چگونه ایده‌ هایتان را سریع‌تر در جمع به جریان بیندازید

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شما به‌راحتی می‌توانید خودتان را از قید استرس ارائه‌ی یک مقاله یا سخنرانی برهانید و با اجرایی جذاب، نظر مخاطبانتان را جلب کنید.
تبلیغات

غالباً زمانی که برای یک ایده‌ی فوری با محدودیت زمانی مواجه هستیم، فشار زیادی روی خودمان احساس می‌کنیم. ممکن است روی پیشانی‌مان عرق بنشیند و آدرنالین خونمان به‌شدت بالا برود. فشاری که مهلت‌های مقرر به ما وارد می‌کنند، باعث وحشت ما می‌شود. وحشت، خلاقیت را نابود می‌کند.

سالی هاگشید، کارآفرین و روانشناس، چک‌لیستی در وبلاگ خود منتشر کرده است که آن را «دکمه‌ی رفع وحشت» می‌نامد و معتقد است استفاده از این نکات، به ما کمک می‌کند در شرایط فشار، عملکرد بهتری داشته باشیم. او پیشنهاد می‌کند در اجرا یا ارائه‌ی مقاله، سخنرانی یا بخشی از بازاریابی بعدی‌تان، این راهکارها را امتحان کنید:

با هیجان و بلند حرف بزنید

کمی شور و هیجان داشته باشید و به نقطه‌ی قوت کارتان فکر کنید و چاشنی آن را بیشتر کنید.

مغز انسان در نادیده گرفتن اطلاعات عالی عمل می‌کند! بااین‌حال اغلب اوقات ما واکنش‌های عاطفی افراد را فراموش می‌کنیم.

قبل از اینکه در یک جلسه یا اجرای مهم حضور یابید، از خودتان بپرسید «من به چه قسمتی از این موضوع بیشتر اعتقاد دارم؟» اگر می‌خواهید محصول جدیدی معرفی کنید، اجرای استیو جابز را به یاد بیاورید و به همان شیوه توضیح دهید که چرا این محصول جدید، چشمگیر و قابل‌ توجه است. اگر می‌خواهید نظر یک مشتری جدید را جلب کنید، فقط به بیان آنچه فکر می‌کنید بسنده نکنید. نشان بدهید چه احساسی دارید. اگر بتوانید روی احساسات مردم اثرگذار باشید، آن‌ها به‌احتمال بیشتری پیام شما را به ذهن می‌سپارند.

Create urgency

فوریت امر را توضیح دهید

ضرورت و فوریت، انگیزه‌های بسیار قدرتمندی هستند. مشکلتان را تعریف کنید و بگویید چرا نمی‌توانید بیش از این صبر کنید. اگر می‌خواهید در مورد یک روند نزولی بازده سرمایه با سرمایه‌گذاران حرف بزنید، برایشان شرح دهید که ممکن است وضعیت بسیار بحرانی شود. اگر مخاطبانتان فوراً دست‌به‌کار نشوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ هدف شما این است که مخاطبانتان را به واکنشی سریع وادار کنید؛ به‌طوری‌که آن‌ها نتوانند از پیام شما چشم‌پوشی کنند. به مخاطبانتان بگویید چرا باید فوراً دنده عوض کنند. صحبت خود را با پیشنهاد یک اقدام عملی، به پایان ببرید.

یک داستان تعریف کنید

داستان‌ها بیشتر از واقعیت جذاب هستند. بجای تفسیر داده‌های، پیشینه و ماجرای ایده‌ی خود را بازگو کنید. داستان‌ها به شما اجازه می‌دهند شخصیت خود را به عناصر موجود قصه اضافه کنید و این قدم خوبی برای تقویت برند شخصی است.

برند خودتان را نقد کنید

اگر مخاطبان دیرباوری دارید، بجای تبلیغات پرسروصدا، به نقد خودتان بپردازید. آدام گرانت در کتاب Originals، تعریف می‌کند که چگونه کارآفرینی به نام روفوس گریسکام، با اسلایدهایی که شرح می‌دادند چرا نباید روی ایده‌ی جدید او سرمایه‌گذاری کرد، نظر سرمایه‌گذاران را به‌شدت جلب کرد. گریسکام با ارائه‌ی چشم‌اندازی بسیار روشن و واضح، موفق شد پیشنهاد غیر منتظره‌ی فوق‌العاده‌ای هم از دیزنی دریافت کند. این تکنیک، اعتبار و جلوه‌ی صداقت شما را افزایش می‌دهد.

Ask for opinions

روی یک دشمن مشترک تمرکز کنید

چه چیزی شما و مخاطبتان را می‌ترساند؟ مثلاً احساس خجالت یا فشار ناگهانی، خلاقیت همه‌ی ما را مختل می‌کند. در مورد یک موضوع ناگوار مشترک حرف بزنید و به‌واسطه‌ی این درد قابل درک، با مخاطبتان رابطه‌ی نزدیکی برقرار کنید.

از مخاطبان نظرخواهی کنید

هنگامی‌که شما ایده‌ی طرف مقابل را جویا می‌شوید، مغز او برای یافتن یک جواب، با شما همراه می‌شود. پس‌ازاینکه دیدگاه خود را مطرح کردید، از مردم بخواهید نظرشان را بیان کنند. وقتی مخاطبان مستقیماً عقیده‌ی خود را ابراز کنند، ممکن است ایده‌های جدیدی نیز به ذهنتان برسد. مثلاً اگر یک پست جدید در وبلاگتان منتشر کرده‌اید، از خوانندگان بخواهید دیدگاهشان را در کامنت‌ها بنویسند. اگر در یک جلسه سخنرانی می‌کنید، گاهی مکث کنید و اجازه دهید دیگران افکار لحظه‌ای خود را بیان کنند.

از موضوعات هیجانی استفاده کنید

ترس یک محرک بسیار قوی است. هنگامی‌که شما توضیح می‌دهید چه مشکلی ما را تهدید می‌کند، توجه دیگران بلافاصله به موضوع جلب می‌شود. مسئله یا موضوعی پیدا کنید که به سیستم عصبی مخاطبتان شوک وارد کند. سپس با راه‌ حلی که مورد نظرتان است، خیال آن‌ها را آسوده کنید و بعد پیام خود را بیان کنید. چه چیزهایی مردم را هیجان‌زده می‌کند؟ آیا آن‌ها از افزایش یا نوسان قیمت‌ها می‌ترسند؟ از یک رهبر جدید؟ یا تصویب و تغییر قوانین؟

 Describe something specific that fascinates you

به موضوعی بپردازید که برای شخص شما جذاب و گیرا است

نگاهی اجمالی به دنیای اطرافتان داشته باشید. وقتی از اشتیاقات شخصی خود حرف بزنید، واژه‌ها و جملات بهتر و روان‌تری به زبان می‌آورید، درنتیجه اعتبارتان افزایش پیدا می‌کند. به یک حقیقت غیر منتظره یا یک افق ناآشنا اشاره‌دکنید. مهم نیست چه موضوع خاصی را مطرح می‌کنید. آیا هنرهای باستانی شما را به هیجان می‌آورد؟ یا سریال جدید روز ذهنتان را مشغول کرده است؟ عالی است. توضیح بدهید چرا.

جرئت داشته باشید

از اینکه مخاطبانتان را به چالش بکشید، نترسید. آن‌ها را از منطقه‌ی راحتی‌شان بیرون بکشید. شما می‌توانید سخنرانی بعدی‌تان را در حالی به پایان ببرید که مخاطبانتان را به انجام یک کار متفاوت تشویق می‌کنید. می‌توانید در مقاله‌ی خود، مخاطبان را به طرز تفکری جدید و متفاوت سوق دهید.

دفعه‌ی بعد که می‌خواهید مخاطبانتان را جذب کنید، از این چک‌لیست استفاده کنید. مطمئن باشید که ایده‌های شما سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید به جریان می‌افتد و در ضمن، اعتبار بیشتری دریافت می‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات