نسخه‌ی اولیه از خودروی مفهومی رنو سیمبیوز

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
پس از معرفی خودروی مفهومی رنو سیمبیوز در نمایشگاه خودروی فرانکفورت که شهریورماه امسال برگزار شد، نسخه‌ی پروتوتایپ سیمبیوز 2 آماده‌ی تولید اولیه شده است.
تبلیغات

اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که روزانه رکوردهای بسیاری به جا گذاشته می‌شود و هر روز بر سیل فناوری‌ها و نوآوری‌های واردشده به زندگی انسان‌ها افزوده می‌شود. روز یا هفته‌ای نیست که خبری از اطراف جهان درباره‌ی اختراع جدید یا نوآوری تازه منتشر نشود. خودروسازها هم با پیشرفت فناوری هم‌قدم هستند و در نمایشگاه‌های خودرو معمولا آخرین فناوری‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند تا به مرور زمان در خودروهای آینده وارد بازار مصرف شوند.

تصور کنید که برای گذران اوقات فراغت تصمیم به مسافرت دارید و در این سفر به نقاشی‌های دوران کودکی سفر می‌کنید؛ داخل خودرویی قرار دارید که با سرعتی بالا ولی بدون سروصدا پیش می‌راند و از خیابان‌های نقاشی‌هایتان به‌سرعت عبور می‌کنید. در داخل اتاق خودرو صدای کنسرت مورد علاقه‌ی شما پخش می‌شود و مانیتورهای بزرگی در اطرافتان قرار دارند که شبیه یک سینمای خانگی هستند. در اوج راحتی به مقصد می‌رسید و  احساس خستگی نمی‌کنید؛ چنین سفری واقعا سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است البته اگر در شرایط واقعی امکان داشته باشد.

سیمبیوز   خودران

آیا چنین چیزی امکان دارد؟ رنو این‌طور فکر می‌کند و چنین طرحی را برای آینده دنبال می‌کند. در همین راستا خودروساز فرانسوی، قصد دارد تا اواخر سال جاری میلادی نسخه‌ی نمایشی خودروی مفهومی سیمبیوز (symbioz) را عرضه کند.

پس از معرفی خودروی تخیلی و پیشگویانه برای سال ۲۰۳۰، با استفاده از ایده‌ی خلاقانه‌ی خودرویی با ساختار خانه در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ در شهریورماه امسال، رنو از تولید نسخه‌ی نمایشی و پروتوتایپ خودروی مفهومی سیمبیوز 2 خبر می‌دهد. مدلی خودران که به‌طور مستقل حرکت می‌کند و احتمالا تا سال ۲۰۲۳، می‌توان رانندگی با آن را تجربه کرد.

سیمبیوز خودران

هم‌اکنون آزمایش‌های خیابانی نسخه‌ی نمایشی خودروی مفهومی رنو سیمبیوز در جریان است و به رنو این فرصت را می‌دهد که در شرایط واقعی یک خودروی خودران، الکتریکی و متصل را به نمایش بگذارد. نتیجه‌ی نهایی این طرح، سبک زندگی جدیدی است که در داخل کابین خودرو استفاده خواهد شد و گویای ایده‌های جدیدی برای زندگی نسل‌های آینده خواهد بود.

در خودروی مفهومی رنو سیمبیوز، راننده می‌تواند حالت سواری خودران را انتخاب کند و از زمان مسافرت برای پرداختن به دیگر کارهای مورد علاقه بهره ببرد. خودرو در طی سفر به کمک حسگرهای چندمنظوره شخصی‌سازی می‌شود و فضای کابین خودرو برای راحتی سرنشینان در هر حالت سواری می‌تواند تغییر کند؛ چنین خودرویی می‌تواند فضای دلچسب و شخصی برای سرنشین فراهم کند و در این میان امکان رانندگی و لذت سواری نیز در نظر گرفته شده است.

دانلود

در خودروی مفهومی رنو سیمبیوز از سه حالت رانندگی و سه تجربه یا پیکربندی متفاوت استفاده خواهد شد که به کمک سیستم مولتی اکسپرینس رنو ۳.۰ و یک مدل ارتقاءیافته از سیستم چندحسی پیشرفته انجام می‌شود:

حالت سنتی

در شرایط استاندارد، حالت سنتی استفاده می‌شود؛ سرنشین از تجربه‌ی رانندگی خودروی شخصی بهره می‌برد و کارکردهای این حالت مانند خودروهای معمولی کنونی است. در این شرایط تنظیمات خودران استفاده نمی‌شود و فقط برای تسهیل امکانات و راحتی سرنشین، هنگام رسیدن به مقصد به‌ کار گرفته می‌شوند.

حالت پویا (دینامیک)

در این حالت احساس رانندگی افزایش می‌یابد و سواری دارای جنب و جوش بیشتری است؛ تنظیمات صندلی‌ها نیز به سرنشینان کمک می‌کند از رانندگی لذت بیشتری ببرند و احساس هیجان بیشتری کنند. واکنش پیشرانه و تنظیمات فرمان و شاسی خودرو، همگی در این حالت به‌صورت دینامیک کنترل می‌شوند.

حالت اضافه

در حالت اضافه فاصله‌ی بین پیشرانه و اتاق به نحوی بهینه می‌شود که امکان راحتی و جنب و جوش بیشتری برای سرنشین فراهم شود. هنگامی که این حالت فعال شود، فرمان و داشبورد به‌صورت مکانیکی ۱۲ سانتی‌متر به عقب برمی‌گردد. این حالت با فشار دادن آرم رنو روی فرمان انتخاب می‌شود که مانند یک هولوگرام در وسط فرمان روشن است. در حالت اضافه راننده می‌تواند سه پیکربندی سازگار با سلیقه‌ی خود برای دست‌یابی به آرامش و راحتی بیشتر انتخاب کند.

رنو سیمبیوز

پیکربندی «تنها در خانه» با جمع کردن فرمان و داشبورد و استفاده از فضای بیشتر اتاق به کمک پلت‌فرم خودرو و بهینه‌سازی موتورهای الکتریکی روی چرخ‌ها امکان‌پذیر است؛ سیستم خودران کنترل و هدایت خودرو را بر عهده دارد و سرنشینان هیچ‌گونه دخالتی در کار خودرو انجام نمی‌دهند. در خودرو کنسول مرکزی یا محل قرارگیری جعبه‌دنده و سیستم انتقال قدرت وجود ندارد که به همین علت، فضای بیشتری برای قرارگیری صندلی‌ها و راحتی سرنشینان در اختیار قرار می‌گیرد.

پیکربندی «راحتی (ریلکسیشن)» به راننده اجازه می‌دهد صندلی را عقب بکشد و پاها را دراز کند و به استراحت بپردازد. در چنین شرایطی سیستم خودران کنترل خودرو را بر عهده دارد؛ ولی برای افزایش جذابیت و سرگرمی به کمک واقعیت مجازی، راننده می‌تواند با استفاده از فرمان و نمایشگری که روبه‌رویش قرار دارد به رانندگی مجازی در مسیرهای دلخواه بپردازد؛ این فناوری که توسط شرکت یوبی‌سافت (Ubisoft) توسعه یافته است، هیچ گونه تداخلی با سیستم خودران ندارد و بیشتر جنبه‌ی بازی و سرگرمی برای جلوگیری از خستگی سرنشین دارد.

در پیکربندی «اتاق نشیمن»، فضای اتاق خودرو مانند اتاق نشیمن خانه تغییر می‌کند و صندلی‌ها به‌آسانی می‌توانند به اطراف حرکت کنند؛ دسته‌های صندلی به‌طور خودکار پایین می‌آیند و صندلی‌ها برای تسهیل مکالمه با دیگر سرنشینان به هر طرف (تا حد معینی) کشانده می‌شوند. در این پیکربندی نیز تجربه‌ی رانندگی با واقعیت مجازی توسعه داده‌شده توسط یوبی‌سافت در دسترس است که به لذت سفر و افزایش راحتی کمک می‌کند. تجربه‌ی رانندگی با واقعیت مجازی این امکان را فراهم می‌کند که راننده روی صندلی بنشیند یا به پشتی صندلی تکیه دهد و در عین حال از دنیای خیالی و رانندگی در مسیرهای مجازی لذت ببرد.

Renault Symbioz 2 Concept  رنو سیمبیوز

اکنون کشورها و دولت‌های زیادی  در حوزه‌ی اینترنت اشیاء، شهر هوشمند و روش‌هایی برای برقراری ارتباطات نوین میان انسان‌ها، خودروها و زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. رنو به‌شدت با این دولت‌ها، نهادها و شرکای سه‌جانبه برای کمک به تقویت توسعه‌ی پایدار و به‌عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی همکاری می‌کند.

رنو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷، از خودروی خودران، متصل و الکتریکی سیمبیوز در کنار خانه‌ای پیشرفته رونمایی کرد؛ چنین ایده‌ای نشان‌دهنده‌‌ی تمایل رنو به تولید خودروهایی هوشمند است که در آینده بتوانند با محیط اطراف تعامل بالایی داشته باشند. ایده‌ی خودروی خودران و متصل سیمبیوز به بازدیدکنندگان نشان داد که چگونه ممکن است خودروها در آینده نقش حیاتی در زندگی انسان‌ها ایفا کنند.

طبق ادعای شرکت سازنده، مدل خودران سیمبیوز تنها با ۲ موتور الکتریکی قدرتمند تولید خواهد شد که در نمونه‌های اولیه‌، دارای ۴۸۹ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور است؛ اما خودروساز فرانسوی تلاش می‌کند سیستم محرکه‌ی جدیدی با خروجی ۶۸۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۶۶۰ نیوتن‌متر در بخش فنی این خودرو به خدمت بگیرد که در صورت تحقق این هدف، می‌توان زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدودا ۶ ثانیه برای خودروی خودران سیمبیوز متصور شد. برای تأمین انرژی مورد نیاز این خودرو، رنو از باتری‌های ۷۲ کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد که با صرف تنها ۲۰ دقیقه می‌تواند تا ۸۰ درصد ظرفیت شارژ شود؛ البته روی این پلت‌فرم قابلیت استفاده از باتری‌های ۱۰۰ کیلووات ساعتی نیز وجود دارد.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات