پیش‌بینی عبور سن امید به زندگی از ۹۰ سال

پنج‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند با افزایش کیفیت زندگی، مردم بیشتر نقاط جهان شاهد رشد سن امید به زندگی در سال‌های آینده خواهند بود.
تبلیغات

تحقیق جدیدی در زمینه‌ی پیش‌بینی امید به زندگی با تمرکز بر ساکنان ۳۵ کشور صنعتی از سراسر جهان انجام شده است که نشان می‌دهد ساکنان این ۳۵ کشور در آینده طول عمر بیشتری نسبت به زمان کنونی خواهند داشت. یکی از نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد زنان کره جنوبی در سال ۲۰۳۰ امید به زندگی بالای ۹۰ سال را تجربه خواهند کرد.

از نظر آماری امید به زندگی به سنی گفته می‌شود که برای زنده ماندن یک انسان تازه متولدشده در نظر گرفته می‌شود. به‌صورت کلی هرچه شاخص‌های بهداشتی و درمانی یک جامعه بهتر باشد، امید به زندگی نیز بیشتر است؛ به‌طوری که می‌توان امید به زندگی را شاخصی برای پیشرفت یک کشور دانست. عوامل مختلفی ممکن است این عدد را تحت تأثیر قرار دهند؛ تغذیه، مصرف دخانیات و مواد مخدر،‌ میزان مرگ و میر کودکان در سال اول تولد، دسترسی به امکانات پزشکی و تصادفات از جمله مواردی هستند که به‌صورت مستقیم بر این شاخص تأثیر می‌گذارند.

یک تیم تحقیقاتی از امپریال کالج لندن با همراهی سازمان بهداشت جهانی این پژوهش‌ را با بهره‌گیری از ۲۱ مدل مختلف انجام داده‌ است. دانشمندان به کمک نتایج این تحقیقات امید به زندگی ساکنان نقاط مختلف جهان را در سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی کرده‌اند. امید به زندگی زنان در تمام جوامع بیشتر از مردان است و پیش‌بینی می‌شود این مسئله در سال ۲۰۳۰ نیز به قوت خود باقی بماند.

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما هنوز به‌صورت دقیق دلیل تفاوت امید به زندگی در زنان و مردان مشخص نیست، با این حال پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با گذشت زمان این تفاوت کمتر شود. نرخ بالاتر تصادفات، عادات زندگی و بیشتر بودن بیماری‌های قلبی و عروقی در مردان، مواردی هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان عامل این تفاوت نام برد. پروفسور مجید عزتی، از امپریال کالج لندن در این مورد می‌گوید:

مردها عموما سبک زندگی ناسالم‌تری نسبت به زنان دارند؛ به همین دلیل طول عمر کوتاه‌تری خواهند داشت. مصرف سیگار و مشروبات الکلی در مردان بیشتر است و تعداد کشته‌های سوانح رانندگی نیز در بین آن‌ها بالاتر است. بهبود سبک زندگی مردان و شبیه شدن سبک‌های زندگی‌، نزدیک شدن امید به زندگی دو جنس را به همراه خواهد داشت.

زنان در کره‌ی جنوبی هم‌اکنون با امید به زندگی ۸۵.۸ سال، بالاتر از زنان فرانسوی قرار دارند؛ با این حال پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ کره‌ی جنوبی بالاترین امید به زندگی را داشته باشد. زنانی که در ۱۵ سال آینده در کره‌ی جنوبی به دنیا می‌آیند، ۵۷ درصد شانس تجربه‌‌ی امید به زندگی ۹۰.۸ سال خواهند داشت. این برای نخستین بار در تاریخ است که امید به زندگی از مرز ۹۰ سالگی می‌گذرد. مردان کره‌‌ی جنوبی اکنون با امید به زندگی ۷۹.۳ سال وضعیت مناسبی دارند. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۸۴.۱ سال (بیشترین عدد پیش‌بینی‌ شده برای مردان) برسد. همچنین مردان استرالیای با ۸۴ سال سن رتبه دوم در امید به زندگی مردان را در سال ۲۰۳۰ خواهند داشت.  

امید به زندگی زنان ژاپنی با ۸۸.۵ سال در سال ۲۰۱۶ بیشتر از زنان دیگر نقاط جهان است؛ با این حال پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند در سال ۲۰۳۰ این میزان به ۸۸.۴ کاهش پیدا خواهد کرد و زنان فرانسوی با امید به زندگی ۸۸.۶ از ژاپن پیشی خواهند گرفت. در سال ۲۰۱۶، امید به زندگی در مردان ژاپنی ۸۱.۷ سال گزارش شده است.

دانشمندان این جهش در امید به زندگی را با بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی، افزایش تحصیلات، بهبود مواد غذایی و دسترسی به امکانات درمانی مرتبط می‌دانند. طی پانزده سال آینده در بیشتر کشورهای مورد بررسی شاهد رشد امید به زندگی خواهیم بود؛ اما نکته‌ی جالب توجه در نتایج تحقیقات، رشد اندک این شاخص در ایالات متحده‌ی آمریکا است، به‌طوری‌ که پیش‌بینی می‌شود امید به زندگی زنان و مردان به ترتیب به ۸۳.۳ و ۷۹.۵ سال (در حال حاضر به ترتیب ۸۲.۱ و ۷۷.۵) برسد. این اعداد تقریبا مشابه با کشورهایی مانند مکزیک و کرواسی است.

افزایش امید به زندگی، به‌خصوص در کشورهایی که نرخ تولد در آن‌ها رو به افول است، نوید جامعه‌ای کهن‌سال را در آینده می‌دهد. مسئولان این کشورها باید به فکر بهبود سلامتی و سیستم درمانی برای برطرف کردن نیازهای درمانی این جامعه‌ی کهن‌سال باشند. در دهه‌های گذشته، رسیدن سن امید به زندگی به ۸۵ سال بعید به نظر می‌رسید. بالاترین رکورد عمر انسان متعلق به جین کلمنت با ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز است؛ اما به نظر نمی‌رسد شاهد رشد میانگین امید به زندگی تا این میزان باشیم. ولی پروفسور عزتی با این مسئله موافق نیست. او می‌گوید:

ما به‌کرات شنیده‌ایم که رشد میانگین امید به زندگی در حال رسیدن به بالاترین حد ممکن است. حتی اگر افزایش امید به زندگی محدودیتی داشته باشد، من معتقدم فاصله‌ی زیادی تا رسیدن به آن داریم.

نتایج کامل این تحقیقات در نشریه‌ی لنست به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات