‌تر از ۳۰ نفر پرسنل در کشور سردسیر دانمارک را تصور کنید که ۷۵ کیلومتر هم با پایتخت آن فاصله دارد. مطمئنا کنار آمدن با این واقعیت که این کارگاه خودرویی قابل مقایسه با بوگاتی ویرون بسازد مشکل است، اما واقعیت دارد و آن‌ها مدل ST1 را که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ با موتور ۶.۸ لیتری ۸ سیلندر خود ۱۱۰۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و ظرف ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید در چنین مکانی عرضه ساختند. درحالی‌که مدل دست‌ساز ST1 در تست‌های مختلف توسط کارشناسان خودرو، مثل آزمون مجریان برنامه تاپ‌گیر چندان خوش‌شانس نبود و حتی پس از لحظاتی آتش گرفت، برای صاحبان شرکت زنوو (Zenvo) موفقیتی تجاری به همراه داشت و آن‌ها توانستند همه‌ی ۱۵ دستگاه تولید محدودی که پیش‌بینی کرده بودند را به قیمت ۹۰۰ هزار دلار به فروش برسانند.

زنوو TS1

هرچند کسی از دانمارکی‌ها توقع ساخت یک ابرخودروی هزار اسب بخاری را نداشت و به نظر می‌رسید مدیران زنوو شرکت‌ خود را تعطیل کرده باشند، آن‌ها به تازگی نوید حضور در نمایشگاه خودروی ژنو و عرضه یک مدل تازه به نام TS1 GT را داده‌اند که ۱۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور خواهد داشت. آن‌ها همچنین قرار است از مدرن‌ترین نسل جعبه‌دنده‌های دنیا، موسوم به داگ‌باکس (Dog Box) استفاده کنند که با فناوری چرخ‌دنده‌های حلزونی (helical-cut gears) کار می‌کند و سرعت تعویض دنده‌ها را به ۴۰ میلی‌ثانیه کاهش می‌دهد.

گیربکس ۷ سرعته‌ی پدال شیفتر در TS1، با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵.۸ لیتری که نام سازنده‌ی آن فاش نشده، هماهنگ خواهد بود که دارای دو سوپرشارژر همراه با اینترکولر است. شنیده شده که این خودرو نهایت سرعت ۴۰۲ کیلومتر در ساعت را به دست می‌آورد ولی به سرعت ۳۷۵ کیلومتر درساعت محدود شده تا امنیت سرنشینان آن افزایش یابد. زنوو ادعا کرده است که این مدل جدید ظرف ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

زنوو TS1

در نمای ظاهری ما با نوعی فیس‌لیفت از مدل قبلی مواجه هستیم که به خوبی در بحث آیرودینامیک تقویت شده و در بخش‌های خاصی مثل سپر، کاپوت جلو، سقف و رکاب از فیبر کربن استفاده کرده است. خطوط حجم‌دهنده بسیار هنرمندانه شخصیت تهاجمی این ابرخودرو را تقویت کرده و خصوصا در نمای جانبی زیبایی خاصی به آن بخشیده است. در معدود تصاویری که منتشر شده، رینگ‌های اسپرت هم‌رنگ بدنه با لاستیک‌های میشلن دیده می‌شوند که پره‌هایی بسیار باریک و جذاب دارند. این چرخ‌ها ۱۹ اینچ در جلو و ۲۰ اینچ در عقب خواهند بود. از سویی دیگر به نظر می‌رسد بالچه‌ی عقب ثابت باشد و مثل رقبای قدر زنوو ازجمله کونیگزگ و بوگاتی، قابلیت تغییر زاویه با توجه به فشار هوا و سرعت را ارائه نکند. ارتفاع کف این خودرو از سطح زمین ۱۶ سانتیمتر است که می‌توان برای حضور در پیست، آن را به ۱۱ سانتیمتر کاهش داد. طول این خودرو ۴.۶۶۵ متر، عرض ۲.۰۴ متر و ارتفاع سقف آن در شرایط استاندارد ۱.۲۰ متر خواهد بود.

زنوو TS1

طراحی این خودرو را مانند مدل قبل، آقای کریستین برنت (Christian Brandt) به انجام رسانده است که سابقه‌ی حضور در آلفارومئو را دارد. او طرح خود را الهام گرفته از شیری می‌داند که برای حمله به طعمه‌ی خود خیز برداشته و آماده حمله است. از سویی دیگر آقای برنت، طراحی لکسوس LFA را تحسین می‌کند، در حالیکه فرم بدنه‌ی خودروی قبلی آن‌ها شباهت زیادی به سوپراسپرت لکسوس داشت و این مدل ژاپنی، یک سال بعد از ابرخودروی زنوو رونمایی شد.

قیمت TS1 GT هنوز رسانه‌ی نشده است، اما تولید آن مثل مدل قبلی، محدود به ۱۵ دستگاه خواهد بود. با توجه به شرایطی که کلاس خودروهای دست‌ساز با آن روبرو است و سازندگانی که حالا تعدادشان هر روز بیشتر می‌شود و حتی از مکزیک و لبنان هم اعلام موجودیت می‌کنند، می‌توان به این نتیجه رسید که خودروی جدید زنوو هم مانند مدل قبلی، قیمتی کمتر از یک میلیون دلار داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات