دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت ممکن شد - بروزرسانی: آغاز طرح از امروز

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، شرط داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای اخذ گواهینامه رانندگی حذف شد و از امروز اول آذرماه متقاضیان می‌توانند جهت اخذ گواهینامه‌ی رانندگی اقدام نمایند .
تبلیغات

در جلسه‌ای که روز گذشته سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی داشت؛ تصمیمات جدیدی در زمینه‌ی نحوه اجرای برخی از مواد قانونی مرتبط با سربازان و مشمولان خدمت وظیفه عمومی اتخاذ شد.

یکی از موضوعات مورد بحث توافقات انجام‌شده در این جلسه، شرط وجود کارت پایان خدمت و یا معافیت از سربازی جهت دریافت گواهینامه بود که در بند (ه) ماده ۵۴ قانون بیمه شخص ثالث، این شرط حذف شده  است و نیروی انتظامی باید در اسرع وقت آن را اجرایی کند. در این بند قانونی که پیش از این نیروی انتظامی به دلیل مغایرت با سایر قوانین از اجرای آن سرباز زده و مشروط به ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح شده بود؛ تصریح شده است: «اخذ گواهینامه نیازمند کارت پایان خدمت و معافیت سربازی نیست

اگرچه هنوز تصمیمات اتخاذشده در جلسه‌ی روز گذشته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی به‌صورت رسمی ابلاغ نشده است؛ اما به گفته سردار کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، به‌زودی و طی چند روز آینده این تصمیم  ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

پیش از این سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده بود که پلیس برای اجرای این قانون، در انتظار ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح است. باید منتظر ماند و دید این ابلاغیه چه زمانی ارسال و از چه تاریخی محدودیت دریافت گواهینامه برای مشمولان سربازی برداشته می‌شود.

بروزرسانی ۱:

ستاد کل نیروهای مسلح، نحوه‌ و زمان اجرای ماده ۵۴ قانون بیمه شخص ثالث را به نیروی انتظامی ابلاغ کرد. در اطلاعیه‌ای که روابط عمومی این ستاد منتشر کرده، آمده است:

بنا به ماده ۵۴ قانون بیمه شخص ثالث که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است؛ از این پس قانون پیشین دریافت گواهینامه رانندگی مستند به ماده ۱۰ قانون خدمات وظیفه عمومی که دارا بودن کارت پایان خدمت را ضروری می‌دانست، ملغی شده است و تمام مشمولین خدمت سربازی قادر خواهند بود نسبت به دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنند. البته بنا به ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی که در سال ۹۰ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ همچنان وظیفه‌ی تعقیب و دستگیری مشمولان غایب بر عهده نیروی انتظامی است و اجرای ماده‌ی ۵۴ قانون بیمه شخص ثالث، نافی اجرای ماده ۵۸ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی نخواهد بود.از این رو نیروی انتظامی باید شرایط و زمینه‌ی لازم را در راستای اجرای این قانون حداکثر تا تاریخ ۱ آذرماه ۱۳۹۶ فراهم آورد و از این تاریخ نسبت به اجرای ماده ۵۴ قانون بیمه شخص ثالث مصوبه مجلس شورای اسلامی اقدام کند.

بدین ترتیب تمام مشمولان خدمت وظیفه سربازی از اول آذرماه سال جاری قادر خواهند بود به دریافت گواهینامه‌ی رانندگی اقدام کنند.

بروزرسانی ۲:

سردار تقی مهری امروز اول آذرماه از آغاز طرح دریافت گواهینامه‌ رانندگی بدون داشتن کارت پایان خدمت خبر داد و گفت:

بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح و با استناد به ماده ۵۴ قانون بیمه اجباری مربوط به خسارت‌های وارده به شخص ثالث در اثر حوادث مرتبط با وسایل نقلیه، از امروز اول آذر ۱۳۹۶ طرح صدور گواهینامه رانندگی (خودرو و موتورسیکلت) بدون‌ داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت آغاز شد. بدین ترتیب تمام افراد بالای ۱۸ سال از امروز قادر هستند با مراجعه به آموزشگاه های مجاز و مورد تأیید نیروی انتظامی، نسبت به دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنند.

به گفته سردار مهری، این دستورالعمل جدید به تمامی آموزشگاه‌های مجاز سراسر کشور ابلاغ شده و از امروز ثبت‌ نام متقاضیان دریافت گواهینامه‌ی رانندگی بدون در اختیار داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی امکان‌پذیر است و پس از طی مراحل قانونی این کار انجام خواهد شد.

متقاضیان در صورت مشاهده‌ی هرگونه مشکل در این زمینه می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۲۰ با پلیس راهور ناجا تماس بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات