مرسدس بنز CLS مدل 2019 معرفی شد

جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 15 دقیقه
کوپه مرسدس بنز CLS کلاس ۲۰۱۹ یکی از جدیدترین محصولات جذاب غول خودروسازی آلمانی است که روز گذشته در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی شد.
تبلیغات

۱۳ سال پیش که مرسدس بنز اولین مدل کلاس CLS را معرفی کرد، سبکی کاملا تازه از طراحی خودرو معرفی شد و این پروژه‌ی بزرگ، اصطلاحا کوپه چهار در نام گرفت.

گوردن واگنر، مدیر ارشد طراحی مرسدس بنز می‌گوید:

وقتی اولین مدل خودرو از کلاس CLS تولید و روانه بازار شد، پس از آن ما کوپه‌های چهار در از همه‌ی برندها و در همه‌ی کلاس‌ها می‌بینیم. طراحی کلاس CLS یک روند سازنده بود, به همین دلیل است که ما آن را «اصلی» می‌نامیم.
مرسدس بنز CLS کلاس mercedes benz 2019

خودرو مرسدس بنز کلاس CLS مدل ۲۰۱۹، میراث این سبک را با یک طراحی کاملا جدید به نمایش می‌گذارد و به نظر می‌رسد که ظاهری اسپرت، جذاب و زیبا نسبت به پیشینیان خود دارد. در ادامه جزئیات فنی بیشتری در مورد مرسدس بنز کلاس CLS جدید خواهیم گفت.

تناسب قابل‌ توجه

مرسدس بنز کلاس CLS یک خودروی زیبا و بسیار جذاب است و شاید به همین دلیل باشد که افراد زیادی آرزو دارند با آن رانندگی کنند. این زیبایی و جذابیت در درجه‌ی اول به دلیل تناسب قسمت‌های مختلف طراحی بدنه با یکدیگر، محور طولی بلند، اُورهنگ‌های کوتاه و طراحی پایین سقف خودرو است.

واگنر می‌گوید:

  مرسدس بنز CLS یکی از محصولاتی است که با صنعت خودرو تناسب کامل دارد. این اولین بار است که طراحان مجاز به تولید خودرویی بودند که به نظر می‌رسید به‌عنوان یک نقشه‌ی طراحی، جذاب و بیش از حد اغراق‌آمیز بود.
مرسدس بنز CLS کلاس mercedes benz 2019

نسخه‌ی سوم؛ خلاقیت در طراحی

این آخرین نسخه از زبان طراحی است که مرسدس بنز آن را «شخصیت ناب» می‌نامد و برای بار سوم شخصیت ناب مرسدس بنز تکرار شده است. واگنر توضیح می‌دهد که نام و جذابیت ظاهری خودرو نشان دهنده‌ی ترکیبی از زیبایی و عقلانیت در طراحی است.

 ما از یک سو محصولی فوق‌العاده احساسی و زیبا داریم و از طرف دیگر این طراحی بسیار بی‌عیب و منحصربه‌فرد است. چنین شاهکاری مانند ترکیب قلب و مغز، هماهنگی احساسات و هوش است.

چهره‌ی «درنده»

طراحی جلوی خودرو به دلیل استفاده از جلوپنجره مشبک برگرفته از خودروی مرسدس AMG GT به همراه شکل اشاره‌کننده و فلش مانند چراغ‌های جلو، کاملا تهاجمی است. مرسدس این عنصر طراحی را به دلیل استفاده از «دماغ کوسه» در جلوی خودرو و کمربند کناری در اطراف بدنه، «چهره‌ی درنده» نامیده است. چراغ‌های جلو با طرح شبیه به فلش بر اثرگذاری ظاهر خودرو می‌افزایند و شکل مثلثی و گوه‌ای آن باعث می‌شود که خودرو بسیار تهاجمی و باابهت به نظر برسد.

زبان طراحی صاف

شخصیت ناب در خودروهای پیشین دارای خطوط و انحناهای تیز زیادی بود که مناسب این زبان طراحی نبود؛ مرسدس بنز این کار را به‌صورت هدفمند و با کمک عناصر زبان طراحی به انجام رسانید تا تغییرات نسبت به نسل‌های قبلی آشکارتر شوند. اما طراحی خودروهای جدید و به‌ویژه مرسدس بنز CLS ۲۰۱۹ نگاهی نرم‌تر دارند.

مرسدس بنز CLS کلاس mercedes benz 2019
 واگنر می‌گوید:این یک انتقال و تغییر عمدی در جهت نشان دادن رویکرد بی‌عیب و نقص طراحی است. در سبک‌های طراحی مدرن به‌طور معمول می‌توان از طریق طراحی، مفاهیم عالی و انسانی را منتقل کرد؛ در طول فرآیند طراحی، گاهی تغییرات زیادی اعمال می‌شود. اگر دوست داشته باشیم از نوعی خط یا انحنا کمک می‌گیریم و اگر دوست نداشته باشیم از نوع دیگری استفاده می‌کنیم؛ این شعار تیم ما است.

باریک شدن ستون‌های خودرو

برای کمک به سبک و آیرودینامیک خودرو طراحان مرسدس بنز ستون‌های خودرو را باریک‌تر طراحی کرده‌اند. با کاهش بخش سرنشینان و مسافران به سمت عقب خودرو، زبان خلوص نفسانی روی چرخ‌های عقب شکل تحریک‌آمیزی ایجاد می‌کند. هر خودروی مرسدس بنز دارای یک قسمت شانه یا بهتر بگوییم لگن یا کفل است. در این قسمت از اجزای بدن انسان برای طراحی الهام گرفته شده است و کفل موضع خوبی برای استفاده در طراحی تحریک‌آمیز است. همچنین در این کار یک مزیت عملکردی وجود دارد و آن این است که با کم و نازک کردن ستون‌ها، عملکرد آیرودینامیک خودرو بهبود یافته است.

مخفی کردن اسپویلرها

بر خلاف بسیاری از کوپه‌های چهار درب، مرسدس بنز CLS ۲۰۱۹ هیچ اسپویلر قابل مشاهده‌ای در عقب خودرو ندارد. به گفته‌ی واگنر شکل کلی پنجره عقب و نیز طراحی قسمت عقب خودرو، همراه با یک دیفیوزر زیرین، بدون نیاز به خطوط یا بال اضافه امکان عملکرد کافی آیرودینامیک را ارائه می‌دهد. به‌طور معمول در طراحی این قسمت نیاز به شیب کوچکی برای نیروی رو به پایین وجود دارد؛ اما طراحان مرسدس بنز موفق به انجام این کار بدون اعمال شیب شدند.

کنتراست‌های بصری چراغ‌های عقب

وجود کنتراست یا تضاد در اشیاء برای جلوگیری از خستگی بیننده ضروری است؛ تکرار لبه‌های تیز، طراحی تقریبا مثلثی چراغ‌های جلو و عقب و سبک ظاهری یکنواخت، طراحی خودرو را مختل می‌کند. به همین دلیل وجود تضادهای بصری در چراغ‌های عقب باعث پرهیز از کسالت و یکنواختی طراحی خودرو می‌شود.

واگنر می‌گوید:

ما به کمک نوعی تضاد گرافیکی، بر زیبایی طراحی افزودیم و چنین کاری باعث می‌شود که به نظر بیاید بدنه بسیار ملایم، نرم و لطیف است. این گرافیک بسیار تیز و هندسی با خطوط سریع، مانند تشعشعات خورشید هنگام بالا آمدن روشنایی روز جلوه می‌کند.

مرسدس بنز CLS‌ کلاس

عناصر داخلی پررنگ و برجسته

طراحی اتاق عمدتا از سدان E-Class گرفته می‌شود؛ اما واگنر می‌گوید تیم طراحی هنوز هم قصد داشت تغییرات بیشتری در فضای داخل ایجاد کند. به‌عنوان مثال دریچه‌های هوا طراحی منحصربه‌فردی دارند که در تیم مرسدس ظاهر «اگزوز جت» نامیده می‌شود. استفاده از چوب واقعی، چرم دوخته‌شده و فلزاتی که هنگام لمس کردن سرد به نظر می‌رسند، کمک می‌کند احساس خوبی از فناوری‌های خودرو به سرنشینان منتقل شود.

خیلی‌ از افراد همچنان به نشانگرهای آنالوگ علاقه دارند و ترجیح می‌دهند در خودرو به جای دیدن اعداد و ارقام دیجیتال، عقربه‌های نشانگر آنالوگ ببینند و در خودروی جدید نیز چنین تضادی به کار گرفته شده است. در عصر ساعت‌های هوشمند دیجیتال، استفاده از زمان‌سنج مکانیکی برای القای خاطرات نوستالژیک کار هوشمندانه‌ای است. از نظر تیم طراحی مرسدس بنز، بسیار مهم است که راه‌حل‌های آنالوگ به دنیای دیجیتال متصل شوند.

رؤیایی به سبک CLS کلاس

استفاده از فرصت برای نمایش تغییرات بیشتر در مقایسه با سدان E کلاس، به تیم طراحی CLS کلاس اجازه‌ی آزادی‌ بیشتری در طراحی می‌دهد. به گفته‌ی واگنر این یک تناسب رؤیایی برای طراح است؛ سقف پایین، زاویه‌های تند در شیشه‌ جلوی پنجره و دیگر عناصر زیبایی‌شناسی انرژی زیادی برای طراحی این خودرو می‌بخشد و به ما اجازه می‌دهد که چنین کارهای زیبایی انجام دهیم.

پیشرانه خطی ۶ سیلندر و جعبه‌دنده ۹ سرعته

مرسدس بنز جدید با پیشرانه خطی ۶ سیلندر و قدرت تولیدی ۳۶۲ اسب بخار، همراه  ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در مقایسه با مدل قبلی با ۳۲۹ اسب بخار قدرت و  ۴۸۰ نیوتن‌متر گشتاور قدرتمندتر شده است. حداکثر قدرت در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور در ۱۶۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌شود. یک جعبه‌دنده اتوماتیک ۹ سرعته، قدرت پیشرانه را به محور عقب یا هر چهار چرخ ارسال می‌کند.

گالری تصاویر

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات