معرفی استارتاپ: تولید کننده بسته بندی خوراکی مواد غذایی

پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یک استارتاپ سبز در اندونزی، مواد غذایی را در پاکت‌هایی بسته‌بندی می‌کند که از گیاهان دریایی تولیدشده‌اند و به‌تنهایی مواد خوراکی کاملاً سالمی هستند.
تبلیغات

افرادی که هفته‌ی پیش در فستیوال غذای جزیره بالی اندونزی شرکت کردند، از وافل‌های بلژیکی بسته‌بندی‌شده استقبال زیادی کردند. در این فستیوال برای اولین بار یک استارتاپ مواد غذایی خود را در پاکت‌هایی بسته‌بندی کرده بود که قابل‌خوردن بودند! درواقع مصرف‌کنندگان می‌توانستند این پاکت‌ها را که از خزه‌های دریایی ساخته‌شده‌اند تست کنند. اگر هم تمایلی به این کار نداشتند و آن‌ها را دور می‌انداختند، این پاکت‌ها در طبیعت کاملاً تجزیه می‌شدند.

دیوید کریستین، یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ Evoware می‌گوید:

ما برای حرکت به سمت جهان پاک، از ریشه شروع کرده‌ایم. یعنی اجتناب از زباله‌های پلاستیکی.

اندونزی بعد از چین بیشترین آلودگی زباله‌های پلاستیکی را در جهان دارد که این زباله‌ها را به اقیانوس می‌ریزند. ۴ رودخانه‌ی اندونزی از آلوده‌ترین مناطق جهان عبور می‌کنند. دیدن جوی‌های پر از زباله‌ای که از سطح شهر می‌گذرند، در بالی امری عادی است.

خزه‌های دریایی علاوه بر اینکه زباله‌های غیرقابل تجزیه تولید نمی‌کنند، مزایای دیگری هم نسبت به پلاستیک‌های مبتنی بر نفت دارند. زمانی که این خزه‌های رشد می‌کنند، co2 جذب می‌کنند. در منطقه‌ای از اقیانوس با مساحت یک میدان بیس‌بال، حدود ۴۰ تن خزه‌ی دریایی رشد می‌کنند که در طول یک سال معادل با جذب ۲۰.۷ تن گازهای گلخانه‌ای خواهد بود. به‌علاوه خزه‌ها برخلاف دیگر منابع تولیدی بیوپلاستیک‌ها، مثل ذرت، به کود و آبیاری نیازی ندارند. در حال حاضر کشاورزان دریایی اندونزی بیش از میزان تقاضا خزه پرورش می‌دهند و برای امرارمعاش خود با مشکل مواجه‌اند.

Instead Of Throwing Out This Plastic Wrapper, You Eat It

اگرچه این استارتاپ جزئیات فرایند تولید را به اشتراک نمی‌گذارد، اما می‌گوید که خزه‌‌های دریایی را بدون استفاده از هیچ‌گونه مواد شیمیایی به پاکت‌های بسته‌بندی تبدیل می‌کند که درعین‌حال خودشان مواد غذایی سالمی هستند. خزه‌ها و جلبک‌های دریایی معمولاً حاوی ویتامین و فیبر بالایی هستند و در ضمن از نظر دین اسلام، حلال هستند. این موضوع برای کشورهایی که اکثر جمعیتشان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

ازآنجایی‌که این پاکت‌ها در آب داغ حل می‌شوند، استارتاپ Evoware تلاش می‌کند آن‌ها را جایگزین پک‌های مواد غذایی نظیر نودل کند: به‌جای اینکه پلاستیک نودل را بازکنید، کل پاکت را درون آب داغ بریزید و آن را هم بزنید. (پاکت بسته‌بندی تقریباً بی‌مزه است، بنابراین طعم سوپ را عوض نمی‌کند.) همچنین می‌توان از آن‌ها برای قهوه‌ی فوری هم استفاده کرد که در اندونزی محبوبیت زیادی دارد. این استارتاپ برای برگرها و ساندویچ‌های دیگر هم پوشش بسته‌بندی خوراکی تولید می‌کند.

اما نوآوری جدید Evoware بدون چالش نیست. کریستن می‌گوید که متأسفانه باوجود آلودگی بالای پلاستیک‌های یک‌بارمصرف در اندونزی، مردم هنوز نیازی به تغییر عادات خود نمی‌بینند. « مردم هنوز آگاهی و درک کمی نسبت به فوریت و لزوم عدم استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف دارند. به همین دلیل فناوری بیوپلاستیک ما غیرضروری و بی‌اهمیت به نظر می‌رسد.» در حال حاضر پاکت‌ها و لفافه‌هایی که مبتنی بر گیاهان دریایی تولید می‌شوند، گران‌تر از پلاستیک‌های معمولی هستند. هرچند زمانی که شرکت از تولید آزمایشی به مرحله‌ی تولید انبوه برسد، هزینه‌ها کاهش خواهند یافت.

Instead Of Throwing Out This Plastic Wrapper, You Eat It

Evoware  برای گذر از این دوران مقدماتی به کمک نیاز دارد. این شرکت یکی از ۶ برنده‌ی یک میلیون دلار جایزه‌ی رقابت‌های Circular Design Challenge بود. این رقابت‌ها توسط بنیاد الن مک آرتور و اوپنلدئو و به‌منظور کشف بهترین محصول خلاقانه برای بسته‌بندی قابل بازیافت مواد غذایی نظیر فست فودها و قهوه‌ها برگزار شد.

در این مسابقات، استارتاپ نرم‌افزاری Miwa از جمهوری چک، برای توسعه‌ی سیستمی که مقادیر دلخواه مشتریان را در بسته‌بندی‌های قابل بازیافت عرضه می‌کرد، به مقام اول رسید. Algramo از کشور شیلی برای سیستم فروش محصولات در ظروف قابل‌استفاده مجدد در فروشگاه‌های محلی، یکی دیگر از برندگان این مسابقه بود. در گروه متمرکز بر بسته‌بندی‌های پلاستیکی، Evoware همراه با شرکت انگلیسی Delta، که سس‌ها را دربسته‌های خوراکی به رستوران‌ها عرضه می‌کرد، جایزه‌ی ویژه‌ی رقابت را از آن خود کرد. تمامی برندگان در سال ۲۰۱۸ به یک برنامه شتاب‌دهنده سالانه ملحق خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات