موفقیت آیفون 10 برای گوگل هزینه دارد

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
بر خلاف سامسونگ که تأمین‌کننده‌ی نمایشگر آیفون ۱۰ است، گوگل به یک دلیل عمده از فروش بالای این گوشی خوشحال نخواهد شد.
تبلیغات

سرانجام می‌توانید آیفون ۱۰ را پیش‌خرید کنید. گران‌ترین گوشی هوشمند جهان ممکن است قبل از تعطیلات کریسمس به دستتان برسد یا نرسد؛ اما احتمالا مایه‌ی خوشحالی و مباهات اپل، این است که پیش‌فروش کامل آیفون ۱۰ در سراسر دنیا تنها در چند دقیقه به اتمام رسید.

برخی رقبا ممکن است اپل را برای این دستاورد تحسین کنند. یکی از این رقبا سامسونگ است که وظیفه‌ی ساخت و تأمین گران‌ترین بخش این گوشی یعنی صفحه‌نمایش را بر عهده دارد. در سوی مخالف، گوگل قرار دارد؛ رقیبی که احتمالا از استقبال مردم از آیفون وحشت می‌کند.

سامسونگ و گوگل هر دو رقیب اپل هستند؛ اما گوگل برای تنفر از اپل یک دلیل اقتصادی خاص دارد.

گوگل برای تعیین شدن به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌های اپل، مجبور است میلیاردها دلار به اپل پول بدهد. طبق آخرین محاسبات، هزینه‌ی جستجوهای صورت‌گرفته توسط آیفون سه میلیارد دلار برای اپل ارزش دارد که گوگل باید آن را پرداخت کند.

گوگل تأیید کرده است که هزینه‌ی کسب ترافیک (TAC) به دلیل «تغییرات در تفاهم‌نامه‌های همکاری» افزایش خواهد داشت. اپل یکی از همکاران گوگل است که انجام چنین تغییراتی از آن بر می‌آید.

اطلاعاتی در خصوص قرارداد اپل با گوگل در دست نیست و گوگل در گزارش درآمدهای سه‌ماهه‌ی سوم خود هم به اپل اشاره‌ای نکرده است؛ اما گفته می‌شود که افزایش هزینه‌ی کسب ترافیک، نتیجه‌ی توافق جدید با اپل است‌.

کولین سباستین، تحلیل‌گر مجله‌ی Baird، در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران گفته است افزایش هزینه‌ی کسب ترافیک که بخشی از آن به دلیل تغییر در تفاهم‌نامه‌های همکاری است، به رشد سریع‌تر سایت‌های گوگل کمک خواهد کرد.

تحلیل‌گر دیگری می‌گوید هرچند او رابطه‌ی مستقیمی بین این افزایش هزینه و اپل مشاهده نکرده، به وضوح مشخص است که احتمالا این افزایش از سوی موبایل و به‌طور خاص اپل بوده است. وی می‌گوید این افزایش در حال حاضر تهدیدی به حساب نمی‌آید؛ اما هزینه‌ای است که روز به روز سنگین‌تر می‌شود.

هزینه‌ی کسب ترافیک، ۲۳ درصد از درآمد تبلیغات گوگل را در سه‌ماهه‌ی سوم به خود اختصاص داده است. این میزان در مدت‌زمان مشابه در سال گذشته ۲۱ درصد بود. گوگل در سه‌ماهه‌ی سوم امسال ۲۸ میلیارد دلار درآمدزایی از طریق تبلیغات داشته که تقریبا یک‌چهارم آن خرج TAC شده است.

نشریه‌ی بلومبرگ قبلا اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاران گوگل باید نگران TAC باشند و احتمالا به همین دلیل به ساخت سخت‌افزار روی آورده‌اند؛ اما خانواده‌ی پیکسل ۲ ثابت کرد که گوگل هنوز به‌طور کامل برای ساخت رقیبی جدی برای آیفون آماده نیست.

نکته‌ی جالب این‌ است که اپل از شرکتی کسب درآمد می‌کند که خط مشی تجاری آن، فروش داده‌های کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی است؛ چیزی که سال‌ها است اپل از آن انتقاد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات