هسل بلاد X1D و زایس Otus 85mm؛ عالی‌ترین ترکیب دوربین و لنز

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
عکاسی به‌ نام مت گرینجر با استفاده از لنز Zeiss Otus 85mm روی دوربین Hasselblad X1D، قدرت این لنز و دوربین گران‌قیمت را درکنار هم بررسی می‌کند.
تبلیغات

شرکت سوئدی هسل‌بلاد، یکی از شرکت‌های سازنده‌ی دوربین‌‌ مدیوم فرمت در صنعت عکاسی است که به‌ دلیل ساخت دوربین‌های کلاسیک از زمان جنگ‌جهانی دوم شهرت دارد. دوربین‌های این شرکت به‌دلیل کیفیت فوق‌العاده بالا، بسیار گران هستند. شرکت آلمانی زایس نیز یکی از بهترین سازنده‌های لنز دوربین است که لنز‌های آن به‌دلیل کیفیت مرغوب، قیمت بسیار بالایی دارند.

عکاسی به‌ نام مت گرینجر با بررسی دوربین ۸۰۰۰ دلاری هسل‌بلاد X1D و لنز ۴۵۰۰ دلاری زایس Otus 85mm، که هر کدام در نوع خود بهترین کیفیت را ارائه می‌دهند، قصد دارد کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دوربین و لنز را بررسی کند. وی در این ویدئوی ۱۱ دقیقه‌ای نشان‌ می‌دهد که این ترکیب لنز و دوربین بسیار قدرتمند، چه توانایی بالایی دارند.

وب‌سایت معروف dxomark در تست اخیر خود، به دوربین Hasselblad X1D امتیاز ۱۰۲ اعطا کرده است؛ بالاترین امتیازی که در طول تاریخ به یک دوربین داده شده است.

لنز ۸۵ میلی‌متری Otus، دارای «شاتر برگی (Leaf Shutter)» در داخل لنز است؛ به این معنا که می‌تواند تا سرعت ۱/۱۰۰۰ ثانیه با فلش دوربین همگام شود، درحالی‌که شاتر مکانیکی خود دوربین تا سرعت ۱/۲۵۰ ثانیه توانایی همگام شدن با فلش دارد. علاوه‌بر این، لنز ۸۵ میلی‌متری Otus که برای حسگر‌ ۳۵ میلی‌متری DSLR-های فول فریم ساخته شده است، نور را به‌طور‌ کامل روی سطح حسگر بزرگ‌تر دوربین مدیوم‌فرمت هسل‌بلاد پخش می‌کند. این دو قابلیت، از لنز Otus و دوربین X1D ترکیب جالبی می‌سازد.

دوربین Hasselblad X1D و لنز Zeiss Otus 85mm

گرینجر می‌گوید:

لنز Otus فوق‌‌العاده عالی است. به‌دلیل پخش کامل نور روی حسگر، عکس‌های گرفته‌شده در تمام قسمت‌ها، شارپ هستند و پدیده‌ی «وینیتینگ (Vignetting)» رخ نمی‌دهد.

با استفاده از قابلیت «Focus Peaking» دوربین X1D، می‌توان با دقت فوکوس را تنظیم کرد. وقتی که این قابلیت چشم سوژه را رنگی می‌کند، به این معنا است که نقاط رنگی‌شده در فوکوس هستند؛ البته گرینجر معتقد است که این قابلیت هنگام استفاده از لنز‌های دیگر، همیشه درست کار نمی‌کند.

عمق میدان این لنز به‌دلیل گشودگی بالای دیافراگم f/۱.۴، بسیار کم است؛ به‌طوری که جزئیات پس‌زمینه کاملا محو می‌شوند. این لنز انتخابی خوب برای افرادی است که می‌خواهند تُن‌های صورت نرم و لکه‌های آن ناپدید شود.

در انتها نگاهی به عکس‌های گرفته‌شده با این دوربین و لنز می‌اندازیم.

نمونه عکس گرفته شده با دوربین Hasselblad X1D و لنز Zeiss Otus 85mm
نمونه عکس گرفته شده با دوربین Hasselblad X1D و لنز Zeiss Otus 85mm
نمونه عکس گرفته شده با دوربین Hasselblad X1D و لنز Zeiss Otus 85mm
نمونه عکس گرفته شده با دوربین Hasselblad X1D و لنز Zeiss Otus 85mm

به نظرشما این لنز و دوربین بهترین ترکیب موجود در بازار هستند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات