کوالکام در پی ممنوعیت فروش آیفون در چین است

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام با ثبت دادخواستی در کشور چین در پی ممنوعیت تولید و فروش آیفون‌های اپل در این کشور است.
تبلیغات

کوالکام دادخواست جدیدی در کشور چین ثبت کرده که براساس آن در پی ممنوعیت تولید و فروش آیفون‌ها در این کشور است. شکایت جدید کوالکام را باید از جمله‌ی درگیری‌های سریالی این دو کمپانی خواند که به ترتیب از یکدیگر شکایت می‌کنند.

کوالکام در پی آن است تا با ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین بزرگ‌ترین ضربه‌ی ممکن را به کاپرتینویی‌ها وارد کن؛، چراکه چین میزبان بزرگ‌ترین خطوط تولید آیفون‌های اپل است. در صورتی که کوالکام بتواند تولید و فروش آیفون‌های اپل را در کشور چین ممنوع کند، ضربه‌ی بزرگی به اپل وارد کرده است؛ چراکه دوسوم درآمد کل اپل از فروش آیفون‌ به دست می‌آید؛ حال آنکه چین نیز وظیفه‌ی تولید بیشترین آیفون‌های اپل را برعهده دارد.

کریستین تریمبیل، سخنگوی کوالکام در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

اپل بدون پرداخت حق پتنت کوالکام از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که توسط این کمپانی توسعه یافته است.

بنابر ادعای کوالکام اپل، سه پتنت کوالکام را در گوشی‌های هوشمند آیفون مورد استفاده قرار می‌دهد که شامل سیستم مدیریت انرژی در کنار فناوری فورس تاچ است. تریمبیل ادعا کرده که این تنها چند فناوری از مجموع فناوری‌های توسعه یافته توسط کوالکام است که اپل از آن‌ها برای بهبود عملکرد آیفون‌ها و افزایش فروش این محصول استفاده می‌کند.

جاش روزنستوک، سخنگوی اپل در مورد ادعای کوالکام چنین پاسخ داده است:

در طول‌ سال‌های اخیر که همواره مذاکراتی بین کوالکام و اپل برقرار بوده است، این فناوری‌ها هیچ گاه موضوع مذاکرات نبودند. همچون ادعاهای قبلی تصور می‌کنیم که این موارد نیز توسط دادگاه رد خواهد شد.

مایک واکلی، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی کاناکورد جینیوتی در مورد اقدامات اخیر کوالکام برای شکایت علیه اپل چنین اظهار نظر کرده است:

شکایت کوالکام را باید یکی از آخرین اقداماتی خواند که برای بازگرداندن اپل به میز مذاکره انجام شده است.

وی همچنین به این نکته اشاره کرده که احتمال رأی به توقف تولید آیفون توسط چینی‌ها براساس ادعای یک کمپانی آمریکایی بسیار ضعیف به نظر می‌رسد؛ چراکه توقف تولید آیفون در چین به ضرر کمپانی‌های چینی نظیر فاکس‌کان و نتیجه‌ی آن بیکار شدن عده‌ی بسیار زیادی از چینی‌ها است. البته واکلی تحریم اپل از طریق جلوگیری از تولید آیفون‌ها در چین را از منظر حمایت از تولیدکنندگان داخلی نظیر اوپو برای کسب سهم بیشتر در بازار کارساز خوانده است.

واکلی اعلام کرده که اپل حاضر نیست حتی برای یک روز تولید ایفون را متوقف کند. وی اعلام کرده است در صورتی که اپل حس کند که رأی دادگاه به ضررش خواهد بود، سعی می‌کند از طریق پرداخت پول، نظر کوالکام را جلب کند.

اپل و کوالکام برای ماه‌های متمادی است که در حال جنگ و جدل با یکدیگر هستند. هرچند کوالکام بیشترین فروش خود را از طریق تراشه‌های موبایل تجربه می‌کند، اما بالاترین درآمد این کمپانی از محل دریافت حق پتنت‌های فناوری‌هایی است که توسعه داده است.

چین علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین کشور برای تولید آیفون‌های این کمپانی است، بخش بزرگی از درآمد این کمپانی را نیز تأمین می‌کند، به‌طوری که نزدیک به ۲۲.۵ درصد از درآمد ۲۱۵.۶ میلیارد دلاری سال مالی گذشته‌ی اپل حاصل فروش محصولات در کشور چین بوده است.

جدال اپل و کوالکام از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده است. اپل با شکایت از کوالکام مدعی شده که مبلغ درخواست شده از سوی کوالکام به عنوان حق پتنت ناعادلانه است. کوالکام در ازای هر گوشی آیفون به فروش رفته، مبلغی از اپل دریافت می‌کند که این از نظر اپل ناعادلانه است. اپل برای کاهش وابستگی به کوالکام به سراغ اینتل رفته و تراشه‌های ارتباطی مورد استفاده در شماری از گوشی‌های هوشمندش را از اینتل تأمین می‌کند.

با توجه به اینکه اپل از پرداخت حق پتنت کوالکام سر بازمی‌زند، پیش‌بینی‌ها نشان از این دارند که این کمپانی سالانه شاهد کاهش دو میلیارد دلاری درآمد خواهد بود. باید دید سرنوشت ارزش سهام اپل چگونه خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات