سرمایه‌ گذاری مشترک هوندا و هیتاچی برای ساخت و توسعه موتورهای الکتریکی

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هوندا از سرمایه‌گذاری مشترک خود با هیتاچی برای ساخت پیشرانه‌های الکتریکی خبر داد. رقم این سرمایه‌گذاری مشترک ۴۴.۵ میلیون دلار اعلام شده است.
تبلیغات

هوندا موتور قصد دارد فروش جهانی خودروهای الکتریکی خود تا پایان سال ۲۰۳۰ را به دوسوم مجموع تولیداتش برساند. این شرکت به‌تازگی اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت سیستم‌های خودرویی هیتاچی، به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی موتورهای الکتریکی خود، برای خودروهای آینده کرده است.

۵۱ درصد از سهام این شرکت جدید که در ماه جولای (تیرماه ۱۳۹۶) راه‌اندازی می‌شود، در اختیار هیتاچی است و ۴۹ درصد باقی‌مانده در مالکیت هوندا قرار دارد. گفته می‌شود رقم سرمایه‌گذاری در این طرح مشترک ۴۴.۵ میلیون دلار است. این شرکت هنوز نام مشخصی ندارد؛ اما مقر آن در ژاپن خواهد بود.

با این سرمایه‌گذاری، برخی از موتورهای تولیدی شرکت هیتاچی در واحدهای کنتاکی و چین در کارخانه‌ی جدید تولید خواهند شد. هدف از این کار، پاسخ به تقاضای فزاینده برای خودروهای الکتریکی در آن بازارها خواهد بود.

به نظر می‌رسد هوندا استراتژی سنتی خود مبنی بر همکاری‌ نکردن با سایر شرکت‌ها را کنار گذاشته و به دنبال شرکای جدیدی برای تأمین هزینه‌های فزاینده‌ی تکنولوژی‌های آینده است. به‌علاوه با اجرایی‌ شدن قوانین جدید آلایندگی خودروها و استانداردهای ایمنی، هزینه‌های تولید پیشرانه‌های کم‌مصرف و سیستم‌های جلوگیری از تصادف بالا رفته و خودروسازان را مجبور به تقسیم سرمایه‌گذاری‌ها کرده است.

موتور الکتریکی هوندا

یافتن یک منبع خارجی برای ساخت پیشرانه‌های الکتریکی، خیال بخش تحقیق و توسعه‌ی هوندا برای تولید داخلی چنین موتورهایی را راحت می‌کند. درنتیجه این بخش که روزگاری از افتخارات هوندا بود، به‌تدریج جمع‌آوری می‌شود.

هوندا در حال حاضر پیشرانه‌های خود را تولید می‌کند؛ درحالی‌که این خودروساز ژاپنی بیشتر مسئولیت ساخت موتورها را به هیتاچی محول می‌کند، این انتظار وجود دارد که هوندا همچنان تولید برخی از موتورهای خود را ادامه دهد. یکی از این موتورها قرار است در خودروی پیل سوختی هوندا به کار رود.

هوندا تنها خودروساز مطرح ژاپنی است که تابه‌حال یک شریک راهبردی نداشته یا با رقبای هم‌وطن خود همکاری مشترک نکرده است. همکاری با سایر تأمین‌کنندگان راهی برای دستیابی به فناوری‌های جدید و درعین‌حال حفظ استقلال مجموعه است.

این توافق در روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن ۱۳۹۵) از سوی تاکاهیرو هاچیگو، مدیرعامل هوندا و هیدآکی سکی، رئیس شرکت سیستم‌های خودرویی هیتاچی اعلام شد. شرکت سیستم‌های خودرویی هیتاچی در ساخت سیستم‌های ایمنی، الکترونیکی، تولید باتری و موتور تخصص دارد و در میان ۱۰۰ شرکت برتر دنیا در این زمینه، رتبه‌ی ۲۶ را دارد.

هوندا کلاریتی

مدیرعامل هوندا می‌گوید:

این پیشرانه‌ها قابلیت استفاده در خودروهای هیبریدی شارژی، هیبریدی استاندارد و خودروهای الکتریکی دارند. هوندا در حال معرفی خودروهای کاملاً الکترونیکی و شارژی از مدل کلاریتی (Clarity) در آمریکا در سال جدید است؛ اما به نظر نمی‌رسد پیشرانه‌های جدید آماده‌ی نصب روی چنین خودروهایی باشند.افزایش هزینه‌ی سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت، با توجه به حجم تولید و هزینه‌ی ساخت واحدها، دلیل اصلی همکاری با هیتاچی است.

هاچیگو در پایان از هرگونه اظهار نظر در مورد زمان ورود موتورهای جدید به بازار یا مقیاس هدف این سرمایه‌گذاری خودداری کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات