تقویت حس مسئولیت اجتماعی و جلب نظر مصرف کنندگان

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت‌ها از چه طریقی می‌توانند نظر مصرف‌کنندگان را به خود جلب کنند؟ چه معیارهایی از نظر مصرف‌کنندگان بااهمیت تلقی می‌شود؟ آیا مصرف‌کنندگان فقط به دنبال کاهش قیمت هستند یا ارزش‌های دیگری را نیز دنبال می‌کنند؟
تبلیغات

امروزه مصرف‌کنندگان علاقه­‌مند به خرید از شرکت‌­هایی هستند که ارزش­‌های خود را به اشتراک بگذارند و در مسائل اجتماعی سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر بازگرداندن و رفتار منصفانه با کارکنان، از خرده­‌فروشان و تولیدکنندگان انتظار می­‌رود که نسبت به بسیاری از جنبه­‌ها از جمله محصولات مفید برای جامعه، استخدام منصفانه نیروی کار و روش­‌های سازگار با محیط زیست مسئول باشند.

هنگامی که مصرف‌کنندگان متوجه چیزی شوند که موجب نارضایتی آنان شود، رسانه اجتماعی می­تواند نگرانی را تقویت کند که یک‌شبه معضل بزرگی برای شرکت ایجاد می­­‌شود.

شرکت Honest در چند سال گذشته نارضایتی‌هایی از مصرف‌کنندگان در سطوح مختلف دریافت کرد. سال پیش، در مواد شوینده شرکت ماده سمی پیدا شد که در برچسب محصول به آن اشاره‌ای نشده بود. در رأس آن شرکت، جسیکا آلبا، مالک شرکت از برنامه‌ی تلویزیونی The New Celebrity Apprentice حمایت مالی می‌کرد و در آن نمایش تلویزیونی نیز حضور پیدا کرد. حمایت آلبا و آشکار شدن آن ماده سمی باعث شد بسیاری از مصرف‌کنندگان این نمایش را تحریم کنند. این نمونه، مثالی از ناراضی شدن مشتریان است که می‌تواند ضررهای زیادی به شرکت وارد کند.

جهت کمک به جلوگیری از خشم مصرف‌کننده، از ۵ نکته زیر در قالب فرهنگ سازمانی استفاده کنید:

۱- احترام به شیوه­‌های کار منصفانه

شاید عجیب به نظر برسد که ما در سال ۲۰۱۷ در مورد اجتناب از بیگاری کشیدن از نیروی کار صحبت کنیم، ولی این روش هنوز شیوه­‌ای معمول است که بسیاری از شرکت­‌ها به منظور کاهش هزینه­‌ها از آن استفاده می­‌کنند. اطمینان حاصل کنید که مصالح و محصولات خودتان را از شرکت‌هایی خریداری کنید که رفتار مناسبی با کارکنانشان دارند.

شیوه های کار منصفانه

پاتاگونیا، شرکتی که برای علاقه­مندان به طبیعت‌گردی لباس تولید می­کند، به علت اینکه به مسئولیت سازمانی از جمله استانداردهای منصفانه کار متعهد است، شهرت دارد. تحلیل­گران صنعت، موفقیت میلیارد دلاری شرکت را به اعتبار آن نسبت می­دهند.

۲- حمل و نقل مسئولانه

تحویل کالا در زنجیره تأمین اغلب یک ضعف است. هنگامی­ که جاده­‌ها مملو از کامیون­‌های بزرگی است که از آن­ها دود خارج می‌شود. پرداختن به بحث آلودگی دشوار است. به منظور راه‌اندازی سریع بازار حمل و نقل، شرکت فریترا در حال تلاش برای تغییر حمل و نقل از یک تهدید زیست‌محیطی به یک صنعت پایدار و مترقی است. یکی از نقاط اصلی فروش آن، گزینه‌های حمل و نقل کم‌هزینه است.

حمل و نقل با کشتی

تنها در عرض ۳ سال، این شرکت بنا بر تعهدش به مناسب­ترین قیمت‌‌ها، خدمات مشتری‌محور و آینده­‌ی سازگار با محیط زیست، بیش از ۵ هزار حساب­ دریانوردی، بیش از ۴۰۰ حامل و عنوان بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقلی در کانادا و آمریکا را به دست آورده است.

۳- بشردوست باشید

دلایل بسیار زیادی برای ایجاد فرهنگ مسئولیت اجتماعی وجود دارد. دلیل بشردوستانه صحیح یا غلط برای حمایت وجود ندارد. یکی را انتخاب کنید که برای شما معنی دارد، پشت آن بایستید و نگران آن نباشید که مشتری بداند شما از چه چیزی و به چه دلیل حمایت می­کنید.

بشر دوستانه

صدها مؤسسه‌ی غیرانتفاعی وجود دارد که شما می‌ توانید آن­ها را انتخاب کنید. به همین دلیل فرآیند انتخاب سازمان‌­ مناسب برای حمایت، می­‌تواند به‌عنوان چالش تلقی شود. ولی شما مجبور نیستید به‌تنهایی همه جستجوها را انجام بدهید.

مقاله‌های مرتبط:

۴- سرمایه­ گذاری در یک شرکت حامی محیط زیست

مؤسسه منابع جهانی (WRI) اولین دفتر سازگار با محیط زیست خود را در سال ۱۹۹۹ ایجاد کرد و از آن زمان تاکنون به این کار ادامه می‌­دهد. دفتر کار آمریکای این مؤسسه که رتبه‌ی نقره‌­ای مصرف بهینه انرژی و طراحی زیست‌محیطی (LEED) را کسب کرده است، شامل سقف سبز، تجهیزات روشنایی و LED طبیعی، مصالح ساختمانی بازیافت شده و سنسورهایی برای خاموش کردن لامپ­‌ها هنگامی­ که اتاق‌ خالی است، می­‌شود.

اداره سبز

سقف­های سبز در واقع سقف دوم هستند. آن­ها باعث تغییر ساختار سقف می‌شوند و عمر آن را تا ۵۰ سال افزایش می‌دهند. آن­ها عایق‌سازی را بهبود می­ بخشند و هزینه­‌های انرژی را در طول سال کاهش می‌دهند. یک مطالعه تخمین زده است که نصب سقف­ سبز روی همه‌ی ساختمان­های شهر شیکاگو، سالانه ۷۲۰ مگاوات کاهش انرژی (معادل چندین معدن زغال سنگ یا یک نیروگاه هسته‌­ای کوچک) و کاهش هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری به دنبال دارد. حتی اگر شما نمی‌­توانید به اداره سبز تبدیل شوید، تلاش ساده­ای برای کاهش استفاده از کاغذ در اداره انجام دهید. به‌عنوان مثال امضای الکترونیکی کارکنان را جایگزین روش‌های قدیمی کنید. این­‌ها شیوه‌‌هایی هستند که شرکت‌ها برای نشان دادن حس مسئولیت اجتماعی­ انجام می­دهند.

۵- با کارکنان خود به‌خوبی رفتار کنید

به‌تازگی تسلا، تولیدکننده خودروهای الکتریکی، برای پرداخت حقوق به ۶ هزار کارگر خود (که دستمزدی بسیار پایین­تر از استاندارد صنعت برای تولید خودروهای ۹۰ هزاردلاری می‌دهد) مورد انتقاد شدید قرار گرفت. مصرف­‌کنندگان هنگامی­ که متوجه شدند حقوق کارگران ۱۲ دلار پایین­تر از شغل‌های مشابه است از آن تولیدکننده ناراضی شدند.

حقوق متناسب با استاندارد

از نظر کریس موبرگ، رئیس اسلامبر سرچ، هنگامی که مصرف­‌کنندگان بدانند شرکت برای کارکنانش محیط کاری دلپذیر فراهم می­کند و برای آن‌ها ارزش قائل می‌شود، بیشتر مایل به حمایت از این نام تجاری هستند.

به‌عنوان مثال، چند سال پیش کاستکو حقوق کارکنانش را بالاتر از استاندارد صنعت پرداخت می­کرد و مصرف­کنندگان، این خرده­فروشی‌ مواد غذایی را با علاقه به سوی رسانه­های اجتماعی سوق دادند که بدون شک بازتاب آن در افزایش بازدید و فروش فروشگاه نمود پیدا کرد. در واقع تعهد به پرداخت بالا به افزایش علاقه مصرف‌­کننده کمک می­کند.

سخن پایانی

مصرف‌­کنندگان دوست دارند با شرکت‌هایی به تجارت بپردازند که با آنچه برایشان اهمیت دارد هماهنگ باشند و کارکنان آن به شغلشان افتخار کنند. شرکتی که از شیوه­های مسئولیت اجتماعی بهره می­‌برد، می­تواند به شما در دستیابی به موفقیت کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات