احتمال ارزش‌ گذاری ۵۰ میلیارد دلاری شیائومی و عرضه‌ اولیه سهام در سال 2018

شیائومی خود را برای عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آماده می‌کند از این رو بحث ارزش این کمپانی بیش از هر زمان دیگری رسانه‌ای شده است.

تبلیغات

شیائومی که روزگاری به عنوان ارزشمندترین استارتاپ جهان به شمار می‌رفت به دنبال عرضه‌ی اولیه سهام خود در هنگ‌کنگ است. طبق گزارش منابع آگاه، شیائومی در حال مذاکره با بانک‌های سرمایه‌گذار در مورد عرضه‌ی اولیه‌ سهام خود با ارزشی بیش از ۵۰ میلیارد دلار است؛ این میزان حتی از ارزش‌گذاری ۴۶ میلیارد دلاری شیائومی در سال ۲۰۱۴ نیز بیشتر است. طبق گزارش این منابع، سهام شیائومی در زمانی نامشخص در سال آینده‌ی میلادی عرضه‌ی عمومی خواهد شد.

شیائومی مسیر پر فراز و نشیبی را پیش رو دارد؛ این شرکت زمان کوتاهی بزرگ‌ترین سازنده‌ی گوشی‌ هوشمند در چین بود با این حال جایگاه این شرکت به رقبایی همچون هواوی، ویوو و اوپو واگذار شده است و همین مساله برخی سرمایه‌گذاران را دچار تردید کرده است. سرمایه‌گذاران همچنین نسبت به مدل کسب‌و‌کار شیائومی نیز احساس نگرانی می‌کنند. شیائومی با وجود تولید محصولات متنوع هنوز از نظر اکوسیستم نرم‌افزاری مشابه بزرگانی همچون اپل و گوگل عمل نمی‌کند.

لی جون شیائومی

شیائومی در ماه‌های اخیر و پس از شکست در مقابل رقبای داخلی مانند هواوی، اوپو و ویوو کمی از قوای گذشته‌ی خود را باز یافته است. شیائومی سرمایه‌گذاری بزرگی را روی عرضه‌ی محصولاتش به صورت خرده‌فروشی در هند کرده است؛ شیائومی امیدوار است به زودی سامسونگ بازار هند را پشت سر بگذارد. بد نیست بدانید بازار هند سریع‌ترین رشد در بین بازارهای گوشی‌ هوشمند را دارد، از این رو موفقیت در آن برای شرکت‌ها مهم و حیاتی است. هواوی همچنین اخیرا به بازار اسپانیا وارد شده است و امید زیادی به موفقیت در آن دارد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن عرضه‌ی اولیه، شیائومی به سرمایه‌ای ۵ میلیارد دلاری برای گسترش فعالیت‌های خود دست پیدا خواهد کرد. لی جون مدیرعامل شیائومی در کنفرانس جهانی اینترنت در مورد گسترش بازار این کمپانی می‌گوید:

ما به دنبال انتقال ایده‌های کسب‌وکار خود به دیگر کشورها هستیم. رسیدن به جایگاه نخست در بازار هند معجزه‌‌ای است که هواوی تنها پس از سه سال محقق کرده است.

لی جون و کایلین هانگ، سخنگوی شیائومی سخنی از عرضه‌ی اولیه و زمان آن به میان‌ نیاورده‌اند با این حال گزارش‌های پیشین نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ را برای عرضه‌ی اولیه سهام این غول چینی اعلام کرده‌اند.

شیائومی همچنین سرمایه‌گذاری زیادی روی بخش فروش آفلاین کرده است که با رویه‌ی پیشین این کمپانی در تمرکز روی فروش آنلاین متفاوت است. بازاریابی دهان به دهان و استفاده از شبکه‌های اجتماعی اصلی‌ترین استراتژی Xiaomi برای فراگیر کردن محصولاتش به شمار می‌رود بنابراین ورود جدی شیائومی به فروش آفلاین، قلمروی جدیدی را پیش روی این شرکت قرار خواهد داد.

در پایان باید گفت این عرضه‌ی اولیه ممکن است کمک بزرگی به گسترش فعالیت‌های شیائومی در کشورهای دیگر به خصوص در بازارهای نوظهوری همچون روسیه و اندونزی بکند. در صورت افزایش بیشتر سرمایه‌ی شیائومی ممکن است این غول چینی فکر حضور جدی در بازار آمریکا را در ذهن بپروراند.

نظر شما در مورد رشد شیائومی چیست؟ آیا اقدام شیائومی برای عرضه‌ی اولیه سهامش در زمان مناسبی صورت می‌گیرد؟

مقاله های مرتبط

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده