۲۰ مهر، رونمایی از کامپیوتر شخصی NeXT

پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۹ سال پیش در چنین روزی، استیو جابز که شرکت اپل را ترک کرده بود، اولین کامپیوتر شخصی با برند NeXT را معرفی کرد.
تبلیغات

۲۹ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۲ اکتبر سال ۱۹۸۸، استیو جایز کامپیوتر NeXT را معرفی کرد. شرکت NeXT شرکتی بود که استیو جابز بلافاصله پس از ترک شرکت خود یعنی اپل تاسیس کرد. او که هنر بالایی در سخنوری و معرفی محصولات داشت، در رونمایی از اولین کامپیوتر شخصی این شرکت جدید، آن را با شعار تبلیغاتی «۵ سال جلوتر از زمان خود» معرفی کرد. کامپیوتر NeXT با قیمت ۶۵۰۰ دلار معرفی شد که همین قیمت بالا، یکی از دلایل شکست آن در بازارها بود.

با وجود شکست در بازار، کامپیوتر نکست قابلیت‌های ویژه‌ای داشت که آن را به محصولی انقلابی تبدیل کرده بود. این کامپیوتر که به خاطر طراحی مکعبی لقب‌های Cube و NeXTCube را یدک می‌کشید، نوآوری‌های زیادی را وارد دنیای کامپیوترهای شخصی کرد. کامپیوتر نکست اواین محصول مجهز به درایو نوری ذخیره‌سازی اطلاعات بود. علاوه بر آن، این کامپیوتر یک پردازنده‌ی سینگنال برای تشخیص صدا داشت و مهم‌تر از همه، محیط برنامه‌نویسی آن، بر اساس برنامه‌نویسی شئ‌گرا طراحی شده بود که سال‌ها از زمان خود جلوتر بود.

کامپیوتر نکست، ابزار توسعه‌ای یکی از انقلابی‌ترین محصولات قرن بیستم بود. سربرنرزلی، خالق فناوری وب، از ابزارهای مفید این کامپیوتر استفاده کرده و اولین وب سرور و مرورگر وب را روی آن توسعه داده است. پس از این که شرکت اپل، نکست را در سال ۱۹۹۷ خریداری کرده و استیو جابز به شرکت خود بازگشت، آنها از سیستم‌عامل کامپیوترهای نکست برای توسعه‌ی سیستم‌عامل خود یعنی Mac OS X استفاده کردند. در نهایت، سیستم‌عامل مک نیز، پایه‌های لازم برای توسعه‌ی iOS را فراهم کرد.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر)

۱۸۶۸ - سالروز تولد Augost Horch، موسس شرکت خودروسازی آئودی

۱۹۶۴ - پرتاب فضاپیمای Voskhod 1 توسط اتحاد جماهیر شوروی به عنوان اولین فضاپیما با چند سرنشین

۲۰۱۱ - سالروز مرگ دنیس ریچی، خالق زبان برنامه‌نویسی C

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات