آغاز صدور پلاک تاریخی برای خودروهای کلاسیک

رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز تحویل پلاک تاریخی به وسایل نقلیه با سابقه‌ی تاریخی و همچنین، عضویت نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کمیسیون‌های FIA خبر داد.

 علی‌اصغر مونسان، رئیس روابط‌ عمومی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گفت:

صدور پلاک تاریخی برای وسیله‌های نقلیه تاریخی از سوی دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی آغاز شده و هم‌اکنون ۷۰۰ دستگاه خودرو در انتظار کارشناسی پلیس راهور ناجا هستند. با معرفی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به‌عنوان دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، در یک ماه گذشته برای ۴۱ دستگاه وسیله نقلیه که دارای ارزش تاریخی هستند، پلاک صادر و به مالکان آن‌ها تحویل داده شده است. همچنین ۴۷ خودرو برای دریافت پلاک به پلیس راهور معرفی شده‌اند. از میان حدود دو هزار خودرویی که تاکنون در سایت دبیرخانه به آدرس www.icvc.taci.ir ثبت‌ نام کرده‌اند، بیش از ۳۰۰ دستگاه خودرو مورد کارشناسی اولیه قرار گرفته‌اند.

classic car suv

او درباره فرآیند تصویب و پلاک‌گذاری خودروهای تاریخی، اظهار کرد:

در این زمینه چند گروه کارشناس با دبیرخانه همکاری می‌کنند؛ یک گروه کارشناسانی که خودروهای تاریخی را بررسی می‌کنند، کارشناسانی از ناجا و گروه دیگر کارشناسانی که در کارگروه وسیله‌های نقلیه تاریخی اسناد را مورد بررسی قرار می‌دهند. بعد از اتمام کار، این اسناد در قالب صورتجلسه و تأییدیه همراه با شناسه میراث‌ فرهنگی، از طریق سازمان متبوع به پلیس راهور ارائه می‌شود. در پایان فرآیند، پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به صدور پلاک برای این خودروها اقدام می‌کند. روند صدور پلاک تاریخی با کمیت و کیفیت در حال انجام است و از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشکلی وجود ندارد.

رئیس مجمع کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره مزایای اجرای طرح صدور پلاک تاریخی برای خودروهای بالای ۲۵ سال، گفت:

 قرار بر این است که با صدور این پلاک‌ها، از خودروهای تاریخی به‌عنوان اشیایی ارزشمند صیانت و حفاظت شود و افزون بر حفاظت اصولی، از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و رالی‌های گردشگری، این خودروها به یکی از جاذبه‌های بصری و میراثی تبدیل شوند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یادآور شد:

کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۹ تشکیل شد تا خودروهای ارزشمند و تاریخی پس از بررسی از سوی کارشناسان دبیرخانه متشکل از اعضای سازمان میراث‌فرهنگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط‌زیست، وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی حفظ شوند. همچنین با توجه به اینکه مسئولیت دبیرخانه این کارگروه بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است، مرجع رسمی انتشار اخبار این حوزه بر عهده سایت دبیرخانه، مستقر در کانون خواهد بود.

classic car suv

او سپس از عضویت نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کمیسیون‌های بین‌المللی تاریخی FIA، معلولیت و قابلیت دسترسی FIA و شورای گمرکی اتحادیه بین‌المللی جهانگردی و فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA)، خبر داد و گفت:

در کمیسیون بین‌المللی تاریخی (CHI)، نمایندگان کلوپ‌های اتومبیلرانی و جهانگردی از ۲۴ کشور عضو FIA به همراه نماینده فدراسیون بین‌المللی خودروهای تاریخی (FIVA) حضور دارند. این کمیسیون مسئولیت بررسی وضعیت خودروهای تاریخی در کشورها و ارائه پیشنهاد به‌منظور شناسایی، نگهداری و استفاده از این خودروها را برعهده دارد و نتایج کار آن مستقیماً به سنای FIA گزارش می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه درباره عضویت نماینده کانون در کمیسیون معلولیت و قابلیت دسترسی، توضیح داد:

هدف این کمیسیون ارائه رهنمودها به رئیس و شوراهای جهانی FIA درباره استراتژی‌هایی برای ترغیب و تسهیل مشارکت در ورزش‌های خودرویی برای معلولان و همچنین نظارت بر پیشرفت و اجرای استراتژی برای حرکت قابل دسترس از جمله تأثیر افزایش سن بر جامعه است.  رویکرد شورای گمرکی اتحادیه بین‌المللی جهانگردی و فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) نیز شامل هدایت شبکه گمرکی FIA-AIT برای دستیابی به اهداف مورد نظر، ارائه پیشنهادات به کمیته برنامه‌ها (Programmes Committee) یا شورای جهانی اتومبیلرانی و جهانگردی (WCAMT) در خصوص تمام مسائل گمرکی مرتبط و حمایت از مدیریت FIA در موارد حضور آن‌ها در نهادهای بین‌المللی مربوطه از جمله سازمان ملل متحد است.   

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید