نگاهی عمیق بر رولز رویس فانتوم مدل ۲۰۱۸

پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
رولزرویس فانتوم، نهایت یک سواری راحت را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. در واقع، تیم مهندسی شرکت رولزرویس، تعریف تازه‌ای از واژه‌ی "لوکس" ارائه داده‌اند.
تبلیغات

رولزرویس فانتوم (Phantom)، از آن دسته از خودروها است که به محض وارد شدن به آن، حس آرامش و جدا شدن از دنیا به سرنشین را القا می‌شود؛ البته این آرامش به معنی، کُند بودن آن نیست. نسل جدید رولزرویس فانتوم، بر پلتفرم جدید با نام "معماری لوکس" (واقعا نام برازنده‌ای دارد!) ساخته شده که تمام آلومینیومی است و روی تمام مدل‌های آینده‌ی شرکت رولزرویس استفاده خواهد شد.

رولزرویس فانتوم

با استفاده از این پلتفرم، فانتوم جدید سبک‌تر و مستحکم‌تر شده است؛ البته برای خودرویی با وزن بیش از ۲.۵ تن، کم کردن ناچیز وزن، زیاد اهمیت ندارد. در هر قسمت از بدنه که در کاهش وزن نقش داشته، موارد عایق صدا کار گذاشته شده است. در واقع مسئله‌ی کاهش صدا در کابین، به قدری برای تیم مهندسی رولزرویس مهم بود که با همکاری متخصصین شرکت کانتیننتال، نسخه‌ی مخصوصی از تایرهای کانتی‌اسپرت‌کانتکت (ContiSportContact) که قابلیت نصب فوم عایق دارند، برای فانتوم ساخته شد. گویا از نظر مدیران رولزرویس، سر و صدای موجود در جاده و رانندگی، در حد فضای متمدن فانتوم نیست.

رولز رویس فانتوم 2018

بررسی قوای فنی

فانتوم به قدری بی صدا است که به سختی می‌توان صدای پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۶.۷۵ لیتری آن را شنید. با اینکه حجم پیشرانه تغییری نکرده است، اما توان خروجی آن با وجود دو توربوشارژر، تغییراتی به خود دیده است. در واقع فانتوم جدید، ۵۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد که از دور موتور ۱۷۰۰، در اختیار راننده قرار می‌گیرد. جعبه دنده‌ی هشت سرعته‌ی خودکار فانتوم، به فناوری GPS مجهز شده است تا، هم با تشخیص مکان فعلی خودرو و جاده‌های پیش رو، زمان تعویض دنده‌ها را جهت تضمین بهترین سواری ممکن، تنظیم کند. در هر کجای فانتوم که نشسته باشید (حتی پشت فرمان)، تعویض دنده‌های فانتوم را حس نمی‌کنید. اصلا به پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان فکر نکنید؛ این موارد لیاقت رولزرویس فانتوم را ندارند.

رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولزرویس فانتوم

با اینکه معمولا، بیشتر متقاضیان رولزرویس فانتوم، رانندگی این خودرو لوکس را به راننده‌ی خود واگذار می‌کنند، ولی هنوز هم افرادی وجود دارند (بخصوص در آمریکا) که خود پشت فرمان می‌نشینند. فانتوم قبلی با اینکه در کلاس خودش پادشاهی می‌کرد، ولی رانندگی با آن جرات خاصی لازم داشت. این مورد در فانتوم جدید وجود ندارد؛ البته فانتوم هنوز هم خودروی بسیار بزرگی است، در واقع حدود ۶ متر طول و ۲.۵ متر عرض دارد، ولی حس ترسناک رانندگی با فانتوم قبلی را ندارد.

در فانتوم جدید، علم دینامیک در همه جای آن مشاهده می‌شود؛ اما سیستمی که بیشترین تاثیر را در هندلینگ و مانور خوب آن داشته، سیستم چهار چرخ فرمان پذیر است. البته این سیستم، فانتوم را به یک خودروی اسپرت تبدیل نمی‌کند، ولی پیچیدن با اعتماد بنفس بیشتر را ممکن کرده است. در هیچ کجای فانتوم، کلمات "عجله" و "فوری" حک نشده است؛ با این وجود، فانتوم در زمان کمی بیشتر از ۵ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. از پدال گاز تا ترمز، تماماً به نرمی و تدریجی عمل می‌کنند. چابکی و راحتی هندلینگ در فانتوم، همانند رولزرویس‌های کوچک‌تر Ghost و Wraith است که البته هنوز هم حس کامل جاده را منتقل نمی‌کند، اما نهایت راحتی و آرامش را به همراه دارد.

رولز رویس فانتوم 2018

نهایت لوکس بودن

با اینکه رانندگی با فانتوم تجربه‌ی بی‌نظیری است، ولی هیچ چیزی مانند نشستن در صندلی‌های عقب این خودروی لوکس نیست. کنترل تمام تجهیزات و سیستم صوتی و تصویری، در اختیار سرنشین عقب است. صندلی‌های عقب راحت، مجهز به سیستم گرمایشی و ماساژ هستند. چندین جالیوانی برای انواع نوشیدنی در عقب و در کنار یخچال، تعبیه شده است. با وجود پشت‌سری‌های راحت و زیرپایی‌های با کیفیت، فقط کافی است که کفش خود را در آورده و غرق نهایت لوکس بودن فانتوم شوید.

ایده‌ی اصلی رولزرویس، ایجاد حس راحتی بیشتر سرنشینان، در هنگام خروج نسبت به ورود است. ردیف عقب فانتوم به قدری راحت است که با قرار گرفتن در آن، هر ثانیه، تپش قلب کاهش می‌یابد.

رولز رویس فانتوم 2018

طراحی داخلی و خارجی

به جای تغییرات کوچک در بدنه‌ی مدل گوست و ارائه‌ی فانتوم جدید، تیم طراحی رولزرویس، طراحی منحصر به فردی را در فانتوم به کار برده است. فانتوم با کاپوت طویل، جلو پنجره‌ی بزرگ، نوارهای جانبی روان و طراحی منحصر به فرد در عقب یکی از زیباترین خودروهای لوکس رولزرویس است. رینگ ۲۰ اینچی با آپشن رینگ ۲۱ اینچی، کاملا برازنده‌ی فانتوم است و با وجود ثابت ماندن نشان رولزرویس در وسط رینگ‌ها در هنگام حرکت، فانتوم همیشه سربلند نمایان می‌شود. طرح نقره‌ای رو کاپوت که جلوپنجره را به شیشه‌ی جلو متصل می‌کند، تضاد زیبایی را ایجاد کرده است که انتخاب بی نهایت ترکیب دو رنگ در بدنه وجود دارد.

رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018

در واقع، محدودیت شخصی سازی فانتوم، فقط به جیب خریدار آن بستگی دارد. سفارش انواع مختلف آپشن و شخصی سازی برای رنگ، مواد به کار رفته در کابین، انواع دوخت و طرح‌های چوب، امکان پذیر است. اما مهم‌ترین آن‌ها، ویژگی مهمی با نام "گالری" است. قسمتی در داشبورد وجود دارد که از جنس شیشه است و می‌توان هر چیزی را در آن نصب کرد. در واقع در جلوی راننده، قسمت پنل دیجیتالی فرمان و در وسط داشبورد سیستم صوتی و فرمان مرکزی تاشو قرار دارد. به غیر از دو ناحیه، تمام داشبورد آماده‌ی شخصی سازی مخصوص هر خریدار است. شاید طرح گل رز، یا طرحی از دی ان اِی، طلا؟ یا نقاشی رنگ روغن؟ ابریشم؟ الماس چطور؟ تمام این موارد امکان پذیر است.

رولز رویس فانتوم 2018

کلام آخر

مدل استاندارد فانتوم ۴۵۰ هزار دلار و مدل با فاصله‌ی بیشتر دو محور، ۵۳۰ هزار دلار قیمت می‌خورد. ولی برای خریداران مخصوص رولزرویس فانتوم، قیمت اهمیت ندارد، و بدون هیج درنگی فانتوم خریداری می‌شود.

مشکلات فانتوم؟ چطور می‌توان از سدان لوکس و راحتی مانند فانتوم ایراد گرفت؟ شاید دوخت برخی پشت سری‌ها صاف نباشد! واقعا نمی‌توان از خودرویی که تماماً با دست ساخته شده است، ایراد بزرگی گرفت. شاید هم هنگام رانندگی و یا نشستن در ردیف عقب، به قدری راحت هستید، که تمام مشکلات از نظرتان محو می‌شود.

مشخصات رولزرویس فانتوم مدل ۲۰۱۸

پیشرانه

۱۲ سیلندر V شکل، ۶.۷۵ لیتر، دو توربوشارژر

توان خروجی

۵۶۳ اسب بخار، ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور، محور عقب

۱۰۰ - ۰

۵.۱ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

وزن

۲۵۶۰ کیلوگرم 

ظرفیت

۴ سرنشین

قیمت پایه

۴۵۰ هزار دلار

قیمت مدل تست شده

حدود ۶۲۵ هزار دلار

رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
رولز رویس فانتوم 2018
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات