روش‌های ساده برای قدردانی از کارمندان

پنج‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
قدردانی و سپاسگزاری از کارمندان، باعث می‌شود آن‌ها به ارزشمندی نقش خود در موفقیت شرکت پی ببرند و انگیزه و اشتیاق بیشتری برای ادامه‌ی کار داشته باشند.
تبلیغات

کارمندان شما نقش مهمی در موفقیت شرکتتان دارند. شما حتماً این موضوع را می‌دانید و به‌عنوان یک کارآفری، که فهرست بی‌پایانی از وظایف به دوشتان است، به‌احتمال‌ زیاد می‌خواهید از مردان و زنانی که هرکدام به سهم خود بخشی از این مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیرند، قدردانی کنید. شما به روش‌های مختلفی می‌توانید به کارمندانتان نشان دهید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید. ولی به لحاظ علمی، ۳ روشی که در ادامه‌ی مطلب یادآوری می‌کنیم، مؤثرتر از سایر سیاست‌های سازمانی عمل می‌کنند:

به‌‌جای پول نقد، به کارمندانتان جایزه بدهید

ریچارد تالر، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و استاد اقتصاد رفتاری، در پادکست اخیر خود در NPR توضیح می‌دهد که چرا بهتر است کارفرمایان به‌جای پول نقد، با هدیه یا یک تجربه‌ی خاص از کارکنانشان تقدیر کنند. او پیشنهاد می‌کند که مثلاً به‌جای پاداش ۵۰۰ دلاری، به کارمندتان سفر ۵۰۰ دلاری هدیه کنید. طبق تحقیقات وقتی افراد مسافرت را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند شادتر از زمانی هستند که پول نقد می‌گیرند. مهم‌ترین علت این است که وقتی پول دریافت می‌کنیم، بین خرج کردن و پس‌انداز آن دچار تردید می‌شویم؛ درحالی‌که پاداشی مثل تعطیلات به ما فرصت می‌دهد بدون عذاب وجدان، از اوقاتمان لذت ببریم.

فرقی نمی‌کند کارکنانتان را به یک سفر کوتاه دعوت کنید یا یک هدیه‌ی خاص برایشان در نظر بگیرید. با کمی خلاقیت و تلاش می‌توانید راه خوبی برای پیدا کردن یک سیستم پاداش‌دهی غیر نقدی پیدا کنید. شاید باور کردنش سخت باشد، ولی واقعاً می‌توانید کارمندانتان را خوشحال کنید.

 Appreciate For Your Employees

تشکر کنید

استاد روانشناسی، رابرت ایوانس، اعتقاد دارد که تشکر کردن از ضروریات محیط کار است. قدردانی علاوه بر تقویت تیم و بهبود فرهنگ‌ سازمانی، بیش از پول به کارمندان انگیزه می‌دهد. یکی از مطالعات مؤسسه‌ی گلسدور نشان می‌دهد ۷۰ درصد کارمندان اگر به‌طور مداوم مورد تشویق رئیس خود قرار بگیرند، اشتیاق و اهتمام بیشتری نسبت به کار نشان می‌دهند. در یکی از تحقیقات دانشکده‌ی وارتون نیز محققان دریافتند که وقتی مدیران شرکت از سرمایه‌گذاران یا اسپانسرها به‌صورت شفاهی تشکر می‌کنند، تا ۵۰ درصد حمایت مالی بیشتری دریافت می‌کنند.

روش‌های زیادی برای سپاسگزاری از کارمندان وجود دارد. می‌توانید به‌سادگی در راهرو به آن‌ها بگویید «متشکرم» یا اینکه برای آن‌ها یک کارت تشکر ویژه بفرستید. در مقیاس بزرگ‌تر، می‌توانید در یک جلسه‌ی کاری از کارمندانتان قدردانی کنید یا یک ایمیل تشکر انگیزشی ارسال کنید.

 Appreciate For Your Employees

از آن‌ها تعریف کنید

دن آریلی، اقتصاددان رفتاری و همکارانش در یک آزمایش نشان دادند که چگونه انگیزه‌های مختلف، روی عملکرد کارمندان تأثیر می‌گذارد. روز اول آزمایش، به یک‌سوم از کارمندان پاداش نقدی ۳۰ دلاری و به یک‌سوم آن‌ها فیش دریافت پیتزا اهدا شد و یک‌سوم دیگر با جمله‌ی «کارت عالی بود» از طرف رئیسشان پاداش گرفتند. درحالی‌که رسید پیتزا و تمجید از طرف رئیس در یک سطح باعث افزایش کارایی کارمندان شدند، پاداش نقدی بازدهی کمتری داشت. در طول یک هفته‌ی آزمایش، به‌ مرور زمان پاداش نقدی باعث شد عملکرد کارکنان ضعیف‌تر شود، حتی بدتر از زمانی که کارکنان اصلاً مورد تقدیر قرار نمی‌گرفتند.

روش مناسب و پر مفهومی برای تأیید ارزش کار کارمندانتان پیدا کنید. یک روش می‌تواند برنامه‌های بازشناسی کارمندان باشد که در آن شما به کارمندان برتر و کارهای خوبی که انجام داده‌اند توجه نشان می‌دهید. روش دیگر این است که از کارمندان بخواهید دموی کارشان را به تیم‌های کوچک شرکت، یا مدیران دیگر نشان دهند.

کارمندان، جریان حیات شرکت شما هستند. پس در اولین فرصت به هر روش مناسب و انگیزه‌بخشی که می‌توانید، تشکر و سپاس خود را به آن‌ها اظهار کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات