استراتژی هایی برای اینکه راحت تر با دیگران کار کنیم

سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ما قادر نیستم رفتار و احساسات دیگران را کنترل کنیم؛ اما با استفاده از تکنیک‌های کاربردی می‌توانیم رابطه‌ی بهتری با همکار، رئیس، مشتری یا کارمند خود داشته باشیم.
تبلیغات

کار کردن با دیگران آسان نیست و هرقدر همکاران خود را دوست داشته باشید، بازهم ممکن است مشکلات ناخوشایندی در محیط کار پیش بیاید. در چنین مواقعی به جای عصبانی شدن و واکنش نشان دادن باید سعی کنید شرایط را تحت مدیریت خود دربیاورید. استراتژی‌هایی که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت بررسی شده‌اند، کمک می‌کنند شرایط سخت کاری را بهتر مدیریت و کنترل کنید.

working

۱- قبل از انجام هر کاری احساسات طرف مقابل را ارزیابی کنید

همه‌ی ما تجربه‌ی کار کردن با اشخاصی را داریم که رفتارشان برایمان قابل قبول نیست و تحمل کردنشان بسیار سخت است. از طرفی این را هم می‌دانیم که هیچ کنترلی روی رفتار و حالات دیگران نداریم. در چنین شرایطی تحریک یا عصبانی شدن هیچ فایده‌ای ندارد و باید به فکر راه حلی باشیم که بتوانیم واقعیت را آسان‌تر قبول کنیم. راه حلی که در چنین شرایطی توصیه می‌شود این است که تصور کنید چه چیزی باعث شده است این رفتار از همکارتان سر بزند؟ به عبارتی خودتان را در شرایط آن‌ها قرار دهید و سپس احساسات خود را ارزیابی کنید.

به‌عنوان مثال تصور کنید مشتری از شما خواسته است که پروژه را زودتر از موعد مقرر به او تحویل بدهید و اگر از شما پاسخ منفی بشنود بسیار ناراحت خواهد شد. در این شرایط، اول ببینید چه چیزی باعث شده است مشتری این درخواست را مطرح کند. شاید رئیسش او را تحت فشار قرار داده است و می‌خواهد کارها زودتر انجام شود. مطمئنا اگر خودتان هم جای این شخص بودید، دچار استرس می‌شدید و از اینکه نتوانسته‌اید کار خود را به موقع تحویل دهید احساس ناامیدی می‌کردید. بنابراین به مشتری بگویید: «فکر می‌کنم اگر این پروژه نتواند در مهلت جدید انجام شود برایت خوب نخواهد بود.» شاید گفتن این جمله کمی غیر معمول به نظر برسد اما تأثیر فوق‌العاده زیادی دارد. روی حرف خود تأکید کنید و سپس دوباره احساسات طرف مقابل را مورد بررسی قرار دهید. متوجه می‌شوید که رفتار خودتان نیز از عصبانیت به همدلی تغییر کرده است. مشتری نیز احساس می‌کند که صدایش شنیده شده است و معمولا در اغلب موارد به این موضوع اعتراف می‌کند که خودش هم تحت فشار قرار دارد. بعد از این صحبت‌ها می‌توانید برای او توضیح بدهید که امکان تغییر دادن مهلت تحویل پروژه را ندارد.

۲- فکر خود را با صدای بلند و واضح بیان کنید

انسان‌ها معمولا زمانی که در موقعیت ناخوشایند قرار می‌گیرند، سعی می‌کنند در اسرع وقت خودشان را از این شرایط نجات دهند. این یعنی سعی می‌کنند بدون توجه به احساسات و نیازهایشان، طرف مقابل را راضی و خشنود نگه‌دارند. فرمول زیر به شما کمک می‌کند که منظور خود را کوتاه و مختصر بیان کنید.

تغییری که مایلید اعمال شود+ چرا راه حل فعلی جواب نمی‌دهد+ چرا راه حل من بهتر است

به‌عنوان مثال تصور کنید یک مشتری به شما می‌گوید از پروپوزال یا طرح شما «متنفر» است. روبه‌رو شدن با بازخوردها‌ی سازنده بسیار خوب است؛ اما شنیدن اینکه شخصی از طرحتان متنفر است هیچ کمکی نمی‌کند. در چنین شرایطی به جای عصبانی شدن به او بگویید: «دوست دارم با احترام بیشتری با یکدیگر صحبت کنیم؛ زیرا زمانی که می‌گویی از چیزی متنفر هستی، هیچ برداشت سازنده‌ای نمی‌توان از صحبت‌ها داشت. به نظرم اگر بازخورد دقیق‌تر و بهتری به من بدهی، من هم راحت‌تر می‌توانم کار یا محصول مورد نظر را تحویل دهم.»

هرقدر احساسات خود را راحت‌تر با دیگران در میان بگذارید و بگویید از چه چیزی خوشتان نمی‌آید، کمتر به چیزی که نیستید تظاهر خواهید کرد و این کمک می‌کند که روابط قوی‌تر و سالم‌تری در محیط کار برقرار کنید.

working

۳- حد و حدود تعیین کنید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی اوقات در جواب کارمندان یا مشتری‌ها بدون لحظه‌ای فکر کردن بگویید که مشکلی نیست و خواسته‌ی آن‌ها را انجام خواهید داد. اولین حسی که بعد از گفتن این جمله به ما دست می‌دهد، ترس و استرس است و این اصلا خوب نیست. تعیین مرز و حد و حدود راه حل از بین بردن این عادت است. زمانی که مشتری خواسته‌ی نامعقولی دارد یا رئیستان می‌خواهد بیشتر در اداره بمانید، سریع پاسخ مثبت ندهید. کمی فکر کنید و ببیند آیا این موضوع نفعی به حالتان دارد یا خیر. اگر پاسختان منفی است «نه» بگویید و اگر شرایط مهیا بود، دلیل آن را توضیح دهید. به‌عنوان مثال به مشتری‌ها بگویید نمی‌توانید ایمیل خود را ۲۴ ساعته چک کنید و به درخواست‌هایشان پاسخ دهید. وضع کردن حد و حدود در ابتدای کار کمک می‌کند که در آینده شرایط سخت و ناراحت‌کننده را تجربه نکنید.

البته منظور این نیست که همیشه به درخواست‌های رئیستان «نه» بگویید یا مرزهای خنده‌دار و مضحک برای همکارانتان تعریف کنید. روابط مانند خیابان‌ دوطرفه است و بعضی وقت‌ها باید خودتان را با شرایط دیگران تطبیق دهید. گاهی اوقات پیروی نکردن از درخواست رئیس برای انجام اضافه کاری و پاسخ ندادن به ایمیل‌ها در ساعات غیر کاری جایز نیست. این موضوع را در نظر بگیرید که هر شخصی مرزبندی‌های خاص خودش را دارد؛ اما به‌طور کلی، موارد بررسی‌شده در این مقاله کمک می‌کنند که شرایط سخت و دشوار را راحت‌تر مدیریت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات