۲۶ آبان: ثبت پتنت ماوس کامپیوتر

جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۴۷ سال پیش در چنین روزی، پتنت ماوس، یکی از پرکاربردترین تجهیزات کامپیوتر شخصی به نام داگلاس انگلبارت ثبت شد.
تبلیغات

داگلاس انگلبارت، مخترع و مهندس معروف آمریکایی، ۴۷ سال پیش (۱۷ نوامبر سال ۱۹۷۰) پتنت ماوس کامپیوتر را به نام خود ثبت کرد. این پتنت با شماره‌ی US Patent 3,541,541 به نام این مخترع ثبت شده است.

پتنت انگلبارت، با توضیح «طراحی و ساخت دستگاه تشخیص‌دهنده‌ی موقعیت X و Y روی یک نمایشگر» ثبت شده است. دلیل انتخاب نام ماوس یا «موشواره» برای این دستگاه، شباهت سیم آن به دم موش بود. داگلاس کارل انگلبارت، مخترع و مهندس آمریکایی بود که در سال ۲۰۱۳ از دنیا رفت. شهرت عمده‌ی این مخترع کامپیوتری، به خاطر تحقیقاتش در مورد برقراری ارتباط بین انسان‌ و کامپیوتر است. او تحقیقاتش را در آزمایشگاهی که خودش با نام «مرکز تحقیقات تکمیلی» در اس‌آر‌آی اینترنشنال تأسیس کرده بود، انجام می‌داد. نتایج تحقیقات این دانشمند، علاوه بر ماوس، شامل کامپیوترهای تحت شبکه و ابرمتن (Hypertext) نیز می‌شود. داگلاس انگلبارت مجموعه‌ای از یافته‌های خود را در سال ۱۹۶۸ به‌صورت نمونه‌های اولیه به نمایش درآورد. این مجموعه در تاریخ علوم کامپیوتر با نام «مادر دموها» شناخته می‌شود؛ چرا که تعدادی از مهم‌ترین اختراعات تاریخ کامپیوتر در آن به چشم می‌خورند.

ماوس کامپیوتری برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ نمونه‌سازی شد؛ اما معرفی اولیه‌ و دموی آن تا سال ۱۹۶۸ به طول انجامید. اولین دستگاهی که به‌صورت رسمی از ماوس استفاده کرد، Xerox star نام داشت. شرکت زیراکس دستگاه مجهز به ماوس خود را در سال ۱۹۸۱ معرفی کرد. شهرت اصلی این ابزار کوچک و کارآمد کامپیوتر شخصی، مدیون کامپیوتر شرکت اپل با نام لیزا است که در سال ۱۹۸۳ رونمایی شد. در نهایت، با معرفی اپل مکینتاش در سال ۱۹۸۴، ماوس به یکی از ضروری‌ترین تجهیزات کامپیوترهای شخصی تبدیل شد.

اگرچه امروزه بسیاری از وظایف این وسیله‌ی کوچک و کاربردی توسط صفحات لمسی یا قلم‌های طراحی انجام می‌شود؛ اما هنوز هم ماوس‌ از محبوبیت بالایی در میان کاربران کامپیوتر شخصی و خصوصا گیمرها برخوردار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات