D1-lg

نگاهی عمیق به تاریخچه‌ی ابرخودروها

چهارشنبه 29 آذر 1396 - 19:00
مطالعه 13 دقیقه
کدام محصول، ابرخودرو یا هایپرکار نامیده می‌شود؟ اولین ابرخودروی تاریخ چه بود؟ آیا عصر ابرخودروهای سنتی تمام شده است؟ با بررسی تاریخچه‌ی ابرخودروها همراه زومیت باشید.
تبلیغات
D4-mcid4

مدت‌ها بود که واژه‌ی «سوپراسپرت» به خودروهایی اطلاق می‌شد که از لحاظ طراحی بدنه و قوای فنی در سطحی بالاتر از کلاس‌های دیگر قرار داشتند. در واقع خودروهای سوپراسپرت (SuperCar) دارای نهایت عملکرد در مدل‌های جاده‌ای بودند و معمولاً کودک درون تمام علاقه‌مندان دنیای خودرو را شاد می‌کردند. ولی صنعت خودروسازی و علوم مرتبط به آن تا جایی پیشرفت کرد که واژه‌ی سوپراسپرت درخور خودروهای دیوانه‌وار و جدید نبود؛ وقت آن رسید که سبکی کاملا جدید تشکیل شود، کلاسی که ورود به آن، راحت نیست و مردود شدن در آن پیامدهای سنگینی دارد؛ کلاس ابرخودروها.

Mercedes-Benz AMG Project ONE

 یک ابرخودرو چیست؟ ابرخودرو یا هایپرکار (Hypercar) به خودرویی اطلاق می‌شود که علاوه بر داشتن قوای فنی بالا، به لطف طراحی متفاوت و منحصربه‌فرد، در اولین نگاه توجه بیشتر افراد را جلب می‌کند و نشستن پشت فرمان آن، کار هر کسی نیست و البته همیشه جزو پوسترهای اتاق عاشقان خودرو است. برای داشتن یک ابرخودرو خصوصیات زیادی باید داشت که دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها: پول زیاد و مهارت رانندگی بالا است. ترکیب این دو مورد چندان یافت نمی‌شود. واژه‌ی ابرخودرو در سال‌های اخیر که تب حداکثر سرعت بیشتر از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت بالا گرفته، نسبت به چند سال گذشته رواج بیشتری پیدا کرده است. همانطور که پیش‌تر در قالب مطلب «بهترین ابرخودروهای دهه ۲۰۰۰» ذکر شد، این واژه در گذشته آنچنان مرسوم نبود و پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین خودروهای جاده‌ای، در کلاس سوپراسپرت‌ها قرار می‌گرفتند.

lambo-miura

اما اولین فصل از کتاب جذاب ابرخودروها از کجا شروع شد؟ یا بهتر است بگوییم که، اولین ابرخودروی تاریخ چه خودرویی بود؟

شاید تعجب کنید؛ ولی هنوز هم در بین کارشناسان خودرو در این مورد توافقی وجود ندارد. با این‌حال می‌توان گفت که بیشتر علاقه‌مندان و کارشناسان دنیای خودرو معتقد هستند که شرکت ایتالیایی لامبورگینی با عرضه‌ی مدل افسانه‌ای میورا (Miura) اولین عضو واقعی خانواده‌ی سوپراسپرت‌ها را تولید کرده است. شاید بتوان گفت که لامبورگینی با مدل بعدی و جایگزین میورا، به نام کانتاش (Countach)؛ استارت کلاس ابرخودروها را هم زده باشد.

لامبورگینی کانتاش
Lamborghini Countach / لامبورگینی کونتاش
Lamborghini Countach / لامبورگینی کونتاش
Lamborghini Countach / لامبورگینی کونتاش
Lamborghini Countach / لامبورگینی کونتاش
کپی لینک

لامبورگینی کانتاش؛ بنیان‌گذار کلاس ابرخودروها

کانتاش یکی از بهترین نمونه‌هایی است که دوران در حال رشد و آزادی موجود در دهه‌ی ۱۹۷۰ را به  علاقه‌مندان خودرو در نسل‌های بعد نشان می‌دهد. در زمان عرضه‌ی میورا، طراحی زیبا و متفاوت آن نظر همه را جلب کرده بود اما زمانی که کانتاش معرفی شد، به معنای واقعی کلمه، همه انگشت به دهان مانده بودند؛ حتی امروز هم این ابرخودروی لامبورگینی، همچنان تعجب بیشتر علاقه‌مندان دنیای خودرو را به دنبال دارد. البته همه چیز ظاهر و طراحی بدنه نیست و یک ابرخودرو باید قوای فنی بالایی هم به نمایش بگذارد. کانتاش کاملاً انتظارات را برآورده کرد و به لطف داشتن پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳.۹ لیتری با قدرت ۳۷۰ اسب بخار و حداکثر سرعت حدود ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی جهان در سال ۱۹۷۴ بود. تا قبل از این، هیچ خودرویی به توانایی‌های فنی کانتاش و البته طراحی خاص آن نزدیک نشده بود؛ به همین دلیل لامبورگینی کانتاش، اولین عضو خانواده‌ی ابرخودروها محسوب می‌شود.

تب طراحی‌های خاص دهه ۱۹۸۰ به لطف مدل‌های چون کانتاش که نسخه‌های مختلفی از آن عرضه شد، قدری آرام گرفت و بچه‌های آن دوران بر سر پوسترهای اتاق خود به توافقی نسبی رسیدند. اما در این دهه موضوع دیوانه‌وار دیگری به وجود آمد؛ توربوشارژرها. دهه‌ی ۱۹۸۰ را باید عصر توربوشارژرها نامید و البته دو رقیب سرسخت در این سال‌ها قدم علم کردند: پورشه 959 و فراری F40.

فراری - پورشه / Ferrari - Porsche
کپی لینک

توربوشارژ در برابر توربوشارژ؛ فراری در برابر پورشه

اگر بخواهیم منطقی و روی کاغذ نگاه کنیم، کاملاً مشخص است که پورشه 959 با انواع فناوری‌های پیشرفته و ۴۴۴ اسب بخار از فراری F40 بهتر است. پورشه 959 به ویژگی‌هایی چون سواری راحت و سیستم چهار چرخ محرک مجهز بود که رانندگی با آن، راحتی و ایمنی قابل قبولی داشت. پورشه 959 با داشتن نهایت سرعت ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی جهان در اوایل دهه ۸۰ میلادی بود. این سرعت در کنار یک مجموعه‌ی کاربرپسند قرار گرفته بود که آن را به یک خودروی روزمره تبدیل می‌کرد؛ به همین دلیل، شاید باید گفت که پورشه 959 یک ابرخودروی واقعی نبود. در واقع پورشه 959، متمدن‌تر از آن بود که در کلاس ابرخودروها حضور پیدا کند.

فراری - پورشه / Ferrari - Porsche

از سوی دیگر فراری F40 دقیقاً توانایی قوای فنی پورشه را بدون استفاده از فناوری‌های پیشرفته در اختیار می‌گذاشت؛ دو توربوشارژر، دو چرخ محرک عقب، فرمان‌پذیری تیز و حساس، فراری F40 را به یک محصول رؤیایی برای عاشقان دنیای خودرو تبدیل کرده بود. با توجه به این موارد، فراری F40 قطعا یکی از بهترین ابرخودروهای دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی بود، اما یک ابرخودروی کوچک‌تر و دیوانه‌وارتر هم در کنار آن قرار داشت.

RUC CTR / راف

محصول پرطرفدار تیونر آلمانی، راف (RUF) که به «پرنده‌ی زرد» معروف است، یکی دیگر از وحشی‌های توربوشارژ آن سال‌ها بود. مدل CTR با داشتن ۴۷۰ اسب بخار قدرت و نهایت سرعت ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی جهان در سال ۱۹۸۷ بود. راف CTR همانند پورشه 911 از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی توئین توربو با حجم ۳.۴ لیتر که در عقب محور عقب قرار داده شده بود، استفاده می‌کرد. یکی از مشکلات راف CTR تأخیر توربوی آن بود؛ در واقع زمان ورود توربو به مدار قدرت مشخص نبود وحتی ممکن بود، در حین پیچیدن قدرت توربو شروع شود. بدون شک راف CTR با داشتن این ویژگی‌ها و به‌خصوص خطرناک بودن آن، یکی از ابرخودروهای هیجان‌انگیز و در عین حال، موفق دهه‌ی ۱۹۸۰ بود.

بسیاری از کارشناسان خودرو معتقد هستند که اصطلاحاً، فقط خدایان رانندگی می‌توانند پرنده‌ی زرد را کنترل کنند. در سال ۱۹۸۹ راننده‌ی مسابقه‌ی آلمانی استفان روزر راف CTR را به جهنم سبز برد و رکورد ۸ دقیقه و ۵ ثانیه را ثبت کرد. ولی بیشتر از رکورد CTR، این رانندگی و کنترل روزر است که جلب توجه می‌کند. برای ثابت شدن ابرخودرو بودن راف CTR، فقط کافی است که ویدئوی بالا را تماشا کنید.

کپی لینک

تاج‌گذاری مک‌لارن F1، شکست جگوار و ظهور بوگاتی

مکلارن F1

بدون مقدمه باید گفت که سلطان بی چون‌وچرای ابرخودروهای دهه‌ی ۱۹۹۰، مک‌لارن F1 است. از لحاظ سرعت، مک‌لارن F1 یکی از سریع‌ترین ابرخودروهای تاریخ است که فقط رانندگان حرفه‌ای توانایی نمایش تمام پتانسیل آن را دارند. این محصول، هنوز هم به‌عنوان سریع‌ترین خودروی دنیا با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی (بدون توربوشارژر) شناخته می‌شود.

در آغاز دهه‌ی ۹۰ میلادی، تب توربوشارژرهای دهه ۸۰ هنوز بالا بود. به همین دلیل دو ابرخودروی توربوشارژ در دهه ۹۰ ظهور کردند: جگوار XJ220 و بوگاتی EB110s SuperSports.

جگوار / Jaguar XJ220

جگوار XJ220 همیشه به‌عنوان ابرخودرویی که به عهدش وفا نکرد در تاریخ شناخته خواهد شد. در ابتدا مدل مفهومی آن با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل و سیستم چهار چرخ محرک معرفی شد؛ اما از آنجایی که سیستم انتقال قدرت و پیشرانه‌ی آن در مقایسه با رقبا وزن خودرو را بسیار بالا می‌برد (مثلا فراری F40 حدود ۶۰۰ کیلوگرم سبک‌تر بود)، مقامات جگوار در قوای فنی آن تجدید نظر کردند و از پیشرانه‌ی بهینه‌شده‌ی ۶ سیلندر V شکل آستین مترو (Austin Metro) به همراه دو توربوشارژر با قدرت ۵۴۲ اسب بخار استفاده کردند. توربوشارژرهای این پیشرانه به قدری پرقدرت بودند که مانند یک کوسه‌ی گرسنه، هر چه هوا در معرض آن‌ها بود بلعیده می‌شد. به دلیل مشکلات و تأخیر توربوشارژرها، جگوار XJ220 عملکرد چندان چشمگیری به نمایش نگذاشت و در حد یک محصول کلکسیونی باقی ماند.

Bugatti EB110 / بوگاتی

در مقابل جگوار، بوگاتی EB110 با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری همراه ۴ توربوشارژر قرار داشت. نسخه‌ی سوپراسپرتز EB110 که در سال ۱۹۹۲ عرضه شد با داشتن قدرت ۶۱۲ اسب بخار، حداکثر سرعتی معادل ۳۴۸ کیلومتر بر ساعت داشت و در زمان ۳.۲ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. بوگاتی EB110 به سیستم چهار چرخ محرک نیز مجهز بود؛ ولی تنها وجود پیشرانه‌ی کوچک V12 در کنار ۴ توربوشارژر کافی است تا در کلاس ابرخودروها قرار گیرد.

با نزدیک شدن به سال‌های بعد و دهه‌ی ۲۰۰۰، رقابت دیدنی ابرخودروهای جذاب شروع شد. با اینکه لامبورگینی به سیستم دو دیفرانسیل پناه برده بود؛ ولی ابرخودروهایی هم بودند که همچنان به دو چرخ عقب اتکا می‌کردند.

کپی لینک

آلمان متمدن در برابر آلمان سرکش

مرسدس - پورشه / Mercedes - Porsche
کپی لینک

 

دو رقیب سرسخت در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، پورشه کاررا GT و مرسدس‌بنز SLR مک‌لارن بودند. با اینکه کاررا GT به‌عنوان جایگزین مدل 959 معرفی شد، ولی از نظر کارشناسان، کاملاً متفاوت بود. پورشه 959 یک کوپه‌ی لوکس و ایمن محسوب می‌شد؛ درحالی‌که کاررا GT مانند یک ابرخودروی بیرحم و خشن عمل می‌کرد و اگر راننده شیطنت داشت، باید بهای آن را می‌پرداخت. شاید SLR به لطف داشتن تجهیزات رفاهی بیشتر و کاربرپسندتر، خودروی بهتری باشد، اما کاررا GT ابرخودروی بهتری در پیست بود که فقط شنیدن موزیک متن پیشرانه‌ی آن، لبخند عاشقان خودرو را به دنبال داشت.

Porsche Carrera GT / پورشه کاررا

پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر V شکل ۵.۷ لیتری پورشه کاررا GT در اصل برای مسابقه طراحی شده بود که مصداق این ادعا، زوزه‌ی جذاب آن در دور موتور ۸۴۰۰ است. غرشی که با شیهه‌ی ۶۱۲ اسب در بدنه‌ی فوق سبک همراه شده تا کاررا GT در زمان ‌های۳.۶ ثانیه و ۶.۵ ثانیه به سرعت‌های ۱۰۰ کیلومتر و ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعتی معادل ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. پورشه کاررا GT یکی از مکانیکی‌ترین ابرخودروهای تاریخ است که با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی عرضه می‌شد.

به مرور زمان، مکانیکی بودن اجزای ابرخودروها با ظهور فناوری‌هایی نظیر پدال‌های تعویض دنده‌ی پشت فرمان، کمتر می‌شد. با این وجود هنوز هم برخی شرکت‌ها وجود داشتند که به دنبال تولید ابرخودروهای خاص و خالص می‌رفتند؛ منظور ما فراری و مدل افسانه‌ای انزو است.

کپی لینک

بازگشت فراری؛ جواهر انزو

Ferrari Enzo

فراری انزو به‌عنوان جایگزین مدل F50 عرضه شد. F50 که پس از مدل پرطرفدار F40 تولید شده بود، با وجود اینکه عملکرد فنی قابل قبولی داشت، با استقبال گرمی مواجه نشد. انزو اما با استفاده از طراحی جدید و فناوری‌های پیشرفته و قدرت ۱۴۰ اسب بخار بیشتر از F50، بسیار امیدوارکننده به‌نظر می‌رسید. این محصول ۶۵۰ اسب بخاری، به سیستم کنترل کشش و بدنه‌ی آیرودینامیک مجهز بود. انزو با استفاده از جادوی آیرودینامیک، در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیروی رو به پایینی معادل ۷۷۱ کیلوگرم تولید می‌کرد. فراری انزو تا سال ۲۰۰۵ یک بنچمارک سرعت در دنیای ابرخودروها محسوب می‌شد؛ تا اینکه دوران طلایی یک خودروی افسانه‌ی به نام بوگاتی ویرون شروع شد.

کپی لینک

آغاز افسانه‌ی بوگاتی ویرون

Bugatti Veyron

هر چه‌ از ابرخودروی بوگاتی ویرون متنفر باشیم، نمی‌توانیم اهمیت آن را در کلاس ابرخودروهای دهه‌ی ۲۰۰۰ نادیده بگیریم. ویرون با عملکرد فنی خارق‌العاده که فراری انزو در برابر آن حرفی برای گفتن نداشت، تا مدتی سلطان نهایت سرعت جهان بود. در واقع وقتی که به توانایی‌های ویرون توجه می‌کنیم، باید به سطح بالاتر این ابرخودرو در بین دیگر ابرخودروهای موجود در آن دوران اعتراف کنیم. ویرون کلاسی را به وجود آورد که شاید فقط مدل جایگزین آن، بوگاتی شیرون لیاقت حضور در آن را داشته باشد. بااین‌حال و برخلاف بی‌علاقگی بسیاری از عاشقان دنیای خودرو، بوگاتی به‌عنوان یک تعریف تازه در کلاس ابرخودروها ماندگار است.

پس از عرضه‌ی ویرون و نمایش حداکثر سرعت آن، تقریباً همه، تاج پادشاهی سریع‌ترین ابرخودروی جهان را که پیش از این در اختیار مک‌لارن F1 بود، از آن ویرون می‌دانستند؛ اما رقیب جدیدی به دنبال کسب عنوان سریع‌ترین خودروی جاده‌ای جهان بود؛ کونیگزگ CCR.

کپی لینک

کونیگزگ؛ سوئدی غیر قابل کنترل و پرقدرت

CC8S

در ابتدا قرار بر این بود که مدل قبلی CCR یعنی مدل CC8S با هدف ثبت رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان عرضه شود ولی کریستیان فن کونیگزگ، مؤسس این شرکت سوئدی، تصمیم گرفت CCR را زودتر عرضه کند. پیشرانه‌ی ۶۵۵ اسب بخاری سوپرشارژ فورد که پیش از این روی مدل CC8S نصب شده بود یک سوپرشارژ دیگر دریافت کرد تا در مدل CCR، بتواند ۸۰۶ اسب بخار قدرت داشته باشد. تمام این قدرت از طریق جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. CCR به دلیل فقدان بال عقب، سیستم کنترل کشش و بسیاری فناوری‌های الکترونیکی پیشرفته، یکی از غیرقابل‌کنترل‌ترین ابرخودروهای دنیا است. با این‌حال کونیگزگ با تولید ابرخودروهای مختلف، یکی از برترین شرکت‌های دهه‌ی ۲۰۰۰ بود که محصولات پرقدرت تولید می‌کرد.

شاید تنها ایرادی که به محصولات کونیگزگ در آن دوران می‌توان گرفت، ظاهر و طراحی آن‌ها بود. ابرخودروهای کونیگزگ، لزوماً زشت نبودند ولی جذابیت بصری زیادی فراهم نمی‌کردند.

کپی لینک

پاگانی زوندا؛ ایتالیایی خاص

پاگنی زوندا

پاگانی زوندا یکی از خودروهای ایتالیایی دهه ۹۰ بود که چند سال طول کشید تا به کلاس ابرخودروها ورود پیدا کند. زمانی که اولین زوندا موسوم به C12 در سال ۱۹۹۹ عرضه شد، تمام ویژگی‌های یک ابرخودرو را در ظاهر به نمایش گذاشت؛ اما با قدرت ۳۵۵ اسب بخاری در باطن ابرخودرو نبود. نسخه‌ی F با قدرت ۶۰۲ اسب بخار بود که افسانه‎ی زوندا را آغاز کرد. پس از این زوندا نسخه‌های زیادی مانند F رودستر تا 760RS را دریافت کرد تا به یکی از برترین ابرخودروهای این دهه تبدیل شود. با ورود به دهه ۲۰۱۰ و وجود قوانین مختلف آلایندگی و محیط زیست، پاگانی بازهم با مدل هوایرا (Huayra) به دنبال ساخت یک ابرخودروی واقعی بود. هوایرا با استفاده از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل توئین توربو با حجم ۶ لیتر و حداکثر سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت، در زمان‌های ۳ و ۶ ثانیه به سرعت‌های ۱۰۰ و ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. علاوه بر قوای فنی، هوایرا با طراحی زیبا (به‌خصوص نسخه‌ی BC) همراه شد تا مدتی انتخاب اول پوستر اتاق‌ها باشد.

کونیگزگ رگرا
کپی لینک

پایان عصر ابرخودروها 

شاید بتوان گفت که اکنون در آخرین فصل از ابرخودرو‌های واقعی قرار داریم. مدل‌هایی چون هوایرا BC، مک‌لارن P1، پورشه 918 و فراری لافراری آخرین عضوهای این خانواده هستند. با عرضه‌ی مدل‌های جدید کونیگزگ، استون مارتین والکری، هنسی ونوم F5 که همگی بیش از هزار اسب بخار قدرت دارند و در حال نزدیک شدن به مرز حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت هستند، عصر جدیدی آغاز خواهد شد؛ عصر مگاخودروها.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
هواپیمای بویینگ B-52 در باند پرواز
از هرکول آمریکایی تا عقاب آسمان؛ ۹ هواپیمای قدیمی که از نمونه‌های امروزی بهترند

دوام، سادگی و قابلیت اطمینان گاهی می‌توانند مهم‌تر از فناوری پیشرفته باشند. با ۹ هواپیمای قدیمی آشنا شوید که از نمونه‌های امروزی بهترند.

27
1 روز قبل
برترین سرویس‌ های ذخیره‌ سازی ابری در سال ۱۴۰۴؛ از رایگان تا حرفه‌ای

اهمیت حفظ و ذخیره‌سازی داده‌ها و دسترسی به آن‌ها در هر زمان و هر مکان، افراد زیادی را به استفاده از سرویس‌های ابری سوق داده است.

57
حدود 13 ساعت قبل
بهترین گوشی های ۲۰۲۴
بهترین گوشی های موبایل بازار ایران [مرداد ۱۴۰۴]

در مقاله‌ی پیش‌ رو با در نظر گرفتن پارامترهای تأثیرگذار بر تجربه‌ی کاربر، بهترین گوشی‌های بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی می‌کنیم.

4131
1 روز قبل
بقایای جنگجو در گورپشته آذربایجان
کشف آرامگاه جنگجوی ۳۸۰۰ ساله عصر برنز در جمهوری آذربایجان

مدفنی متعلق به مردی از عصر برنز در جمهوری آذربایجان کشف شده که حدود دو متر قد داشته و احتمالا فرمانده نظامی بوده است.

48
2 روز قبل
طرح هوش مصنوعی از بمب‌افکن B2-Spirit
مهندسی یک شبح؛ فناوری رادارگریز بمب‌افکن B2 چگونه کار می‌کند؟

چگونه مهندسان با ترکیب طراحی «بال پرنده» و موادی که امواج را می‌بلعند، هواپیمایی ساختند که از دید پیشرفته‌ترین رادارها پنهان می‌ماند؟

278
1 روز قبل
بهترین ساعت های صفحه گرد بازار
بهترین ساعت هوشمند صفحه گرد [تابستان ۱۴۰۴]

با بهترین ساعت‌های هوشمند صفحه‌گرد از برندهای سامسونگ، شیائومی و گوگل آشنا شوید.

52
حدود 14 ساعت قبل
کنسول پلی‌استیشن ۶ از زاویه‌های جلو در اتاق تاریک با هوش مصنوعی
تصاویر پلی استیشن ۶ (PS6)؛ آیا این کنسول بعدی سونی است؟

کنسول بازی مورد انتظار پلی‌استیشن ۶ بدون شک از نظر طراحی ظاهری دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود؛ ظاهر نهایی PS6 چگونه خواهد بود؟

133
1 روز قبل
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
44 مطلب
کالکشن بیوگرافی
بیوگرافی بزرگان علم و فناوری با زندگی و دستاوردهای استادان نوآوری و شکل‌دهندگان دنیای علم و تکنولوژی آشنا شوید.
59 مطلب
لوگوی اندروید
ترفند ها و آموزش های اندروید در مجموعه مطالعاتی آموزش اندروید با برترین و کاربردی‌ ترین ترفند های اندروید آشنا خواهید شد و صفر تا صد تبلت و گوشی اندرویدی خود را آموزش می‌بینید.
14 مطلب
طرح مفهومی سخت‌افزار
شیرجه در سخت افزار با مقالات سخت‌افزاری زومیت در دریای هیجان‌انگیز سخت‌افزار از CPU و GPU تا هوش مصنوعی و شرکت‌های فناوری پیشرو شیرجه بزنید.
18 مطلب
پیکان زرد در کنار کنسول گیم‌بوی و نوکیا 6600
ماشین زمان با مقالات «ماشین زمان» به گذشته دنیای فناوری سفر کنید و همراه ما محصولات و تکنولوژی‌های نوستالژیک را مرور کنید.
48 مطلب
کره لاس وگاس درکنار شاتل فضایی
مهندسی بی‌نهایت داستان ساخت پیچیده‌ترین و خلاقانه‌ترین سازه‌های مهندسی دنیا، از آسمان‌خراش‌های بلند تا شاتل‌های فضایی را در بخش مهندسی بی‌نهایت دنبال کنید.
آخرین ویدیوها
پخش از رسانه
بررسی Vivo X200 Ultra: تجربه دوربین حرفه‌ای در گوشی👌
بررسی Vivo X200 Ultra: تجربه دوربین حرفه‌ای در گوشی👌
00:19:40
عکس شادان در کنار ماشین شیائومی SU7
شیائومی: رویای اپل برای من خاطرست!چرا ماشین شیائومی موفق شد؟
00:08:30
عکس محمد سیار در کنار مسعود یوسف نژاد
گفت‌وگوی اختصاصی زومیت با طراح ارشد ایرانی متا
01:20:40
گلکسی زد فولد ۷ / Galaxy Z Fold 7 سامسونگ در دست با پس زمینه آبی ۱۶:۹
بررسی ویدیویی گلکسی زد فولد ۷ سامسونگ
00:14:15
عکس میلاد منشی پور در کنار مسعود یوسف نژاد
راه‌اندازی استارتاپ در دبی تا شرایط سخت کشور پس از جنگ
00:49:01
عکس هادی و شادان با گلکسی زد فولد ۷
گلکسی زد فولد ۷ به زومیت رسید🔥
00:12:30
معرفی کیس آکواریومی Awest GT-AQ16
معرفی کیس آکواریومی Awest GT-AQ16
00:06:18
عکس مصاحبه در مورد جنگ ایران و زومیت
زیر سایه جنگ؛ فناوری در جنگ ۱۲ روزه از نگاه زومیت
01:05:43
عکس شادان و مهرداد و هادی درکنارهم برای پوشش رویداد سامسونگ
نسخه آفلاین پوشش زنده زومیت از رویداد گلکسی آنپکد ۲۰۲۵
02:11:16
بررسی وان‌پلاس ۱۳ اس؛ این گوشی کوچولو رکورد زومیت رو زد!
بررسی وان‌پلاس ۱۳ اس؛ این گوشی کوچولو رکورد زومیت رو زد!
00:12:57
تصویر بهزاد در کنار آیکون ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت‌جی‌پی‌تی
با هوش مصنوعی سرعتت رو دو برابر کن!
00:23:15
تصویر رندرهای گلکسی زد فلیپ ۷ و زد فولد ۷
هرآنچه از رویداد معرفی گلکسی زد فولد۷ سامسونگ انتظار داریم
00:10:24
گفتگو زومیت با دیجی کالا
گفتگو زومیت با مدیرعامل دیجی‌کالا: ظرفیت جهش ۱۰ برابری داریم
01:16:00
‍زومکست پست
گفتگو با مدیرعامل پست؛ نیاز به سرمایه‌گذاری و رفع تحریم‌ها
01:09:00
شیرجه‌ای به عمق؛ blu Deep Dive گزارش اولین رویداد باگ‌بانتی بلوبانک سامان
شیرجه‌ای به عمق؛ blu Deep Dive گزارش باگ‌بانتی بلوبانک سامان
00:10:26
نگاه نزدیک به iOS26؛ شیشه‌ای‌ترین سیستم عامل اپل!
نگاه نزدیک به iOS26؛ شیشه‌ای‌ترین سیستم عامل اپل!
00:20:26
تو رویداد WWDC 2025 اپل چه خبر بود؟ خلاصه و مفید
تو رویداد WWDC 2025 اپل چه خبر بود؟ خلاصه و مفید
00:13:23
شنوتو: چهارده هزار پادکستر فارسی
مدیرعامل شنوتو: حدود ۱۴ هزار عنوان پادکستر فارسی فعال است
00:48:57
۵ دلیل برتری مانیتور اولتراواید
۵ دلیل برتری مانیتور اولتراواید + آنباکس ROG Swift PG35V
00:11:02
عکس گلکسی اس ۲۴ اف ای در دستان بهزاد
بررسی طولانی مدت گلکسی S24 FE
00:10:44
عکس تبلت‌های شیائومی پد ۷ و پد ۷ پرو در کنار هم
بررسی تبلت‌های شیائومی پد ۷ و پد ۷ پرو
00:18:54
ضبط مکالمه گوشی سامسونگ
فعال‌سازی ضبط مکالمه سامسونگ؛ آموزش صفر تا صد
00:13:56
عکسی از وان یو آی ۸ در گوشی اس ۲۵ اولترا
نگاهی به تمام ویژگی‌های جذاب وان یو آی ۸
00:08:02
آب میوا
نمایشگاه آگروفود؛ مصاحبه با مدیرعامل برند میوا
00:15:22
وقتی ناتینگ تجربه می‌فروشه! بررسی ناتینگ فون ۳ای پرو
وقتی ناتینگ تجربه می‌فروشه! بررسی ناتینگ فون ۳ای پرو
00:13:55
باریکی به چه قیمتی؟ بررسی گلکسی اس۲۵ اج
باریکی به چه قیمتی؟ بررسی گلکسی اس۲۵ اج
00:11:09
مالیات در کمین است
چرا کسب‌وکارهای محلی به حاشیه رانده شدند؟
00:56:01
فروش آنلاین لباس‌های ایرانی اصیل در بانی‌مد
بانی‌مد میزبان بیش از هزار برند ایرانی اصیل
00:45:24
عکس بهزاد در کنار تبلت‌های شیائومی پد ۷ و پد ۷ پرو
آنباکس تبلت‌های شیائومی؛ پد ۷ و پد ۷ پرو
00:12:19
رویداد گوگل I/O در ۱۸ دقیقه! از ترجمه فارسی تا عینک واقعیت ترکیبی 🥽✨
رویداد گوگل I/O در ۱۸ دقیقه!
00:18:44
زومکست با جاب ویژن
هوش مصنوعی، جایگزین نیروی انسانی؟
01:04:35
عکس گلکسی اس ۲۵ اج در تمام رنگ‌ها
آنباکس گلکسی اس ۲۵ اج؛ باریک و سبک و دوست داشتنی
00:12:54
عکس تبلت‌های گلکسی تب S10 FE و گلکسی تب S10 FE Plus
بررسی گلکسی تب S10 FE و FE پلاس
00:14:14
زومکست فضاهای اشتراکی
گفتگو زومیت با مدیران انجمن فضاهای اشتراکی
00:44:45
یک شب دو گوشی؛ گلکسی اس۲۵ اج و اکسپریا ۱ مارک ۷ معرفی شد
یک شب دو گوشی؛ گلکسی اس۲۵ اج و اکسپریا ۱ مارک ۷ معرفی شد
00:07:40
عکس بهزاد در حال ساختن اپل اکانت
آموزش جامع ساخت اپل آیدی؛ قدم به قدم
00:25:22
پادشاه جدید عکاسی موبایل؟ بررسی شیائومی ۱۵ اولترا 🐲📸
پادشاه جدید عکاسی موبایل؟ بررسی شیائومی ۱۵ اولترا 🐲📸
00:15:17
عکس سعیده اسلامیه در کنار سحر بختیاری از دیجی‌کالا
صفر تا صد دیجی‌کالا ادز؛ مصاحبه با سحر بختیاری
00:41:20
بررسی بلندمدت آیفون ۱۶ پرو مکس 🤑 با این قیمت ارزش خرید داره؟
بررسی بلندمدت آیفون ۱۶ پرو مکس 🤑
00:09:06
تغییرات باورنکردنی در راه اندروید! 🤯🔥
تغییرات باورنکردنی در راه اندروید! 🤯🔥
00:14:52
کاور زومکست اسنپ فود
گفتگو مفصل زومیت با رئیس هیأت مدیره اسنپ‌فود
00:55:58
بررسی لپ‌تاپ دانشجویی Asus Vivobook S14
بهترین لپ‌تاپ دانشجویی وجود ندار... بررسی Asus Vivobook S14
00:11:41
عکس گوشی‌های گلکسی A26 و A36 سامسونگ در کنارهم
بررسی گوشی‌های گلکسی A26 و A36 سامسونگ
00:16:53
گفتگو زومیت با مدیرعامل فیلمنت
گفتگو با مدیرعامل فیلم‌نت؛ از نتفلیکس بهتر خواهیم شد!
00:57:47
تصویر ماشین‌ لباسشویی LG WT1310YJ
خشک‌شویی رو بیار خونه‌! ماشین لباس‌شویی Wash Tower LG
00:05:50
جنجالی‌ترین ویژگی ویندوز ۱۱؛ نگاه نزدیک به Recall مایکروسافت 👀
جنجالی‌ترین ویژگی ویندوز ۱۱؛ نگاه نزدیک به Recall مایکروسافت
00:13:09
عکس گوشی شیائومی ۱۵ اولترا در کنار جعبه دستگاه
آنباکس و نگاه نزدیک شیائومی ۱۵ اولترا
00:12:44
عکس گوشی آیفون ۱۶ ای در دست
بررسی آیفون ۱۶ ای؛ ارزون‌ترین آیفون سال
00:13:37
پرچمدار میان‌رده‌های سامسونگ؛ بررسی گلکسی A56
پرچمدار میان‌رده‌های سامسونگ؛ بررسی گلکسی A56
00:12:58
کولر بادی یا واترکولینگ؟ بهترین راه خنک کردن پردازنده کدومه؟ 🌡️
کولر بادی یا واترکولینگ؟ بهترین راه خنک کردن پردازنده کدومه؟
00:16:44

مقایسه قیمت و مشخصات 🛒

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16e اپل مشکی / Apple iPhone 16eپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16e اپل مشکی / Apple iPhone 16e
3
آیفون 16e اپل

از48,760,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36
3.9
گلکسی A36 سامسونگ

از22,187,700تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ سبز نعنایی / Samsung Galaxy A36پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ سبز نعنایی / Samsung Galaxy A36
3.9
گلکسی A26 سامسونگ

از17,619,900تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56
3.9
گلکسی A56 سامسونگ

از27,999,000تومان

بهترین مقالات زومیت

مشاهده همه
با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات
دانلود اپ زوبین بازار و مایکت
دانلود اپلیکیشن زوبینزوبین عضو جدید خانواده زومیت به عنوان یک سرویس مقایسه کالا و قیمت از این پس در اختیار کاربران وب و اپلیکیشن خواهد بود.